LVJ 2


LVJ 2 blev senere omlitreret til: LNJ 2.



Borsig Damplokomotiver: En Milepæl i Jernbanehistorien

Bygget af Borsig (Borsigwerke, Tegel bei Berlin, Tyskland) i 1900 som en del af en serie på tre damplokomotiver til åbningen af Lyngby-Vedbæk Jernbane.

Avanceret Teknologi fra Borsig i Begyndelsen af 1900-tallet

I begyndelsen af det 20. århundrede var Borsig damplokomotiver blandt de mest avancerede og teknologisk udviklede lokomotiver, der blev produceret. Borsig Lokomotiv Werke, grundlagt af August Borsig i 1837 i Berlin, Tyskland, blev en af de førende lokomotivfabrikanter i Europa, kendt for sin innovation og kvalitet. Borsig-lokomotiverne fra omkring år 1900 afspejlede den industrielle æras højteknologiske fremskridt inden for jernbanetransport.

Kvalitetskonstruktion og Innovation

Borsig-lokomotivernes kedler var konstrueret af høj kvalitetsstål, hvilket gjorde dem mere effektive og sikre. Kedlerne var typisk af typen med lang rørkasse, hvilket sikrede en effektiv varmeoverførsel og dermed høj dampproduktion. I begyndelsen af 1900-tallet begyndte Borsig at eksperimentere med højere damptryk, hvilket gjorde det muligt at opnå større kraft og effektivitet.

Avancerede Dampteknologier

Nogle af Borsigs lokomotiver anvendte et kompoundsystem, hvor dampen blev brugt i to trin, først i et højtrykscylinder og derefter i en eller flere lavtrykscylindre. Dette øgede effektiviteten af dampudnyttelsen. For at forbedre denne effektivitet begyndte Borsig at implementere overophedningsteknologi, hvor dampen blev opvarmet til over dens kogepunkt, før den blev ledt ind i cylindrene, hvilket resulterede i en mere kraftfuld ekspansion.

Sikkerhed og Pålidelighed

Borsig-lokomotiverne var udstyret med avancerede bremsesystemer, herunder vakuum- eller luftbremser, som sikrede bedre sikkerhed under drift. Disse innovationer gjorde Borsig-lokomotiverne til nogle af de mest pålidelige og effektive maskiner på jernbanerne i begyndelsen af det 20. århundrede.


Links til supplerende læsning:

en.wikipedia.org (Beskrivelse af LVJ - Borsig årgang 1900)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af LVJ - Borsig årgang 1900)


Stamdata for LVJ 2

Byggeår1900
Byggenummer4.818
FabrikantBorsig
ModelLVJ - Borsig årgang 1900
Antal indkøbt3
KarrosseriStål
Tjenestevægt28.000 kg
Tomvægt21.000 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
TransmissionAllan-styring og træk via kobbelstænger.
BremsetypeVakuumbremse og håndbremse.
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk12 Atm.
Kul1 Tons
Vand3,3 m³
Akselrækkefølge0C0
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX45 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere7.770 mm
Hjuldiameter1.100 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LNJ 219231932Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)
LNJ 21917.05.011917.10.31Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ)Udlejet maj-oktober 1917 til HFHJ.
LVJ 219001923Lyngby-Vedbæk Jernbane (LVJ)


LVJ 2 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LVJ 119004.817
LVJ 219004.818
LVJ 319004.819