DSB EB 3209, en artikel om DSB EB 3209
Artikel oprettet: 2024-06-30 10:02:16 af: danskejernbaner.dk
Artikel opdateret: 2024-06-30 10:02:16 af: danskejernbaner.dk
Vectron-lokomotiver: Fremtidens Jernbaneteknologi fra Siemens
Vectron er en lokomotivserie fremstillet af Siemens Mobility, som blev introduceret i 2010 på InnoTrans-messen i fire prototypeversioner: diesel, multisystem, og elektriske versioner med både AC og DC. I 2018 blev dieselversionen af Vectron erstattet af et dual-mode lokomotiv, som drives af elektricitet på elektrificerede strækninger og kan skifte til diesel på ikke-elektrificerede strækninger.
Fleksibilitet og Konfiguration
Vectron-lokomotiverne er designet til nemt at kunne konfigureres til en række landes forskellige sikkerhedssystemer. Lokomotivets hovedrum indeholder det elektriske udstyr, undtagen hovedtransformatoren og batterierne, som er placeret under chassiset.
Ydeevne og Hastighed
Vectron-lokomotiverne fås i to versioner: én med en effekt på 5,2 MW (7.000 HK) og en anden med en effekt på 6,4 MW (8.600 HK). DC-versioner er kun tilgængelige i 5,2 MW-udgaven. Standardhastigheden for Vectron er 160 km/t, men kan opgraderes til 200 km/t ved at tilføje semiaktive krøjedæmpere med en bogie-bogie styremekanisme. Siden 2022 har Vectron-lokomotiverne også kunnet bestilles med en tophastighed på 230 km/t.
Kompatibilitet og Anvendelse
Vectron-lokomotiverne kan arbejde i dobbelt-, multiple- og push-pull konfigurationer med andre Vectron-, Eurosprinter- og Eurorunner-lokomotiver samt andre lokomotiver, der er udstyret med det samme multimodul som Vectron. Lokomotivet kan også leveres i en version med enkelt førerhus til permanent dobbeltkobling med et andet Vectron-lokomotiv eller til passagertog med en afblænding, der erstatter en af førerhusets ender.
DSB's Investering i Vectron-lokomotiver
DSB tildelte Siemens en kontrakt på levering af minimum 42 nye Vectron-lokomotiver. I DSB's udbudsmateriale blev der stillet krav om, at lokomotivet skulle være et "standard" el-lokomotiv, kunne trække DSB's eksisterende dobbeltdækkervogne, og være udstyret til både det nuværende og det kommende signalsystem på den danske fjernbane. Lokomotiverne skal være godkendt til kørsel i både Danmark og Tyskland og kunne køre op til 200 km/t.
De Nye Vectron-lokomotiver i Danmark
De nye Vectron-lokomotiver fik litra EB, og de første tre lokomotiver ankom til Danmark via Padborg den 14. september 2020. DSB modtog også en speciel "millennium"-udgave af Vectron-lokomotivet, DSB EB 3240, som blev udsmykket med et stort "1000" på siderne for at markere milepælen.
Miljøvenlighed og Fremtidens Jernbane
Vectron-lokomotiverne er designet med fokus på miljøvenlighed. Når alle Vectron el-lokomotiver er leveret og alle ME-lokomotiver er afløst, forventer DSB at spare 10 tons partikler, hvilket svarer til cirka 60 procent af den samlede partikeludledning fra DSB's togdrift. Desuden vil DSB reducere sin CO2-udledning med 27.000 tons, svarende til 13 procent af den samlede CO2-udledning fra togdriften.
Fremtidens Signalsystem: ETCS
DSB's nye Vectron-lokomotiver er blevet udstyret med det fremtidige fælleseuropæiske signalsystem, ETCS (European Train Control System). Dette er muliggjort takket være støtte fra EU's infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF), der har ydet 6,9 millioner kroner i støtte til projektet. ETCS skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser ved at standardisere signalsystemer på tog og langs skinnerne.