DSB s-tog Litra MM 1. generation (I) - Frichs årgang 1933-1934



1. Generation S-tog: En Milepæl i Københavns Jernbanehistorie

Den danske S-bane, et ikonisk symbol på Københavns travle pendlerliv, har dybe rødder i landets jernbanehistorie. Blandt de forskellige generationer af S-tog står 1. generation, bygget af Frichs, som en banebrydende milepæl i udviklingen af Københavns moderne transportsystem.

S-togsnetværkets Begyndelse

S-togsnetværket blev indviet den 3. april 1934, hvilket markerede starten på en ny æra af struktureret og effektiv bytransport i København. Inspireret af lignende systemer i Hamburg og Berlin blev S-togskonceptet udviklet med klare principper for togsammensætning og drift, der sikrede en fleksibel og pålidelig transportservice.

Fleksibel Togsammensætning

S-togsstammerne blev oprangeret efter et fast mønster, hvor endecifferet i individnummeret angav togets løb. Oprangeringen var baseret på halv- og heltogsprincippet, hvilket gjorde det muligt at tilpasse togstammerne til forskellige behov i løbet af dagen. I begyndelsen bestod et halvtog af tre vogne: en motorvogn (litra Mm), en mellemvogn (litra Fm) og endnu en motorvogn, hvilket sikrede, at samme maskinkraft kunne opretholdes uanset togstørrelse.

Udvikling og Tilpasning

I 1936 blev togstørrelsen ændret for at imødekomme ændringer i rejsefrekvensen og passagerbehovet. Halvtogene blev udvidet til fire vogne, og nye vogntyper som Fml og Fs blev introduceret for at muliggøre mere fleksible togstammer. Under krigen og efterkrigstiden tilpassede S-togsdriften sig løbende skiftende behov og omstændigheder, hvilket krævede midlertidige ændringer i oprangeringen og eksperimenter med forskellige vogntyper.

Udfasning og Bevaring

I 1978 blev 1. generation S-tog endeligt udfaset fra aktiv drift. Selvom nogle af de yngste vogne teknisk set kunne have fortsat i flere år, blev typen betragtet som forældet på grund af det voksende behov for modernisering og effektivisering af transportsystemet. En trevognsstamme fra 1933 blev bevaret og restaureret som et nostalgisk indblik i fortiden. Motorvognen MM 718 blev udstillet på Danmarks Jernbanemuseum, mens andre vogne enten blev skrottet eller deponeret.

Arven fra 1. Generation S-tog

generations S-tog markerede begyndelsen på en æra af moderne bytransport i København. Dets oprangeringsprincipper og driftsstandarder satte standarden for fremtidige S-togs-generationer og tjente som et symbol på Danmarks engagement i at levere effektiv og pålidelig offentlig transport. Selvom de brune S-tog ikke længere præger Københavns skinner, lever deres arv videre i byens kollektive bevidsthed som et symbol på etableringen af et af verdens mest velfungerende transportsystemer.

S-tog af 1. Generation: En Del af Danmarks Jernbanearv

S-tog af 1. generation forbliver ikke blot en del af Danmarks jernbanehistorie, men også et levende minde om en tid, hvor togene satte fart på byens puls og forbandt mennesker på tværs af Københavns mangfoldige landskab. Med deres særegne design og historiske betydning vil 1. generations S-tog altid være en central del af Danmarks jernbanearv og en påmindelse om det kontinuerlige behov for innovation og udvikling inden for bytransporten.

DSB S-tog Litra MM: Design og Ændringer

DSB S-tog Litra MM blev oprindeligt leveret med indbyggede toiletter, men disse blev fjernet i 1937 som en del af en større modernisering og tilpasning til ændrede passagerbehov.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB s-tog Litra MM - Frichs årgang 1933-1962)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB s-tog Litra MM - Frichs årgang 1933-1962)


Stamdata for DSB s-tog Litra MM 1. generation (I) - Frichs årgang 1933-1934

FabrikantFrichs
ModelDSB s-tog Litra MM 1. generation (I) - Frichs årgang 1933-1934
Antal indkøbt42
KarrosseriStål
Tjenestevægt67.000 kg
Tomvægt51.000 kg
Fremdriftsmiddel1.500 V DC
Effekt i KW eller HK4 x 120 KW (163 HK)
Motor4 stk. synkrone DC banemotorer af typen EE 501 R
TransmissionElektrisk med synkrone DC banemotorer af typen EE 501 R med en udveksling på 1:3,47.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeSkruekobling og kortkobling mellem vognene
AkselrækkefølgeB0'B0' (for MM motorvogn)
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX90 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere20.200 mm (for MM motorvogn)
Bredde3.020 mm
Højde over skinner3.695 mm uden pantograf - med nedslået pantograf 4.165 mm
AkselafstandBogietapafstand 13.370 mm og bogieakselafstand 2.500 mm (for MM motorvogn)
Drivhjulsdiameter930 mm
Antal pladser66 sidepladser og 75/155 ståpladser (for MM motorvogn)
Antal toiletter1 toilet, som blev fjernet i 1937.
Monteret komfortudstyrElektriske (1.500 V DC) varmeapparater.


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: S-Tog

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
Stedet er fotograferetDSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005Alstom105
Stedet er fotograferetDSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005Alstom31
DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986Scandia12
DSB s-tog Litra MM 2. generation - Frichs årgang 1967-1978Frichs213
DSB s-tog Litra MM 1. generation (I) - Frichs årgang 1933-1934Frichs42
DSB s-tog Litra MM 1. generation (II) - Frichs årgang 1935Frichs20
DSB s-tog Litra MM 1. generation (III) - Frichs årgang 1949-1950Frichs19
DSB s-tog Litra MM 1. generation (V) - Frichs årgang 1962Frichs17
DSB s-tog Litra MM 1. generation (IV) - Frichs årgang 1952-1953Frichs21




Litteratur for: DSB s-tog Litra MM 1. generation (I) - Frichs årgang 1933-1934

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fortegnelse over driftsmateriellet - april 1933
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fortegnelse over driftsmateriellet - april 1933
Bruun-Petersen
1933
608

Bane Bøger
9788788632958