Baldwin, en artikel om Baldwin
The Baldwin Locomotive Works: En Pioner i Amerikansk Lokomotivproduktion
The Baldwin Locomotive Works, grundlagt i Philadelphia, USA, i 1831 af Matthias W. Baldwin, er en af de mest ikoniske producenter af damplokomotiver i USA. Fra en beskeden begyndelse som et lille maskinværksted udviklede Baldwin sig til at blive en af de største og mest produktive lokomotivfabrikker, der repræsenterede den industrielle revolution og jernbaneboomen i USA.Matthias W. Baldwins Vision og Succes
Matthias W. Baldwin var en dygtig smed og maskiningeniør, der startede med at producere bogtrykkerudstyr og små maskindele. Hans interesse for dampmaskiner førte ham ind i lokomotivindustrien, da han i 1832 byggede sit første damplokomotiv, "Old Ironsides", for Philadelphia, Germantown and Norristown Railroad. Dette lokomotiv blev en succes og lagde grundlaget for Baldwins fremtidige virksomhed.Baldwins Vækst og Globale Indflydelse
I de følgende årtier voksede Baldwin Locomotive Works eksplosivt takket være den stigende efterspørgsel efter jernbanetransport i det hastigt ekspanderende USA. Baldwin var kendt for sin evne til at innovere og tilpasse sine produkter til kundernes behov, hvilket resulterede i lokomotiver af høj kvalitet, der kunne håndtere de varierende og ofte krævende jernbanebetingelser i USA og senere globalt. I slutningen af det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede blev Baldwin en global kraft inden for lokomotivproduktion. Virksomheden eksporterede lokomotiver til lande over hele verden, herunder Europa, Sydamerika, Asien og Afrika.Udfordringer og Tilpasning i Midten af det 20. Århundrede
Trods tidlig succes stod Baldwin over for betydelige udfordringer i midten af det 20. århundrede. Skiftet fra damp til diesel-elektriske lokomotiver i 1930'erne og 1940'erne udfordrede Baldwins dominans på markedet. Selvom virksomheden til sidst tilpassede sig og begyndte at producere diesel-lokomotiver, kunne den ikke fuldt ud konkurrere med andre producenter, såsom General Motors' Electro-Motive Division (EMD), der havde taget føringen inden for dieselteknologi. I 1956 ophørte Baldwin Locomotive Works med at producere lokomotiver, og virksomheden blev opløst kort tid efter.Baldwin Locomotive Works' Arv
Baldwins bidrag til lokomotivindustrien og jernbanetransporten er dog stadig mærkbare i dag. Mange af Baldwins lokomotivtyper er bevaret og kan ses på jernbanemuseer rundt om i verden, hvor de fortsat vidner om den industrielle ingeniørkunst og innovation, som Baldwin stod bag. Baldwin Locomotive Works' historie er en fortælling om innovation, global udvidelse og til sidst udfordringer i en æra af teknologisk skifte. Virksomhedens arv lever videre gennem dens bidrag til jernbanehistorien og de utallige lokomotiver, der stadig vækker beundring for deres ingeniørmæssige præstationer.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Baldwin)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Baldwin)
www.baldwinparkphilly.org (Beskrivelse af Baldwin)
www.phmc.pa.gov (Beskrivelse af Baldwin)
www.american-rails.com (Beskrivelse af Baldwin)
pabook.libraries.psu.edu (Beskrivelse af Baldwin)
guides.smu.edu (Beskrivelse af Baldwin)
explorepahistory.com (Beskrivelse af Baldwin)
Baldwin har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra D (II) - Baldwin | Baldwin | 16 |
Baldwin har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB D 870 | 1919 | 52.404 | ||
DSB D 871 | 1919 | 52.434 | ||
DSB D 872 | 1919 | 52.455 | ||
DSB D 873 | 1919 | 52.470 | ||
DSB D 874 | 1919 | 52.471 | ||
DSB D 875 | 1919 | 52.472 | ||
DSB D 876 | 1919 | 52.473 | ||
DSB D 877 | 1919 | 52.474 | ||
DSB D 878 | 1919 | 52.475 | ||
DSB D 879 | 1919 | 52.541 | ||
DSB D 880 | 1919 | 52.542 | ||
DSB D 881 | 1919 | 52.568 | ||
DSB D 882 | 1919 | 52.569 | ||
DSB D 883 | 1919 | 52.570 | ||
DSB D 884 | 1919 | 52.571 | ||
DSB D 885 | 1919 | 52.572 |