DSB MQ 4130-4930


DSB MQ 4130-4930 blev senere omlitreret til: ARRIVA AR 4090 og GoCollective AR 4090.



DSB Introducerer Desiro Togsæt fra Siemens

DSB var den første operatør i Danmark, der anskaffede Desiro-togsæt fra Siemens. I december 2000 lejede DSB tre Desiro-vognsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. Disse togsæt, nybyggede af Siemens i Tyskland og identiske med den tyske type DB 642, blev udstyret med bl.a. kaffeautomater og sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971, MQ 4952/4972 og MQ 4953/4973.

Positive Erfaringer med Desiro og Udvidelse

DSB's erfaringer med Desiro-togsættene var så positive, at DSB i 2002 besluttede at leje 12 nye togsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. til at håndtere driften på Svendborgbanen. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom i efteråret 2002, lakeret i DSB's nye grå/blå design.

Teknisk Information om Desiro Togsæt

Hver vogn i togsættet er udstyret med en 6-cylindret motor af typen MTU 6R-183-TD13H, der overfører effekten via hydraulisk transmission til den yderste bogie. De to vogne i togsættet deler en fælles Jacobs-bogie. Vognkasserne er bygget i aluminium, mens fronterne er udført i glasfiber. Desiro MQ-togsættene er designet som fleksible nærbanetog med lavtliggende gulv, flexrum, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med Scharfenbergkoblinger, og der kan sammenkobles op til tre togsæt.

Desiro på Svendborgbanen og Grenåbanen

DSB's 12 togsæt blev i løbet af 2002 sat i drift på Svendborgbanen, hvor de erstattede de ældre MR-tog. I 2010 leverede Siemens yderligere otte togsæt (MQ 4123-4130) til brug på Grenåbanen, hvor de erstattede litra MR. Disse togsæt blev udstyret med dieselmotorer af typen MTU 6H-1800-R82P med en samlet effekt på 670 kW og blev desuden udstyret med to ekstra klapsæder.


Links til supplerende læsning:

en.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010)


Stamdata for DSB MQ 4130-4930

Byggeår2010
Byggenummer96402 og 96403
EVN/European Vehicle Number95 86 0004 130-4 og 95 86 0004 930-7
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelDSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010
Antal indkøbt8
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt68.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK670 kW
Motor2 stk. MTU 6H-1800-R82P 6 cylinder dieselmotorer.
TransmissionDieselhydraulisk
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeB'2'B'
Hastighed MAX120 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere41.700 mm
Højde over skinner4.229 mm
AkselafstandBogietapafstand 16.000 mm og bogieakselafstand 1.900 mm + 2.650 mm + 1.900 mm.
Antal pladser103 pladser og 11 klapsæder.
Døre pr. side2 stk. dobbeltdøre.
Vogne pr. togsæt2
Antal flexområderÈt Flexrum til cykler og barnevogne


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
GoCollective AR 40902024.04.16I driftGoCollective (GoCollective)
ARRIVA AR 409020202024.04.16Arriva (Arriva)
DSB MQ 4130-493020102020Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
GoCollective AR 40902024.04.16ARRIVA AR 4090 blev overført af Arriva til GoCollective som GoCollective AR 4090.
ARRIVA AR 40902020DSB MQ 4130-4930 blev overdraget fra DSB til ARRIVA, som ARRIVA AR 4090.
DSB MQ 4130-49302010DSB MQ 4130-4930 blev leveret til DSB fra Siemens Mobility GmbH i Tyskland via Padborg.


Video fra DSB MQ 4130-4930

Video med ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 filmet ud for Stenstrup Trinbræt.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022


Billeder af DSB MQ 4130-4930

Billede af DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Rudme Trinbræt.
Billede af DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Rudme Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. august 2020
Download billede

Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. august 2024
Download billede

Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2024
Download billede

Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. august 2024
Download billede

Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af GoCollective AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. august 2024
Download billede

Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022
Download billede

Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022
Download billede

Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022
Download billede

Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022
Download billede

Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Billede af ARRIVA AR 4090, tidligere DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Stenstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022
Download billede

Billede af DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Rudme Trinbræt.
Billede af DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Rudme Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. august 2020
Download billede

Billede af DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Rudme Trinbræt.
Billede af DSB MQ 4130-4930 fotograferet ud for Rudme Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. august 2020
Download billede

DSB MQ 4130-4930 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB MQ 4123-4923201096388 og 96389I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4124-4924201096390 og 96390I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4125-4925201096392 og 96393I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4126-4926201096394 og 96395I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4127-4927201096396 og 96397I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4128-4928201096398 og 96399I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4129-4929201096400 og 96401I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MQ 4130-4930201096402 og 96403I drift i Danmark