Saronno, en artikel om Saronno
Saronno: Italiensk Pioner i Lokomotiv- og Bilproduktion
Saronno, også kendt som Officine Meccaniche di Saronno eller Costruzioni Meccaniche di Saronno, var et fremtrædende italiensk ingeniørfirma beliggende i Saronno. Firmaet specialiserede sig i produktion af damplokomotiver og biler fra 1887 til 1918, hvilket markerede det som en vigtig aktør i Italiens industrielle udvikling.Baggrund og Tidlige År
Saronno's historie begyndte med Triple Alliance, som blev indgået i 1882 mellem det Tyske Rige, Østrig-Ungarn og Kongeriget Italien. Denne alliance muliggjorde etableringen af en filial af den tyske Esslingen-maskinfabrik i Norditalien, der skulle bygge damplokomotiver. Saronno-fabrikken producerede adskillige lokomotiver med forskellige sporvidder til både de italienske statsbaner, private jernbaner og til eksport. Blandt eksportdestinationerne var Danmark, hvor Saronno i 1898-1899 leverede de første ti eksemplarer af det danske damplokomotiv F (II).Første Verdenskrig og Efterfølgende År
Under Første Verdenskrig begyndte Saronno at producere krigsmateriel, men efter krigens afslutning gik produktionen helt i stå. Fabrikken, som hovedsageligt var finansieret af tysk kapital, blev senere overtaget af Nicola Romeo, grundlæggeren af Alfa Romeo. I 1925 genoptog fabrikken produktionen under navnet Costruzioni Elettro Meccaniche di Saronno (CEMSA). Her fremstillede man både elektriske lokomotiver og damplokomotiver indtil 1948, samt nogle få biler designet af Antonio Fessia, som betragtes som forløberne for Lancia Flavia.Biler og Teknologiske Innovationer
Saronno byggede også biler tilbage i 1894, hvor den eneste model var Tipo 3, en licensbygget version af Peugeot Type 3. Denne bil var udstyret med en tocylindret firetaktsmotor importeret fra Peugeot, som var bygget af Panhard & Levassor under licens fra Daimler. Motoren, med et slagvolumen på 565 cm³, leverede 2 HK og var placeret bagerst i køretøjet, som drev baghjulene via kæder. En Tipo 3 kan ses i Museo dell'Automobile Carlo Biscaretti di Ruffia i Torino.Links til supplerende læsning:
it.wikipedia.org (Beskrivelse af Saronno)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Saronno)
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Saronno)
Saronno har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra G (III) - Saronno | Saronno | 9 |
Saronno har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB G 601 | 1896 | 2.845 | ||
DSB G 602 | 1896 | 2.846 | ||
DSB G 603 | 1896 | 2.847 | ||
DSB G 604 | 1896 | 2.848 | ||
DSB G 605 | 1896 | 2.849 | ||
DSB G 606 | 1896 | 2.850 | ||
DSB G 607 | 1896 | 2.851 | ||
DSB G 608 | 1896 | 2.852 | ||
DSB G 609 | 1896 | 2.853 |