VL 2029-2129


VL 2029-2129 blev senere omlitreret til: RTOG 2029-2129 og LT 2029-2129.



LINT 41: Dieselmekanisk Togsæt fra Alstom

LINT 41 er et dieselmekanisk to-vognssæt fra Alstom i Tyskland og benævnt Coradia LINT. LINT står for Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen, og "41" henviser til togsættets længde i meter.

LINT 41 i Danmark

LINT 41 blev pr. 2012 bygget i mere end 700 eksemplarer, og i Danmark kører i alt 99 togsæt hos Arriva, Lokaltog og Nordjyske Jernbaner.

Tekniske Specifikationer

LINT 41 har en tophastighed på enten 120 km/t eller 140 km/t afhængig af varianten. Togene er indrettet med mellem 112 og 129 siddepladser på 2. klasse. De danske LINT 41-togsæt er stort set teknisk identiske og fremstår ens i deres fremtoning, bortset fra togoperatørernes forskellige designbemalinger. Der er dog nogle få forskelle på LINT-togene.

Forskelle mellem Togsæt

Arrivas og Nordjyske Jernbaners togsæt har toilet ombord, mens Lokalbanen (nu en del af Lokaltog) har valgt at prioritere mere plads til cykler og barnevogne, bortset fra Odsherredbanen, som har toilet i deres tog.

Lavgulvstog med God Accelerationsevne

LINT 41-togsættet udmærker sig ved at være et lavgulvstog med god accelerationsevne. Sammenkoblingen af de enkelte togsæt sker med automatisk Scharfenbergkobling, hvilket sikrer effektiv og pålidelig drift.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af ALSTOM Coradia Lint 41 serie (II) VL årgang 2007)
www.alstom.com (Beskrivelse af ALSTOM Coradia Lint 41 serie (II) VL årgang 2007)
www.letbaner.dk (Beskrivelse af ALSTOM Coradia Lint 41 serie (II) VL årgang 2007)


Stamdata for VL 2029-2129

Byggeår2007
EVN/European Vehicle Number95 86 6482 029-6
FabrikantAlstom
ModelALSTOM Coradia Lint 41 serie (II) VL årgang 2007
Antal indkøbt9
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt80.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 × 315 kW
Motor2 stk. MTU 6H 1800 Mercedes dieselmotorer.
TransmissionMekanisk.
BremsetypeTrykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeB'2'B'
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX120 km/t
Acceleration1,1 m/s²
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere41.900 mm
Bredde2.750 mm
Højde over skinner4.340 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemDansk ATC og ETCS
Antal pladser119 pladser inkl. 17 klapsæder.
Døre pr. side2 stk. dobbeltdøre.
Vogne pr. togsæt2
Antal toiletter1
Antal flexområder1
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg og WiFi


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LT 2029-21292015.07.01I driftLokaltog A/S (LT)
RTOG 2029-21292009.01.012015.07.01Regionstog A/S (RTOG)
VL 2029-212920072009.01.01Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
LT 2029-21292015.07.01RTOG 2029-2129 omlitreret til LT 2029-2129,
RTOG 2029-21292009.01.01VL 2029-2129 omlitreret til RTOG 2029-2129.


Video fra VL 2029-2129

Video med LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 filmet ud for Høng Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2023


Video med LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 filmet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023


Billeder af VL 2029-2129

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Sandby Trinbræt.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Sandby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Sandby Trinbræt.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Sandby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Nykøbing Sjælland Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Høng Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Høng Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Høng Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Høng Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022
Download billede

Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Holbæk Station.
Billede af LT 2029-2129, tidligere VL 2029-2129 fotograferet ud for Holbæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022
Download billede

VL 2029-2129 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetVL 2024-21242007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2025-21252007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2026-21262007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2027-21272007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2028-21282007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2029-21292007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2030-21302007I drift i Danmark
Stedet er fotograferetVL 2031-21312007I drift i Danmark
VL 2032-21322007I drift i Danmark