BMAG
BMAG: Berliner Maschinenbau AG og Dens Historiske Indflydelse
BMAG, eller Berliner Maschinenbau AG (tidligere L. Schwartzkopff), beliggende i Wildau nær Berlin, Tyskland, har en rig historie som en af de mest indflydelsesrige producenter af lokomotiver og jernbanemateriel. Grundlagt af Louis Victor Robert Schwartzkopff i 1853, har virksomheden spillet en central rolle i udviklingen af jernbanetransport både i Tyskland og internationalt.Louis Schwartzkopffs Tidlige Liv og Grundlæggelsen af BMAG
Den 5. juni 1825 blev Louis Victor Robert Schwartzkopff født i Magdeburg, sydvest for Berlin. Efter at Schwartzkopff som 16-årig havde afsluttet sin eksamen, rejste han til Berlin i 1842 for at studere på Gewerbeinstitut, som var en kombineret teknisk- og handelsskole. Efter tre års studier fik han sin eksamen i 1845, hvorefter han blev ansat hos Borsig i Berlin. Efter sine to års ansættelse hos Borsig kom han til at arbejde i flere af virksomhedens afdelinger, især med bygning af lokomotiver. Schwartzkopff lærte også at føre et lokomotiv.Schwartzkopffs uddannelse og arbejdserfaring hos Borsig gjorde, at han i 1847 blev ansat som maskinmester hos jernbaneselskabet Magdeburg-Wittenberger Eisenbahn, hvor han vendte tilbage til sin fødeby.
Udvidelse og Teknologisk Innovation
I 1851 opsagde han sin stilling som maskinmester og flyttede til Berlin med sin hustru. Schwartzkopff havde fået et tilskud fra sin far, og det lykkedes ham at købe en grund ved Chausseestraße 20 i Berlin. Schwartzkopff begyndte sammen med sin partner Nitsch at opføre de nødvendige fabriksbygninger. Nitsch forlod virksomheden få år efter grundlæggelsen. Den 3. oktober 1853 var byggeriet nået så langt, at de kunne indvie den nye virksomhed, Eisengießerei und Maschinen-Fabrik von L. Schwartzkopff. En mindre brand i 1860 fik Schwartzkopff til at bygge fabrikken om, og nye fabriksbygninger blev tilføjet. Med de nye fabriksbygninger kunne der produceres drejeskiver, spor mv. I 1867 blev der bygget endnu flere fabrikshaller, hvor der blev opført en værkstedshal til bygning af lokomotiver. Allerede i februar 1867 kunne Schwartzkopff aflevere det første lokomotiv, damplokomotivet "Weishaupt," som var bestilt af Niederschlesisch, Märkische Eisenbahn. I de følgende år blev der bygget en lang række lokomotiver.Den 1. juli 1870 gennemførte virksomheden en organisatorisk ændring, og fabrikken blev omdannet til et aktieselskab under navnet "Berliner Maschinenbau Actien-Gesellschaft (BMAG) vormals L. Schwartzkopff". Louis Schwartzkopff fortsatte som øverste direktør i virksomheden.
BMAGs Samarbejde med DSB og Internationale Partnerskaber
Sjællandske Jernbane-Selskab fik i 1886 leveret seks damplokomotiver af typen SJS Litra K fra Schwartzkopff. Leveringen var lidt speciel, da det første lokomotiv, SJS K 71, var Schwartzkopffs lokomotiv nummer 1.500. Damplokomotivet SJS K 73, der blev leveret i 1886, er i dag bevaret ved Danmarks Jernbanemuseum som DSB Ks 273.I 1897 var produktionen blevet så omfattende, at grunden ved Chausseestraße var blevet for lille og uden udvidelsesmuligheder. Derfor besluttede Schwartzkopff at købe et ca. 600.000 m² stort område i Wildau nær Berlin, hvor han opførte et meget stort fabrikskompleks. Bygningen af de forskellige værkstedshaller var i år 1900 nået så langt, at man flyttede lokomotivproduktionen til Wildau. Man beholdt dog fabriksbygningerne i selve Berlin, hvor administrationen også lå.
DSB fik flere forskellige lokomotiver leveret af Schwartzkopff i 1909-1910 i form af typerne Litra C, Litra D og Litra P.
Den 4. juli 1907 indgik Schwartzkopff en aftale med firmaet J. A. Maffei. Aftalen omhandlede dannelsen af et nyt firma, Maffei-Schwartzkopff-Werke GmbH, som blev placeret umiddelbart i tilknytning til Schwartzkopffs fabriksanlæg i Wildau. Den nye virksomhed var ejet af begge selskaber og skulle fremstille dampturbiner, generatorer, centrifugalpumper og fra 1910 elektrisk udstyr til lokomotiver.
I 1924 begyndte Schwartzkopff for alvor udviklingen af diesellokomotiver og dieseltraktorer. I 1931 købte DSB én dieseltraktor, som fik betegnelsen Traktor 1. Hverken DSB eller de danske privatbaner viste interesse for Schwartzkopffs diesellokomotiver og traktorer. Den eneste danske privatbane, som købte en traktor, var Skagensbanen, som købte SB T1 i 1930. SB T1 blev overtaget af Dansk Jernbane-Klub i 1995.
Udfordringer og Opløsning efter Anden Verdenskrig
I foråret 1945 nåede de sovjetiske tropper Berlin. Under de hårde gadekampe i Berlin blev en række bygninger svært beskadiget, herunder Schwartzkopffs bygninger. Administrationsbygningen i Chausseestraße blev lagt i ruiner, ligesom det øvrige fabrikskompleks i Berlin blev voldsomt hærget under kampene. Bygningerne i Wildau slap fra krigen uden større skader. Efter krigens afslutning kom Schwartzkopffs Wildau-afdeling til at ligge i den sovjetiske besættelseszone, hvilket betød, at produktionsanlægget blev demonteret og fragtet til Sovjetunionen som krigsbytte. Krigens afslutning markerede afslutningen på ca. 80 års lokomotivproduktion hos Schwartzkopff, og produktionen i Wildau stoppede.I modsætning til Wildau kom Schwartzkopffs bygninger i Berlin til at ligge i den franske sektor. Den 20. september 1945 kunne Schwartzkopffs bygninger i Berlin tages i brug igen, og produktionen blev genoptaget.