DSB s-tog Litra MM 2. generation - Frichs årgang 1967-1978
DSB's S-tog: 2. Generation - En Milepæl i Københavns Jernbanehistorie
DSB's S-tog - 2. generation, også kendt som de røde S-tog, udgjorde en markant milepæl i udviklingen af Københavns S-bane. Disse ikoniske tog, som opererede fra 15. marts 1967 til 3. februar 2007, bærer en historie fyldt med teknologisk fremskridt, designændringer og en betydelig indflydelse på byens infrastruktur og befolkning.Udviklingen af 2. Generations S-tog
1. generation af DSB's S-tog blev udviklet kort efter vedtagelsen af lovgivningen omkring udvidelsen af Københavns S-banenet i 1961. Denne nye generation af tog blev specielt designet til at imødekomme de kommende udvidelser, herunder elektrificeringen af Holte-Hillerød-strækningen.Teknologisk Fremskridt og Designforbedringer
Teknologisk set byggede 2. generations S-tog videre på fundamentet fra den første generation, men med mange lettere og mere moderne elementer. De opretholdt det grundlæggende traktionssystem fra 1. generationstogene. En bemærkelsesværdig ændring var indførelsen af identiske motor- og styrevogne, hvilket tillod større fleksibilitet og ensartethed i designet. De nye tog blev også udstyret med automatiske døråbninger, hvilket forbedrede passagerernes oplevelse.Komfort og Indretning
1. generations S-tog indførte 1. klasse i 7 af styrevognene, primært beregnet til strækningen Holte-Hillerød. Disse vogne, kendetegnet ved litra AS, tilbød øget komfort og bedre benplads for passagerer. I 1972 blev litra AS ændret til 2. klasse og omlitreret til FS 7001-7707. Indretningen af de nye tog afspejlede en moderne stil med blå plastikbetræk og enkeltstående sæder. Senere renoveringer tilføjede mønstrede stofbetræk og farverige indvendige vægge, hvilket gav passagererne en mere behagelig rejseoplevelse.Udvidelse og Renovering
I årene 1967-1974 blev der leveret 213 nye to-vogns togsæt, hvilket udvidede vognparken og gjorde det muligt at udfase ældre materiel. Af de 213 to-vogns togsæt blev 65 udvidet til fire-vogns togsæt i perioden 1975-1978. I løbet af 1970'erne og 1980'erne gennemgik 2. generations S-tog flere renoveringsprogrammer for at forbedre komforten og funktionaliteten, herunder installation af nye frontruder, ændringer i sædebetræk og indvendige farvepaletter samt tilføjelse af destinationsskilte og gavlvinduer mellem vognene.Afslutningen på en Æra
Selvom 2. generations S-tog tjente Københavns befolkning i næsten fire årtier, blev de til sidst udfaset med ankomsten af nye S-tog. Den sidste kørsel fandt sted den 3. februar 2007, og i dag er de få bevarede vogne et stykke jernbanehistorie.Eftermæle
DSB's S-tog - 2. generation forbliver en markant del af Københavns jernbanehistorie. Fra deres tekniske innovationer til deres ikoniske design har disse tog formet byens transportinfrastruktur og efterladt et varigt indtryk på de passagerer, der har rejst med dem gennem årene.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB s-tog Litra MM - Frichs årgang 1967-1978)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB s-tog Litra MM - Frichs årgang 1967-1978)
Stamdata for DSB s-tog Litra MM 2. generation - Frichs årgang 1967-1978
Fabrikant | Frichs |
Model | DSB s-tog Litra MM 2. generation - Frichs årgang 1967-1978 |
Antal indkøbt | 213 |
Karrosseri | Stål |
Tomvægt | 41.000 kg |
Fremdriftsmiddel | 1.650 V DC |
Effekt i KW eller HK | Tovognsæt: 4 x 147 kW (4 x 200 HK) og Firevognsæt: 8 x 147 kW (8 x 200 HK) |
Motor | Tovognsæt: 4 stk. synkrone DC banemotorer og Firevognsæt: 8 stk. synkrone DC banemotorer |
Transmission | Elektrisk med synkrone DC banemotorer. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Skruekobling og kortkobling mellem vognene |
Akselrækkefølge | Tovognsæt: B0'B0-'2'2' og Firevognsæt: B0'B0'-2'2'-B0'B0'-2'2' |
Antal trækkende aksler | Tovognsæt: 4 stk og Firevognsæt: 8 stk. |
Hastighed MAX | 100 km/t |
Acceleration | 0,72 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.270 mm (for MM motorvogn) - Tovognsæt: 40.540 mm og Firevognsæt: 81.220 mm. |
Bredde | 3.020 mm |
Højde over skinner | 3.695 mm uden pantograf - med nedslået pantograf 4.165 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 13.500 mm Bogieakselafstand 2.500 mm (for MM motorvogn) |
Drivhjulsdiameter | 934 mm |
Sikkerhedssystem | HKT |
Antal pladser | 65 sidepladser (for MM motorvogn), Tovognssæt: 114-130 sidepladser og Firevognssæt: 244-260 sidepladser. |
Vogne pr. togsæt | 4-vogns S-tog i formation: MM-FS og 4-vogns S-tog i formation: MM-FU-MU-FS |
Indstigningshøjde | Niveau med perron |
Antal toiletter | 0 |
Monteret komfortudstyr | Elektriske (1.650 V DC) varmeapparater. |