Vulcan



Maribo Jernstøberiet og Maskinfabrikken A/S Vulcan: Fra Lille Virksomhed til Stor Spiller i Landbrugs- og Jernbaneindustrien

Maribo Jernstøberiet og Maskinfabrikken A/S Vulcan blev grundlagt i 1874 og var oprindeligt en lille virksomhed. Virksomhedens udvikling tog dog en betydelig drejning, da erhvervsmanden Christian Friedrich Kiehn overtog den i 1894. Under Kiehns ledelse begyndte Vulcan at fokusere på produktionen af landbrugsredskaber, herunder lokomobiler og tærskeværker, hvilket var et område i stor vækst på det tidspunkt.

Skiftet til Jernbanemateriel

I slutningen af 1800-tallet var der en stigende efterspørgsel efter jernbanemateriel, drevet af et ekspanderende jernbanenet med nye strækninger. Dette marked fangede hurtigt Vulcans interesse, og virksomheden begyndte at producere jernbanemateriel. Dette skift markerede en vigtig milepæl i Vulcans historie, da det åbnede nye muligheder og bidrog til virksomhedens vækst.

Udvidelse og Flytning til Nørremark

Oprindeligt havde Vulcan til huse i et nedlagt brænderi på Vestergade 15 i Maribo, men virksomheden voksede hurtigt ud af disse lokaler. Især efter en stor ordre på alt roebanemateriel til Maribo Sukkerfabrik i 1896/1897 blev pladsen for trang. For at imødekomme behovet for større produktionskapacitet købte Kiehn et stort areal på Maribo Nørremark for 2.500 kr. Her byggede han en moderne fabrik, som Vulcan derefter flyttede til.

Repræsentation af Jung Lokomotivfabrik

Samtidig med at han overtog Vulcan, sikrede Christian Friedrich Kiehn sig en repræsentationsaftale med den tyske lokomotivfabrik Jung. Denne aftale viste sig at være yderst fordelagtig, idet Kiehn formåede at sælge flere Jung-lokomotiver til danske jernbaneselskaber. Blandt andet solgte han fire lokomotiver til Svendborg-Nyborg Bane (SNB) i 1897/1898, tre til Københavns Elektriske Jernbane (KEJ) i 1897, elleve til Frederikshavn-Hjørring Jernbane (FFJ) i 1897-1899, og fire til Odsherreds Jernbane (OHJ) i 1899.

Afslutning på Jung-samarbejdet

Repræsentationsaftalen med Jung ophørte i 1900, men på dette tidspunkt havde Christian Friedrich Kiehn allerede sikret Vulcan en stærk position på markedet for både landbrugsredskaber og jernbanemateriel.

Udvidelse af Produktionen til Jernbanemateriel

I perioden, hvor Vulcan havde repræsentationsaftalen med Jung, udvidede virksomheden også sin egen produktion af jernbanemateriel til danske privatbaner. I 1896-1897 modtog Vulcan sin første store ordre på 23 vogne til Frederikshavn-Fjerritslev Jernbane (FFJ). Denne succes blev hurtigt fulgt op af en ordre på 10 godsvogne, som blev leveret til åbningen af Hillerød-Frederiksværk Jernbane (HFJ) i 1897. Herefter modtog Vulcan en række bestillinger på forskellige vogntyper, og virksomheden producerede i alt mellem 400-500 vogne, herunder også vogne til roebaner.

Filialværksted i Frederiksberg og Første Damplokomotiver

I 1899 udvidede Vulcan med et filialværksted på Frederiksberg, hvilket betød, at Christian Friedrich Kiehn i stigende grad fokuserede sine aktiviteter uden for Maribo. Dette filialværksted markerede en ny fase i Vulcans historie, da virksomheden begyndte at producere sine egne damplokomotiver.

I 1900 blev det første nybyggede damplokomotiv, "OKDJ Nr. 1", leveret til Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ), efterfulgt af endnu et lokomotiv samme år. I de følgende år byggede Vulcan i alt 18 damplokomotiver, som i høj grad var baseret på eksisterende designs fra etablerede producenter som Jung og Hartmann. Det sidste lokomotiv, GDS 3, blev leveret i 1905.

Bevarede Vulcan Lokomotiver og Økonomiske Udfordringer

I dag er der bevaret to Vulcan-lokomotiver: DSB Hs 415, som er bevaret hos Danmarks Jernbanemuseum, og OHJ Nr. 5, som er i Dansk Jernbane-Klubs varetægt. Disse lokomotiver vidner om Vulcans bidrag til dansk jernbanehistorie.

Hovedårsagen til, at Vulcan fik disse lokomotivordrer, var, at virksomheden kunne tilbyde lavere priser end de udenlandske konkurrenter. Dog blev alle lokomotiverne bygget med underskud, hvilket svækkede virksomhedens økonomiske fundament betydeligt. Dette førte til, at Christian Friedrich Kiehn i 1902 blev fyret som direktør for Vulcan.

Overtagelse af Scandia og Lukning af Vulcan

I 1906 overtog Scandia i Randers Vulcan, og alle resterende ordrer blev overført til Scandia. Samme år lukkede Vulcan fabrikken i Maribo. Fabriksbygningerne blev senere solgt til andre formål, og blandt andet virksomheden Trifolium havde til huse der. Bygningerne blev sidenhen revet ned, og i dag (2023) ligger Stark Byggemarked på den gamle grund.

Afsluttende Bemærkninger

Vulcan spillede en central rolle i udviklingen af både dansk landbrug og jernbaneindustri, men virksomhedens økonomiske udfordringer i forbindelse med produktionen af damplokomotiver førte til dens tidlige nedgang. Alligevel står Vulcan tilbage som en vigtig del af den danske industrielle historie, og de bevarede lokomotiver er et vidnesbyrd om virksomhedens teknologiske formåen og betydning.


Links til supplerende læsning:

www.jernbanearkivalier.dk (Beskrivelse af Vulcan)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Vulcan)
www.sebtus.de (Beskrivelse af Vulcan)


Vulcan har leveret følgende materiel typer

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
Vulcan Litra BVulcan4


Vulcan har leveret følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HTJ 7190112
HTJ 8190113
OHJ 5190110
OHJ 6190111