Duewag, en artikel om Duewag
Düwag: En Pioner inden for Rullende Jernbanemateriale
Düwag, officielt kendt som Düsseldorfer Waggonfabrik AG, var en fremtrædende tysk producent af rullende jernbanemateriale, herunder sporvogne, letbanetog og skinnebusser. Grundlagt i 1898 i Düsseldorf, Tyskland, spillede Düwag en central rolle i udviklingen af offentlig transport både i Tyskland og i mange andre lande verden over gennem det 20. århundrede.Tidlige År og Ekspansion
Düwag startede sin virksomhed med produktion af sporvogne og togvogne, hvilket hurtigt etablerede virksomheden som en vigtig aktør inden for fremstilling af rullende materiale. Efter Anden Verdenskrig opstod der et akut behov for genopbygning og modernisering af offentlig transport, og Düwags rolle i denne proces voksede betydeligt.Innovationer og Teknologiske Fremskridt
Düwag blev kendt for sin innovation og teknologiske udvikling, især inden for design af sporvogne og letbanetog. Virksomheden var blandt de første til at introducere fuldt svejsede stålvogne, hvilket revolutionerede konstruktionen af rullende materiel med større holdbarhed og lavere vægt sammenlignet med traditionelle "klinkede" stålvogne.Udvikling af Skinnebusser
I 1950'erne og 1960'erne udvidede Düwag sin produktion til også at omfatte skinnebusser. Disse lette, motoriserede passagertog blev designet til at operere på mindre jernbanelinjer, hvor økonomien var presset. Düwags skinnebusser blev populære for deres økonomi, pålidelighed og evne til at servicere ruter med lavt passagerflow, hvilket gjorde dem til et vigtigt middel til at bevare jernbaneforbindelser i landlige og mindre befolkede områder.Global Udbredelse og Fusion med Siemens
Düwags skinnebusser blev ikke kun udbredt i Tyskland, men også eksporteret til en række lande verden over. Düwags innovationer inden for offentlig transport bidrog til at forme bybilleder og forbedre mobiliteten i mange byer globalt.Gennem årene gennemgik Düwag flere ændringer, herunder fusioner og opkøb. I 1981 blev virksomheden en del af Siemens AG, hvilket markerede afslutningen på Düwag som et selvstændigt brand. Siemens fortsatte med at udvikle og producere rullende materiale under eget navn, bygget på den teknologi og ekspertise, som Düwag havde udviklet.
En historisk oversigt over skinnebusproducenten Düwag:
• 1898: Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) grundlægges i Düsseldorf, Tyskland. De starter med at producere sporvogne og godsvogne.• 1920'erne: Düwag begynder at producere motorvogne til jernbaner. De introducerer den innovative "Schienenbus", en letvægtsskinnebus med benzinmotor.
• 1930'erne: Düwag producerer et stort antal skinnebusser til Deutsche Reichsbahn. De introducerer også den dieseldrevne VT 08-serie, der bliver en stor succes.
• 1950'erne: Düwag fortsætter med at producere skinnebusser og udvider sin produktion til at omfatte sporvogne og metrotog. De introducerer den ikoniske "GT6"-sporvogn, der bliver brugt i mange tyske byer.
• 1960'erne: Düwag producerer den første generation af Stadtbahn-tog, et letbane-system, der bliver implementeret i mange tyske byer.
• 1970'erne: Düwag leverer Stadtbahn-tog til Köln, Düsseldorf og Frankfurt. De introducerer også den nye generation af "GT8"-sporvogn.
• 1980'erne: Düwag fusionerer med AEG og bliver en del af Daimler-Benz koncernen. De fortsætter med at producere sporvogne og Stadtbahn-tog.
• 1990'erne: Düwag overtages af Siemens. De producerer stadig sporvogne, men produktionen af skinnebusser og Stadtbahn-tog ophører.
• 2000'erne: Siemens erhvervede en aktiepost på 60% i 1989, før Siemens overtog det fulde ejerskab af Duewag i april 1999. I 2001 lukkede Siemens Düwags fabrik i Düsseldorf. Produktionen af sporvogne flyttes til andre Siemens-fabrikker i Uerdingen.
Vigtige datoer i Düwags historie :
• 1898: Düwag grundlægges• 1920'erne: Düwag begynder at producere skinnebusser
• 1930'erne: Düwag introducerer VT 08-serien
• 1950'erne: Düwag introducerer "GT6"-sporvognen
• 1960'erne: Düwag introducerer den første generation af Stadtbahn-tog
• 1980'erne: Düwag fusionerer med AEG
• 1990'erne: Düwag overtages af Siemens
• 2000'erne: Siemens lukker Düwags fabrik i Düsseldorf
Düwag En Pioner inden for Skinnebusser og Sporvogne
Düwag var en af de førende producenter af skinnebusser og sporvogne i Europa, kendt for sit innovative design og høje kvalitet. Selvom Düwag ikke længere eksisterer som virksomhed, lever deres arv videre i de mange sporvogne og Stadtbahn-tog, der stadig er i brug i dag.Düwags Historie og Overtagelse af Siemens
Düwag lukkede i 2000'erne efter at være blevet overtaget af Siemens. Produktionen af skinnebusser og Stadtbahn-tog stoppede, men de fortsatte med at producere sporvogne i en periode. Denne produktion er et vigtigt kapitel i Düwags historie, som har efterladt et varigt præg på den moderne offentlig transport.Düwags Varige Indflydelse
Düwags arv lever videre gennem de utallige sporvogne, letbanetog og skinnebusser, som fortsat er i drift over hele verden. Virksomhedens bidrag til offentlig transportteknologi har haft en vedvarende indvirkning på mobilitet og byplanlægning. Düwag står som et symbol på tysk ingeniørkunst og innovation inden for transportindustrien, og dens historie vidner om den centrale rolle, som producenter af rullende materiel har spillet i udviklingen af effektive og bæredygtige transportsystemer.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Duewag)
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag)
Duewag har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra FL - Duewag motormellemvogn | Duewag | 5 | |
DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn | Duewag | 7 | |
Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling. | Duewag | 17 | |
Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj. | Duewag | 13 |
Duewag har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
GDS-HFHJ YM 12 | 1983 | 86.329 | ||
GDS-HFHJ YM 13 | 1983 | 86.328 | ||
HHGB YM 55 | 1983 | 86.327 | ||
HHJ YM 35 | 1983 | 86.336 | ||
HP YM 35 | 1983 | 86.335 | ||
LJ YM 64 | 1983 | 86.330 | ||
LJ YM 65 | 1983 | 86.331 | ||
LJ YM 66 | 1983 | 86.332 | ||
OHJ-HTJ YM 56 | 1983 | 86.339 | ||
OHJ-HTJ YM 57 | 1983 | 86.340 | ||
VLTJ YM 12 | 1983 | 86.341 | ||
VLTJ YM 13 | 1983 | 86.342 | ||
VLTJ YM 14 | 1983 | 86.343 | ||
VNJ YM 71 | 1983 | 86.338 | ||
VNJ YM 72 | 1983 | 86.337 | ||
ØSJS YM 6 | 1983 | 86.333 | ||
ØSJS YM 7 | 1983 | 86.334 | ||
DSB FL 7901 | 1984 | 87.313 | Ophugget | |
DSB FL 7902 | 1984 | 87.314 | Ophugget | |
DSB FL 7903 | 1984 | 87.315 | Ophugget | |
DSB FL 7904 | 1984 | 87.316 | Ophugget | |
DSB FL 7905 | 1984 | 87.317 | Ophugget | |
DSB ML 4901 | 1984 | 87.306 | Ophugget | |
DSB ML 4902 | 1984 | 87.307 | Ophugget | |
DSB ML 4903 | 1984 | 87.308 | Ophugget | |
DSB ML 4904 | 1984 | 87.309 | Ophugget | |
DSB ML 4905 | 1984 | 87.310 | Ophugget | |
DSB ML 4906 | 1984 | 87.311 | Ophugget | |
DSB ML 4907 | 1984 | 87.312 | Ophugget | |
GDS-HFHJ YM 14 | 1984 | 87.173 | ||
GDS-HFHJ YM 15 | 1984 | 87.172 | ||
HHGB YM 56 | 1984 | 87.171 | ||
HHJ YM 36 | 1984 | 87.174 | ||
OHJ-HTJ YM 58 | 1984 | 87.175 | ||
SB YM 5 | 1984 | 87.176 | ||
ØSJS YM 8 | 1984 | 87.170 | ||
SB YM 6 | 1988 | 89.130 |
Litteratur for: Duewag
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 4: Letbyggede motortog fra Uerdingen. John Poulsen 1993 96 Bane Bøger | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 4.2: Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag. John Poulsen, Ole-Jørn Koch, Niels Munch og Lars Græsted Jensen 2016 160 Bane Bøger ApS 9788791434457 |