DSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005, en artikel om DSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005
DSB Litra SE: Den 4. Generations S-Tog
Litra SE er et fast sammenkoblet 4-vogns S-tog, bestående af SE-SF-SG-SH, hvor DSB modtog 31 SE-togsæt i perioden 2004-2005. SE-togsættet er kendt for sin hurtige og støjsvage acceleration samt høje komfort. Hvert togsæt, der består af fire vogne, måler 42,58 meter i længden og kan kun adskilles på værkstedet. Togsættene er oprangeret og individuelt nummereret.Vogntyper og Konstruktion
Litra SE består af følgende fire vogntyper:- SE 4101-4131: Førerrum, stillekupé, flexrum og to bogier.
- SF 4301-4331: Motorvogn med strømaftager og en bogie.
- SG 4501-4531: Mellemvogn med en bogie.
- SH 4701-4731: Førervogn med traktionscontainer (vekselretter) og en bogie.
På grund af deres karakteristiske facon har Litra SE-togsættene fået øgenavne som "perronknuseren", "bobletog" og "Hamsteren/Dværghamsteren", der refererer til både den otte-vogns SA-storebror og det fire-vogns SE-togsæt.
Teknologiske Forbedringer
Litra SE er konstrueret med enkeltakslede bogier i stedet for de mere traditionelle to-akslede bogier. De enkeltakslede, hydraulisk kurvestyrede bogier sørger for, at hjulene altid står vinkelret på sporet, hvilket reducerer både støj og slitage på hjul og spor. Denne konstruktion resulterer også i væsentligt lavere vægt, hvilket medfører lavere energiforbrug og bedre acceleration.Produktion og Drift
Litra SE-togsættene er bygget af Alstom LHB og Siemens i Salzgitter, Tyskland. Oprindeligt bestilte DSB i 1992 en forserie på 8 stk. litra SA-togsæt, og efter vellykket drift blev der i 1997 bestilt yderligere 112 litra SA-togsæt. På grund af den forlængede Ringbane blev de sidste 15 stk. 8-vogns togsæt dog ændret til 30 stk. 4-vogns togsæt, som blev til litra SE.Litra SE-togsættene kører på 1.650 V jævnstrøm og har en maksimal hastighed på 120 km/t. Denne tophastighed kan dog kun opnås på strækninger som Køge Bugt, Høje Taastrup, Frederikssund og den del af Nordbanen, der strækker sig fra Hellerup til Hillerød. På Ringbanen er tophastigheden begrænset til 80 km/t.
Sikkerhed og Ulykker
I en ulykke i Holte den 7. november 2002 kørte SA 8122 gennem en sporstopper og blev påkørt af SA 8136. Ulykken resulterede desværre i en passagers død. Efter ulykken blev de mindst beskadigede vogne samlet til et nyt SA 8122 togsæt, som kom i drift i 2004. De resterende beskadigede vogne blev udrangeret og opklodset i Århus. Som erstatning for de udrangerede vogne anskaffede DSB et ekstra 4-vognstogsæt, hvilket bragte det samlede antal togsæt op på 136, hvoraf 105 er 8-vognstogsæt og 31 er 4-vognstogsæt.Energieffektivitet
Litra SE 4. generations S-tog er mere energiøkonomiske end deres forgængere, da de er udstyret med regenerativ bremsning. Togsættene bremser elektrisk, hvilket producerer energi, der enten kan bruges af toget selv eller sendes ud i køreledningen til brug for andre tog. Hvis togsættene ikke havde regenerative bremser, ville DSB skulle indkøbe ca. 40 % mere elektricitet. Selv om den elektriske bremse er den primære bremse, har togsættene også mekaniske bremser som backup.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB 4. generation S-tog)Stamdata for DSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005
Fabrikant | Alstom |
Model | DSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005 |
Antal indkøbt | 31 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 63.000 kg |
Fremdriftsmiddel | 1.650 V DC |
Effekt i KW eller HK | 860 kW / 1.150 HK |
Motor | 4 asynkrone AC banemotorer |
Transmission | Elektrisk |
Bremsetype | Hydrauliske og Elektriske bremser med en maksimal bremse effekt på 1.475 kW / Maksimal retardation 1,2 m/s2. |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Akselrækkefølge | A'A'A'1A' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Acceleration | 1,3 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 42.580 mm |
Bredde | 3.520 mm |
Højde over skinner | 4.300 mm |
Akselafstand | 7.500 mm + 9.8500 mm + 9.850 mm + 9.850 mm |
Hjuldiameter | 840 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | HKT og CBTC |
Antal pladser | 134 sæder, 16 klapsæder og ca. 180 ståpladser. |
Døre pr. side | 4 stk. dobbeltdøre pr. side. |
Vogne pr. togsæt | 4-vogns S-tog i formation: SE-SF-SG-SH |
Dørbredde | 1.600 mm |
Indstigningshøjde | 1.100 mm - i niveau |
Antal toiletter | 0 |
Kørestolspladser | 2 dedikerede kørestolspladser. |
Antal cykelpladser | 2 stk. af 7 pladser - 14 pladser i alt. |
Antal flexområder | 2 stk. flexrum til cykler, barnevogne, rullestole m.m. |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: S-Tog
Billeder af DSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juni 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. april 2022 Download billede
DSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB SE 4101 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4102 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4103 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4104 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4105 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4106 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4107 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4108 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4109 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4110 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4111 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4112 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4113 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4114 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4115 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4116 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4117 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4118 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4119 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4120 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4121 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4122 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4123 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4124 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4125 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4126 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4127 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4128 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4129 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4130 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SE 4131 | 2005 | I drift i Danmark |