AnsaldoBreda
AnsaldoBreda: En Historie af Innovation og Udfordringer i Jernbaneindustrien
AnsaldoBreda S.p.A., oprindeligt et datterselskab af det italienske Finmeccanica, var en førende jernbaneproducent baseret i Pistoia, Italien. Virksomheden blev solgt til Hitachi Rail i Japan i 2015 og blev omdøbt for at afspejle det nye ejerskab. AnsaldoBreda har en kompleks historie, der strækker sig tilbage til det 19. århundrede og er præget af både succeser og kontroverser.Begyndelsen med Ansaldo og Breda
Historien om AnsaldoBreda begynder med to separate virksomheder: Ansaldo og Breda. Giovanni Ansaldo etablerede Ansaldo i 1853 i Genova som producent af damplokomotiver, jernbanemateriel og dampmaskiner. Støttet af den indflydelsesrige Camillo Benso, greve af Cavour, blev Ansaldo en vigtig leverandør af våben under Første Verdenskrig og blev nationaliseret i 1921.Ernesto Breda grundlagde i 1886 Società Italiana Ernesto Breda i Milano, der specialiserede sig i fremstilling af lokomotiver og senere elektriske tog. Breda blev også en vigtig våbenleverandør under forskellige regimer og blev nationaliseret i 1947.
Fusionen og Udfordringerne
I 2001 fusionerede den italienske stat Ansaldo og Breda for at danne AnsaldoBreda som et nyt selskab. Trods vundne kontrakter i Europa og USA led AnsaldoBreda under finansieringsproblemer og kapacitetsmangel. Virksomheden blev berygtet for upålidelige produkter og lange forsinkelser, der skadede dens omdømme.AnsaldoBreda blev centrum for flere kontroverser i løbet af 2000'erne, herunder leveringen af IC4-togsæt til Danske Statsbaner, som oplevede betydelige tekniske problemer og forsinkelser. En lignende situation opstod med Fyra-projektet i Holland og Belgien, hvor togene oplevede alvorlige tekniske problemer og havde et dårligt omdømme for pålidelighed.