AnsaldoBreda, en artikel om AnsaldoBreda
AnsaldoBreda: En Historie af Innovation og Udfordringer i Jernbaneindustrien
AnsaldoBreda S.p.A., oprindeligt et datterselskab af det italienske Finmeccanica, var en førende jernbaneproducent baseret i Pistoia, Italien. Virksomheden blev solgt til Hitachi Rail i Japan i 2015 og blev omdøbt for at afspejle det nye ejerskab. AnsaldoBreda har en kompleks historie, der strækker sig tilbage til det 19. århundrede og er præget af både succeser og kontroverser.Begyndelsen med Ansaldo og Breda
Historien om AnsaldoBreda begynder med to separate virksomheder: Ansaldo og Breda. Giovanni Ansaldo etablerede Ansaldo i 1853 i Genova som producent af damplokomotiver, jernbanemateriel og dampmaskiner. Støttet af den indflydelsesrige Camillo Benso, greve af Cavour, blev Ansaldo en vigtig leverandør af våben under Første Verdenskrig og blev nationaliseret i 1921.Ernesto Breda grundlagde i 1886 Società Italiana Ernesto Breda i Milano, der specialiserede sig i fremstilling af lokomotiver og senere elektriske tog. Breda blev også en vigtig våbenleverandør under forskellige regimer og blev nationaliseret i 1947.
Fusionen og Udfordringerne
I 2001 fusionerede den italienske stat Ansaldo og Breda for at danne AnsaldoBreda som et nyt selskab. Trods vundne kontrakter i Europa og USA led AnsaldoBreda under finansieringsproblemer og kapacitetsmangel. Virksomheden blev berygtet for upålidelige produkter og lange forsinkelser, der skadede dens omdømme.AnsaldoBreda blev centrum for flere kontroverser i løbet af 2000'erne, herunder leveringen af IC4-togsæt til Danske Statsbaner, som oplevede betydelige tekniske problemer og forsinkelser. En lignende situation opstod med Fyra-projektet i Holland og Belgien, hvor togene oplevede alvorlige tekniske problemer og havde et dårligt omdømme for pålidelighed.
Overtagelsen af Hitachi Rail
I november 2015 solgte Finmeccanica AnsaldoBreda til Hitachi Rail som en del af en omstruktureringsindsats. Hitachi overtog aktiviteterne og omdøbte virksomheden for at afspejle det nye ejerskab. Produktionen af nogle togmodeller blev flyttet til Hitachi Rail Italiens fabrik i Pistoia.AnsaldoBreda's Eftermæle
AnsaldoBreda's historie er præget af både innovation og udfordringer. Mens virksomheden har været en betydelig spiller i jernbaneindustrien og har bidraget til flere bemærkelsesværdige projekter, har den også stået over for kritik for sine produkters pålidelighed og leveringsforsinkelser. Med Hitachi's overtagelse håber man, at AnsaldoBreda kan genoprette sit omdømme og fortsætte med at bidrage til jernbanesektoren på en positiv måde.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af AnsaldoBreda)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af AnsaldoBreda)
denstoredanske.lex.dk (Beskrivelse af AnsaldoBreda)
ing.dk (Beskrivelse af AnsaldoBreda)
AnsaldoBreda har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013 | AnsaldoBreda | 83 | |
DSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013 | AnsaldoBreda | 23 |
AnsaldoBreda har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MG 5610 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5611 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5612 | Ophugget | |||
DSB MG 5613 | Ophugget | |||
DSB MG 5614 | Ophugget | |||
DSB MG 5615 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5616 | Ophugget | |||
DSB MG 5617 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5618 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5619 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5620 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5601 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5602 | 2003 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5604 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5605 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5606 | 2004 | Ophugget | ||
DSB MG 5607 | 2004 | Ophugget | ||
DSB MG 5608 | 2004 | Ophugget | ||
DSB MG 5609 | 2005 | Tilbageleveret | ||
DSB MG 5621 | 2009 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5622 | 2009 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5623 | 2009 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5624 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5625 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5626 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5627 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5628 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5629 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5630 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5631 | 2010 | Ukendt | ||
DSB MG 5632 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5633 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5634 | 2010 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5635 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5636 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5637 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5638 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5639 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5640 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5641 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5642 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5643 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5644 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5645 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5646 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5647 | 2011 | Hensat | ||
DSB MG 5648 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5649 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5650 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5651 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5652 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5653 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5654 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5655 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5656 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5657 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5658 | 2011 | Hensat | ||
DSB MG 5659 | 2011 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5660 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5661 | 2011 | Ophugget | ||
DSB MG 5662 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5663 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5664 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5665 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5603 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5666 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5667 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5668 | 2012 | Ukendt | ||
DSB MG 5669 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5670 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5671 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5672 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5673 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5674 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5675 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5676 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5677 | 2012 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5678 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5679 | 2012 | Hensat | ||
DSB MG 5680 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5681 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5682 | 2013 | Solgt til udlandet |