Neilson, en artikel om Neilson
Neilson & Co: Pionerer inden for Damplokomotivproduktion i Skotland
Neilson & Co – også kendt som Neilson, Reid & Co – var en skotsk lokomotivfabrik, grundlagt i 1836 af Walter Neilson i Hyde Park Street, Finnieston, nær Glasgow. Fabrikken startede med at producere stationære dampkedler, men omkring 1844 udvidede Neilson til produktion af damplokomotiver.Udviklingen under James Reid
I 1863 blev James Reid leder af damplokomotivafdelingen og blev hurtigt partner i virksomheden. Reid overtog i 1876 hele virksomheden, der på det tidspunkt allerede havde opnået betydelig succes inden for bygning af damplokomotiver. Selvom Walter Neilson forlod virksomheden, beholdt man navnet Neilson & Co. Neilson startede herefter en ny lokomotivfabrik i Glasgow, kaldet Clyde Locomotive Company, men denne blev aldrig nogen succes.Neilson & Co's Vækst og Succes
Under Reids ledelse blev Neilson & Co en af de største lokomotivproducenter i det britiske imperium. I 1893 blev Reids fire sønner partnere i virksomheden, og efter Reids død i 1894 overtog de ledelsen. Neilson & Co fortsatte under samme navn frem til 1903 og blev kendt for deres kvalitet og pålidelighed i damplokomotivproduktion.Neilson & Co's Bidrag til Danske Statsbaner
I 1894, samme år som James Reid døde, modtog Neilson & Co deres første ordre på damplokomotiver til De Danske Statsbaner. De blev udvalgt til at give tilbud på fem K-maskiner i en lukket licitation, hvor en række lokomotivfabrikker var inviteret til at deltage. Overraskende nok vandt Neilson & Co ordren, hvilket også inkluderede bygningen af en serie Hs-lokomotiver til de danske statsbaner.Arven efter Neilson & Co
Neilson & Co fortsatte med at bidrage væsentligt til jernbaneindustrien, og selv efter overgangen af ledelsen til Reids sønner, forblev virksomheden en respekteret aktør på det internationale marked for lokomotiver. Deres engagement i det danske marked cementerede deres ry som en af de mest betydningsfulde lokomotivproducenter i sin tid.Neilson & Co's Bidrag til DSB og Overgangen til North British Locomotive Company
Efter Statsbanernes maskinchef Otto Busse blev leder af maskinafdelingen, fik især de tyske lokomotivproducenter en betydelig del af ordrerne på nye damplokomotiver til De Danske Statsbaner (DSB). I 1890'erne havde de fleste lokomotivfabrikker i Europa fyldte ordrebøger, hvilket var en medvirkende årsag til, at Neilson & Co fik en ordre fra Danmark. Selvom denne danske ordre blev en engangsforeteelse, havde Neilson & Co travlt med at bygge damplokomotiver til jernbaneselskaber både inden for og uden for Det Britiske Imperium.Omstrukturering og Fusionering
I 1898 skiftede Neilson & Co navn til Neilson, Reid & Co. Omkring år 1900 producerede virksomheden omkring 600 nye damplokomotiver om året og havde cirka 3.500 arbejdere på fabrikken i Springburn, Glasgow. I 1903 blev konkurrencen fra tyske og amerikanske lokomotivfabrikker så intens, at de tre skotske firmaer: Neilson, Reid & Co, Dübs & Co. og Sharp, Stewart & Co. Ltd fusionerede den 12. februar 1903. Den nye virksomhed kom til at hedde North British Locomotive Company og blev en af Europas største lokomotivproducenter.Nedgang og Lukning
En ny fælles administrationsbygning blev opført i Springburn i 1909, og denne bygning forblev hovedsæde for North British Locomotive Company frem til virksomhedens lukning i 1960'erne. De tre fusionerede fabrikker bevarede deres oprindelige produktionsanlæg. Selvom North British Locomotive Company producerede en del damplokomotiver, mislykkedes omstillingen til produktion af diesel- og ellokomotiver efter 2. verdenskrig. Dette var en medvirkende årsag til, at selskabet den 19. april 1962 blev erklæret konkurs. Året efter lukkede de tre fabriksanlæg, efter at de havde fuldført de sidste ordrer.Arven efter Neilson & Co
I 1979 blev de tidligere fabrikshaller, der havde tilhørt Neilson, Reid & Co, revet ned, og i dag eksisterer kun den hovedbygning, som North British Locomotive Company opførte i 1909. Alle de damplokomotiver, som Neilson & Co leverede til DSB i 1894, er blevet ophugget. De fleste blev udrangeret i 1950'erne og 1960'erne efter ca. 60 års tjeneste ved De Danske Statsbaner.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Neilson)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Neilson)
preservedbritishsteamlocomotives.com (Beskrivelse af Neilson)
chasewaterstuff.wordpress.com (Beskrivelse af Neilson)
Neilson har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra K - Neilson | Neilson | 5 |
Neilson har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB K 501 | 1894 | 4.742 | ||
DSB K 502 | 1894 | 4.743 | ||
DSB K 503 | 1894 | 4.744 | ||
DSB K 504 | 1894 | 4.745 | ||
DSB K 505 | 1894 | 4.746 |