GDS-HFHJ MF 1041


GDS-HFHJ MF 1041 blev senere omlitreret til: LJ MF 1041, RTOG MF 1041 og LT MF 1041.



IC2 Det Moderne Privatbanetog fra Adtranz

IC2 er et togsæt bestående af to vogne, og det blev leveret i 13 eksemplarer til Odsherredsbanen, Tølløsebanen, Gribskovbanen, Frederiksværkbanen og Lollandsbanen i 1997. IC2 blev bygget af Adtranz i Randers og er en privatbaneudgave af IC3 med det samme fleksible og let genkendelige frontkoblingssystem.

Design og Funktioner

I modsætning til IC3 er IC2 udstyret med en lavgulvsvogn og et ekstra dørparti, hvilket gør det mere tilgængeligt for passagererne. Brændstofforbruget for IC2 er ca. 0,8 liter pr. km. IC2 var tiltænkt som en moderne udskiftning af privatbanernes Y-tog, og prisen pr. IC2-togsæt var 18 millioner kr. i 1996.

Sammenkobling og Kompatibilitet

Selv om IC2 og IC3 mekanisk kan kobles sammen, kan IC2 ikke samkøre med IC3. Dette skyldes, at det nødvendige interfacemodul, der skal få computersystemerne til at "snakke" sammen, ikke er installeret. Man vurderede, at dette alligevel ikke ville blive brugt og derfor ikke var pengene værd. Modulet eksisterer dog og kan eftermonteres.

Historie og Udvikling

IC2 bygger på erfaringerne fra IC3 og blev designet til brug på privatbanerne. De første udkast til IC2 var et IC3-togsæt uden mellemvogn og uden motorudrustning i den ene vogn. Denne løsning blev forkastet af privatbanerne, som ønskede flere ændringer, hvilket førte til den nuværende udgave af IC2.

Adtranz havde store forhåbninger til IC2 og forventede at levere til flere privatbaner og DSB, hvor man forsøgte at sælge IC2 til Svendborgbanen.

Levering og Drift

IC2 blev leveret i 13 eksemplarer, hvor det første togsæt, MF 1041, navngivet "Mor Grib", ankom til Gribskovbanen den 20. maj 1997 og blev indsættet i drift den 26. juni. Togsættet havde kørt præsentationskørsler i Sverige og blev bl.a. vist frem på den store jernbanekonference Nordic Rail den 30. september 1997 i Jönköping.

Nuværende Ejerskab

I dag ejer Lokaltog A/S alle 13 IC2-togsæt, og de spiller en vigtig rolle i regional transport på de danske privatbaner.

Specifikt information om GDS-HFHJ MF 1041

Ved leveringen af GDS-HFHJ MF 1041, var GDS-HFHJ MF 1041 fast sammenkoblet med GDS-HFHJ FS 1141 via en fælles mellem bogie.

GDS-HFHJ MF 1041 fik ved leveringen tilnavnet: "Mor Grib".


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af Adtranz IC2 MF)
arkiv.dk (Beskrivelse af Adtranz IC2 MF)
jernbane.net (Beskrivelse af Adtranz IC2 MF)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Adtranz IC2 MF)


Stamdata for GDS-HFHJ MF 1041

Byggeår1997
Byggenummer31.890
EVN/European Vehicle Number95 86 9991 041-9
FabrikantAdtranz
ModelAdtranz IC2 MF
Antal indkøbt13
Købspris18.000.000 kr. pr. togsæt
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt35.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 x 420 HK ved 2.100 o/min
Motor2 stk. Cummins NTAA 855 dieselmotorer.
TransmissionHydromekanisk gear.
BremsetypeKnorr-Bremse AG med Trykluftbremse, elektro-pneumatisk KBGM-P bremse og magnetskinnebremse.
SammenkoblingstypeScharfenberg og Flexliner automatkobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX140 km/t
Acceleration0,8 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere20.533 mm
Bredde3.100 mm
Højde over skinner3.850 mm
AkselafstandBogietapafstand 17.700 mm, midterbogieakselafstand 2.700 mm og endebogieakselafstand 2.500 mm.
SikkerhedssystemDansk ATC
Antal pladser56 pladser
Døre pr. side1
Vogne pr. togsæt2
Antal toiletter1
Kørestolspladser0
Antal cykelpladser0
Antal flexområder0
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg og WiFi


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LT MF 10412015.07.01I driftLokaltog A/S (LT)
RTOG MF 10412009.01.012015.07.01Regionstog A/S (RTOG)
LJ MF 104120072009.01.01Lollandsbanen A/S (LJ)
GDS-HFHJ MF 104119972007Gribskovbanens Driftsselskab (GDS)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
LT MF 10412015.07.01RTOG MF 1041 omlitreret til LT MF 1041.
RTOG MF 10412009.01.01LJ MF 1041 omlitreret til RTOG MF 1041.
LJ MF 10412007GDS-HFHJ MF 1041 solgt til LJ som LJ MF 1041.


Video fra GDS-HFHJ MF 1041

Video med LT MF 1041, tidligere GDS-HFHJ MF 1041 - fotograferet ud for Dianalund Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023


Billeder af GDS-HFHJ MF 1041

Billede af LT MF 1041, tidligere GDS-HFHJ MF 1041 - fotograferet ud for Dianalund Station.
Billede af LT MF 1041, tidligere GDS-HFHJ MF 1041 - fotograferet ud for Dianalund Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023
Download billede

Billede af LT MF 1041, tidligere GDS-HFHJ MF 1041 - fotograferet ud for Dianalund Station.
Billede af LT MF 1041, tidligere GDS-HFHJ MF 1041 - fotograferet ud for Dianalund Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023
Download billede

GDS-HFHJ MF 1041 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ MF 1041199731.890I drift i Danmark
GDS-HFHJ MF 1042199731.897I drift i Danmark
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ MF 1043199731.901I drift i Danmark
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ MF 1044199731.891I drift i Danmark
GDS-HFHJ MF 1045199731.896I drift i Danmark
GDS-HFHJ MF 1046199731.902I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLJ MF 1001199731.892I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLJ MF 1002199731.893I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLJ MF 1003199731.898I drift i Danmark
LJ MF 1004199731.899I drift i Danmark
OHJ-HTJ MF 1021199731.894I drift i Danmark
OHJ-HTJ MF 1022199731.895I drift i Danmark
OHJ-HTJ MF 1023199731.900I drift i Danmark