Uerdingen, en artikel om Uerdingen
Waggonfabrik Uerdingen AG: Pioner inden for Jernbaneindustri og Skinnebusproduktion
Waggonfabrik Uerdingen AG, beliggende i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, blev grundlagt i 1898 og har spillet en central rolle i udviklingen af jernbaneindustrien. Især er virksomheden kendt for sin innovation inden for produktionen af skinnebusser, herunder de ikoniske "Y-tog", som har været meget anvendt på de danske privatbaner. Uerdingen blev hurtigt en vigtig aktør inden for jernbanekøretøjer, og dens historie er en væsentlig del af den europæiske jernbanetransports udvikling.Grundlæggelsen og Tidlig Udvikling
Waggonfabrik Uerdingen blev etableret i 1898, i en periode hvor jernbaneindustrien oplevede betydelig vækst og teknologisk udvikling. Virksomheden startede med at producere en bred vifte af jernbanevogne, herunder personvogne, godsvogne og specialvogne. Gennem årene opbyggede Uerdingen en solid ekspertise inden for jernbanekøretøjer, hvilket gjorde det muligt for dem at innovere og udvide deres produktudbud, især inden for skinnebusser.Skinnebussens Fremkomst
Efter Anden Verdenskrig stod mange europæiske jernbaneselskaber over for udfordringer med at genopbygge deres infrastrukturer. Der var behov for mere økonomiske løsninger til passagertransport på mindre trafikerede linjer. Uerdingen svarede på dette behov ved at udvikle skinnebussen, en lettere og mere omkostningseffektiv løsning sammenlignet med traditionelle tog. Skinnebussen, med sin lette konstruktion og effektive motorisering, blev hurtigt en populær løsning, især for små privatbaner.Uerdingen-skinnebussens Indflydelse
Den berømte Uerdingen-skinnebus eller Schienenbus blev et ikon inden for europæisk jernbanetransport. Skinnebussen tilbød en pålidelig og økonomisk løsning, der gjorde det muligt for mange små jernbaneselskaber at opretholde driften på mindre ruter. Uerdingen blev dermed en af de førende producenter af skinnebusser i Europa, og virksomhedens køretøjer blev kendt for deres kvalitet, pålidelighed og innovative design.Waggonfabrik Uerdingens Bidrag til Jernbaneindustrien
Gennem hele det 20. århundrede fortsatte Waggonfabrik Uerdingen med at udvikle og producere jernbanekøretøjer, der mødte de skiftende behov i jernbaneindustrien. Virksomhedens bidrag til produktionen af skinnebusser og andre jernbanekøretøjer har haft en varig indflydelse på jernbanetransporten i Europa. Uerdingen har ikke kun hjulpet med at modernisere jernbanetransporten, men har også bidraget til at sikre økonomisk bæredygtige løsninger for mindre jernbaneselskaber.Uerdingen-skinnebussen: En Ikonisk Del af Jernbanehistorien
Den mest kendte model af Uerdingen-skinnebussen er de tyske VT95 (senere omdøbt til BR 795) og VT98 (senere BR 798) serier, som blev introduceret i 1950'erne. Disse køretøjer, udstyret med en dieselmotor, kunne køres som både enkelt- og flervognstog. Deres karakteristiske røde farve, afrundede former og pålidelighed gjorde dem til et velkendt syn på det tyske jernbanenet.Uerdingen-skinnebussen i Danmark
I Danmark er Uerdingen kendt for "Y-tog", også kaldet "Lynette" eller "Grisen". Disse togsæt blev leveret til de danske privatbaner og DSB i perioden 1965-1984. "Y-tog" eller litra Y blev indkøbt som erstatning for privatbanernes Triangel-skinnebusser og de sidste af DSB's MO-motorvogne. I 2023 benyttes "Y-tog" stadig på Lemvigbanen, mens de på de øvrige baner er blevet erstattet af IC2, Lint 41 eller Desiro.Uerdingens Bidrag til Jernbanetransportens Udvikling
Waggonfabrik Uerdingen bidrog betydeligt til den teknologiske udvikling inden for jernbanetransport. Ved at introducere skinnebussen tilbød de en løsning, der ikke kun var omkostningseffektiv, men som også forbedrede tilgængeligheden af jernbanetransport i mindre befolkede områder. Skinnebusserne fra Uerdingen spillede en afgørende rolle i at opretholde og fremme lokal jernbanetransport i efterkrigstidens Europa.Fusioner og Udvikling
Gennem årene udviklede Waggonfabrik Uerdingen sig til en af de førende producenter af rullende materiel i Europa. Virksomheden gennemgik flere fusioner og navneændringer, hvilket afspejlede den konstante udvikling inden for den industrielle og økonomiske sektor i Tyskland. I 1935 overtog Uerdingen Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag), som i 1981 blev omdøbt til Duewag. Senere blev Duewag købt og overtaget af Siemens Mobility i 1989.Uerdingen-skinnebussernes Arv
I dag er flere af Uerdingen-skinnebusserne stadig i drift eller bevaret af jernbanemuseer, hvilket vidner om deres arv og den betydning, de havde for udviklingen af jernbanetransporten. Disse historiske køretøjer fortsætter med at fascinere og tiltrække jernbaneentusiaster og fungerer som en levende påmindelse om Uerdingens bidrag til jernbanehistorien.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Uerdingen)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen)
evp.dk (Beskrivelse af Uerdingen)
Uerdingen har leveret følgende materiel typer
Uerdingen har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
GDS-HFHJ YM 1 | 1965 | 71.867 | ||
GDS-HFHJ YM 2 | 1965 | 71.868 | ||
GDS-HFHJ YM 3 | 1965 | 71.869 | ||
GDS-HFHJ YM 4 | 1965 | 71.870 | ||
GDS-HFHJ YM 5 | 1965 | 71.871 | ||
GDS-HFHJ YM 6 | 1965 | 71.872 | ||
LJ YM 60 | 1965 | 71.863 | ||
LJ YM 61 | 1965 | 71.864 | ||
LJ YM 62 | 1965 | 71.865 | ||
LJ YM 63 | 1965 | 71.866 | ||
GDS-HFHJ YM 7 | 1968 | 73.057 | ||
HHJ YM 31 | 1968 | 72.979 | ||
HHJ YM 32 | 1968 | 72.980 | ||
HP YM 32 | 1968 | 72.973 | ||
HP YM 33 | 1968 | 72.974 | ||
SB YM 1 | 1968 | 72.970 | ||
SB YM 2 | 1968 | 72.971 | ||
SB YM 3 | 1968 | 72.972 | ||
LNJ YM 17 | 1968.06.17 | 72.984 | ||
LNJ YM 18 | 1968.06.17 | 72.985 | ||
LNJ YM 19 | 1968.06.17 | 72.986 | ||
GDS-HFHJ YM 10 | 1970 | 74.326 | ||
GDS-HFHJ YM 8 | 1970 | 74.324 | ||
GDS-HFHJ YM 9 | 1970 | 74.325 | ||
HHGB YM 51 | 1970 | 74.327 | ||
HHGB YM 52 | 1970 | 74.328 | ||
HHGB YM 53 | 1970 | 74.329 | ||
GDS-HFHJ YM 11 | 1973 | 78.884 | ||
HHGB YM 54 | 1973 | 78.885 | ||
HHJ YM 33 | 1973 | 78.882 | ||
HHJ YM 34 | 1973 | 78.883 | ||
LNJ YM 20 | 1973.10.20 | 78.886 | ||
HP YM 34 | 1974 | 80.879 | ||
SB YM 4 | 1974 | 80.878 | ||
ØSJS YM 1 | 1974 | 80.876 | ||
ØSJS YM 2 | 1974 | 80.877 | ||
ØSJS YM 3 | 1974 | 80.873 | ||
ØSJS YM 4 | 1974 | 80.874 | ||
ØSJS YM 5 | 1974 | 80.875 | ||
OHJ-HTJ YM 51 | 1975 | 80.915 | ||
OHJ-HTJ YM 52 | 1975 | 80.916 | ||
OHJ-HTJ YM 53 | 1975 | 80.917 | ||
OHJ-HTJ YM 54 | 1975 | 80.918 | ||
OHJ-HTJ YM 55 | 1975 | 80.919 | ||
DSB MR 4001 | 1978 | 83.006 | ||
DSB MR 4002 | 1978 | 83.006 | ||
DSB MR 4003 | 1978 | 83.007 | ||
DSB MR 4004 | 1978 | 83.007 | ||
DSB MR 4005 | 1978 | 83.008 | ||
DSB MR 4006 | 1978 | 83.008 | ||
DSB MR 4007 | 1978 | 83.009 | ||
DSB MR 4008 | 1978 | 83.009 | ||
DSB MR 4009 | 1978 | 83.010 | ||
DSB MR 4010 | 1978 | 83.010 | ||
DSB MR 4011 | 1978 | 83.011 | ||
DSB MR 4012 | 1978 | 83.011 | ||
DSB MR 4013 | 1978 | 83.012 | ||
DSB MR 4014 | 1978 | 83.012 | ||
DSB MR 4015 | 1978 | 83.013 | ||
DSB MR 4016 | 1978 | 83.013 | ||
DSB MR 4017 | 1978 | 83.014 | ||
DSB MR 4018 | 1978 | 83.014 | ||
DSB MR 4019 | 1978 | 83.015 | ||
DSB MR 4020 | 1978 | 83.015 | ||
DSB MR 4021 | 1978 | 83.016 | ||
DSB MR 4022 | 1978 | 83.016 | ||
DSB MR 4023 | 1978 | 83.017 | ||
DSB MR 4024 | 1978 | 83.017 | ||
DSB MR 4025 | 1978 | 83.018 | ||
DSB MR 4026 | 1978 | 83.018 | ||
DSB MR 4027 | 1978 | 83.019 | ||
DSB MR 4028 | 1978 | 83.019 | ||
DSB MR 4029 | 1978 | 83.020 | ||
DSB MR 4030 | 1978 | 83.020 |
Litteratur for: Uerdingen
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 4: Letbyggede motortog fra Uerdingen. John Poulsen 1993 96 Bane Bøger | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 4.2: Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag. John Poulsen, Ole-Jørn Koch, Niels Munch og Lars Græsted Jensen 2016 160 Bane Bøger ApS 9788791434457 |