LJ M 17


LJ M 17 blev senere omlitreret til: RTOG M 17 og LT M 17.



Orenstein & Koppel (O&K): En Pioner i Lokomotivproduktion

Orenstein & Koppel (O&K) var en fremtrædende tysk ingeniørvirksomhed og lokomotivfabrikant, kendt for deres produktion af en bred vifte af industrielt udstyr, herunder smalsporsbanemateriel og lokomotiver. En af de mest bemærkelsesværdige lokomotivtyper, som O&K producerede, var Köf rangertraktorerne, der spillede en vigtig rolle i jernbaneindustrien i Europa gennem det 20. århundrede.

Hvad Er Köf Rangertraktorer?

"Köf" står for "Kleinlokomotive mit Öl-motor und Flüssigkeitsgetriebe," hvilket oversættes til "lille lokomotiv med dieselmotor og hydraulisk transmission." Disse rangertraktorer blev designet til at udføre rangeropgaver og lette transportopgaver på jernbanestationer og i industriområder, hvor deres kompakte størrelse og manøvredygtighed var særligt værdifulde.

Teknologi og Anvendelse

Köf-lokomotiverne var kendetegnet ved deres kompakte design, hvilket gjorde dem ideelle til arbejde på steder med begrænset plads eller hvor større lokomotiver ikke var praktiske. Rangertraktorerne var typisk udstyret med en kraftfuld dieselmotor og en hydraulisk transmission, hvilket tillod præcis kontrol over hastigheden—en essentiel funktion ved rangeringsopgaver. Disse lokomotiver havde ofte en motorydelse på omkring 100 hestekræfter, afhængigt af modellen og dens specifikke anvendelse.

Brug af Köf Rangertraktorer

Köf-lokomotiverne blev primært anvendt til rangeringsopgaver, herunder sammenkobling af togvogne, transport af togvogne over korte afstande inden for fabriks- og lagerområder samt vedligeholdelsesopgaver på banenettet. Deres design og størrelse gjorde dem særligt egnede til opgaver, hvor større lokomotiver ikke var økonomiske eller praktiske. Disse lokomotiver var yderst alsidige og kunne tilpasses forskellige behov, hvilket gjorde dem populære både i Tyskland og internationalt.

Köf i Danmark

Fra 1966 til 1969 anskaffede DSB 40 rangertraktorer (nr. 251-290) fra Frichs, baseret på de tyske Köf. På dansk bliver rangertraktorerne populært kaldt 'Køf' eller 'fladlus' grundet deres lave konstruktion. Mange af de danske Köf-rangertraktorer er bevaret, og nogle er stadig i drift eller anvendes ved veteranjernbaner.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af Orenstein Köf årgang 1959-1960)
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af Orenstein Köf årgang 1959-1960)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af LJ M 17)


Stamdata for LJ M 17

Byggeår1960
Byggenummer26.087
EVN/European Vehicle Number98 86 0481 017-2
FabrikantOrenstein
ModelOrenstein Köf årgang 1959-1960
Antal indkøbt6
KarrosseriStål
Tjenestevægt17.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK94 kW (128 HK) ved 1.300 o/min.
Motor6-cylindret Deutz A6M 617 dieselmotor.
TransmissionDieselhydraulisk med Voith L33H transmission.
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge0B0
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX45 km/t - 30 km/t ved rangering
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere6.392 mm.
AkselafstandAkselafstand 2.506 mm.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LT M 172015.07.01I driftLokaltog A/S (LT)
RTOG M 172009.01.012015.07.01Regionstog A/S (RTOG)
LJ M 1719872009.01.01Lollandsbanen A/S (LJ)


LJ M 17 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LJ M 13195926.010I drift i Danmark
LJ M 16196026.095
LJ M 17196026.087
Stedet er fotograferetLJ M 8196026.037
SB T 3196026.058I drift i Danmark
VNJ KF 16196026.070