DSB MQ 4953-4973


DSB's Første Anskaffelse af Desiro Togsæt fra Siemens

DSB var den første operatør i Danmark til at anskaffe Desiro-togsæt fra Siemens. Dette begyndte i december 2000, da DSB lejede tre Desiro-vognsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. De tre togsæt, nybyggede af Siemens og lignende den tyske type DB 642, blev sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971, MQ 4952/4972 og MQ 4953/4973.

Gode Erfaringer med Desiro Togsæt

DSB's erfaringer med Desiro-togsættene var så positive, at DSB i 2002 besluttede at leje yderligere 12 nye togsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. for at effektivisere driften på Svendborgbanen. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom lakeret i DSB's nye grå/blå design i efteråret 2002.

Teknisk Information om Desiro Togsæt

Hver vogn i togsættet er udstyret med en 6-cylindret MTU-motor af typen 6R-183-TD13H, som overfører effekten via hydraulisk overførsel til den yderste bogie. De to vogne i togsættet deler en fælles Jacobs-bogie (William Jakobs). Vognkasserne er bygget i aluminium, mens fronterne er udført i glasfiber. Desiro MQ-togsættene er designet som et fleksibelt nærbanetog med lavtliggende gulv, flexrum, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med Scharfenbergkoblinger, og der kan sammenkobles op til tre togsæt.

Udvidelse og Drift på Grenåbanen

DSB's 12 togsæt blev i løbet af 2002 sat i drift på Svendborgbanen, hvor de afløste Litra MR. I 2010 leverede Siemens yderligere otte togsæt, kendt som MQ 4123 - MQ 4130, til brug på Grenåbanen, hvor de overtog fra Litra MR. Disse togsæt blev udstyret med MTU-motorer af typen 6H-1800-R82P, som leverer 2 x 315 kW.


Links til supplerende læsning:

en.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)


Stamdata for DSB MQ 4953-4973

Byggeår2000
ByggenummerA-unit MQ 4953: 92838 og B-unit MQ 4973: 92839
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelDSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000
Antal indkøbt3
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt68.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 stk. 315 kW
Motor2 stk. MTU 6R-183-TD13H 6 cylinder dieselmotorer.
TransmissionDieselhydraulisk
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeB'2'B' - Jacobs-bogie (William Jakobs)
Hastighed MAX120 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere41.700 mm
Højde over skinner4.229 mm
AkselafstandBogietapafstand 16.000 mm og bogieakselafstand 1.900 mm + 2.650 mm + 1.900 mm.
Antal pladser103 pladser og 11 klapsæder.
Døre pr. side2 stk. dobbeltdøre.
Vogne pr. togsæt2
Antal flexområderÈt Flexrum til cykler og barnevogne


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MQ 4953-497320002002Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DB VT 6022002DSB MQ 4953-4973 blev sendt tilbage til Tyskland, hvor det kom til at køre som DB VT 602.
DSB MQ 4953-49732000DSB MQ 4953-4973 blev i december 2000 lejede af DSB fra Angel Trainz Contracts Ltd. som et af de tre togsæt der kom nybyggede fra Siemens i Tyskland.


DSB MQ 4953-4973 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MQ 4951-49712000A-unit MQ 4951: 92834 og B-unit MQ 4971: 92835Tilbageleveret
DSB MQ 4952-49722000A-unit MQ 4952: 92836 og B-unit MQ 4972: 92837Tilbageleveret
DSB MQ 4953-49732000A-unit MQ 4953: 92838 og B-unit MQ 4973: 92839Tilbageleveret