HHGB DM 101-201


HHGB DM 101-201 blev senere omlitreret til: NJJ DM 508.



DSB's Første Anskaffelse af Desiro Togsæt fra Siemens

DSB var den første operatør i Danmark til at anskaffe Desiro togsæt fra Siemens. I december 2000 lejede DSB tre Desiro vognsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. Disse tre togsæt var nybyggede af Siemens i Tyskland og var identiske med den tyske type DB 642. Efter at være blevet udstyret med blandt andet kaffeautomater, blev de sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971, MQ 4952/4972 og MQ 4953/4973.

Positive Erfaringer fører til Flere Lejeaftaler

DSB's erfaringer med Desiro-togsættene var så positive, at DSB i 2002 besluttede at leje 12 nye togsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. til at afvikle driften på Svendborgbanen med Desiro MQ-togsæt. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom lakeret i DSB's nye grå/blå design i efteråret 2002.

Tekniske Detaljer om Desiro Togsæt

Hver vogn i togsættet er udstyret med en 6-cylindret motor af typen MTU 6R-183-TD13H, som overfører effekten via hydraulisk transmission til den yderste bogie. De to vogne i togsættet deler en fælles Jacobs-bogie. Hvor vognkasserne er bygget i aluminium, er fronterne udført i glasfiber. Desiro MQ-togsættene er konstrueret som meget fleksible nærbanetog med lavtliggende gulv, flexrum, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med Scharfenbergkoblinger og kan sammenkobles med op til tre togsæt.

Udvidet Drift og Nye Togsæt

DSB's 12 togsæt blev løbende sat i drift på Svendborgbanen i 2002, hvor de erstattede MR-togene. I 2010 leverede Siemens yderligere otte togsæt (MQ 4123-4130) til brug på Grenåbanen, hvor de erstattede litra MR. Disse togsæt blev udstyret med dieselmotorer af typen MTU 6H-1800-R82P med en samlet effekt på 670 kW og fik også to ekstra klapsæder.


Links til supplerende læsning:

en.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000)


Stamdata for HHGB DM 101-201

Byggeår2000
ByggenummerA-unit DM 101: 92840 og B-unit DM 201: 92841
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelSiemens Desiro HHGB DM årgang 2000
Antal indkøbt1
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt68.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK630 kW
Motor2 stk. MTU 6R-183-TD13H 6 cylinder dieselmotorer.
TransmissionDieselhydraulisk
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeB'2'B'
Hastighed MAX120 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere41.700 mm
Højde over skinner4.229 mm
AkselafstandBogietapafstand 16.000 mm og bogieakselafstand 1.900 mm + 2.650 mm + 1.900 mm.
Antal pladser115 pladser og 10 klapsæder.
Døre pr. side2 stk. dobbeltdøre.
Vogne pr. togsæt2
Antal toiletter1
Antal flexområderÈt Flexrum til cykler og barnevogne


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
NJJ DM 5082007.09.16I driftNordjyske Jernbaner A/S (NJJ)A-unit DM 548: 95 86 0000 548-1 og B-unit DM 578: 95 86 0000 578-8
HHGB DM 101-20120002007.09.16Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen (HHGB)