DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK, en artikel om DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK
MZ-Lokomotivets Historie og Betydning
MZ-lokomotivet, skabt af Nydqvist & Holm (Nohab) i samarbejde med General Motors (GM), har en bemærkelsesværdig historie inden for jernbanetransport. Introduceret i slutningen af 1960'erne for at imødekomme behovet for kraftigere lokomotiver, blev MZ-lokomotivet hurtigt et symbol på innovation og pålidelighed.MZ - Introduktion og Teknologisk Udvikling
MZ (I) blev lanceret som svar på kravet om kraftigere lokomotiver til at trække stadig større tog i slutningen af 1960'erne. Den første MZ, MZ 1401, blev testet grundigt i et år for at sikre, at konstruktionen levede op til forventningerne, før seriefremstillingen begyndte. MZ-lokomotivet var udstyret med den pålidelige GM-dieselmotor type 16-645E3, som bidrog til lokomotivernes anerkendelse for deres alsidighed og styrke.Teknologiske Forbedringer og Ydeevne
MZ (I) blev oprindeligt leveret med dampvarmeanlæg, men disse blev senere erstattet af elvarmeanlæg drevet af en separat dieselmotor i 1984-85. Lokomotiverne var Co'Co'-koblet, hvilket betyder, at de trak på alle seks aksler, hvilket gav dem en imponerende trækkraft. Med introduktionen af MZ 1401 den 9. juni 1967, som på det tidspunkt var det kraftigste diesellokomotiv i Europa, satte MZ nye standarder for jernbanetransport.Senere Versioner og Opgraderinger
Senere versioner af MZ-lokomotivet, som MZ 1427 og fremefter, blev endnu mere kraftfulde med en 20-cylindret EMD 645E3-motor og en ydelse på 3.900 HK. Disse opgraderinger cementerede MZ's position som et af de mest pålidelige og kraftfulde lokomotiver på markedet.Udfordringer og Løsninger
Selvom MZ-lokomotiverne var tekniske bedrifter, stod de også over for udfordringer. Ekstreme vejrforhold, som den hårde vinter i 1978-1979, satte dem på prøve. Tekniske havarier, herunder skader forårsaget af fygesne og fastkørsler i snedriver, krævede løbende opgraderinger og vedligeholdelse. DSB tog skridt til at forbedre MZ-lokomotivernes ydeevne og pålidelighed ved at installere underophængte sneplove, strækningsradio og andre sikkerhedsfunktioner, hvilket sikrede, at MZ-lokomotiverne kunne klare selv de mest udfordrende forhold.MZ-Lokomotivets Arv og Betydning
MZ-lokomotivet forbliver et ikon inden for jernbanetransport, symboliserende styrke, pålidelighed og teknisk ekspertise. Med deres imponerende præstationer har MZ-lokomotiverne skrevet sig ind i historiebøgerne som en af de mest betydningsfulde togmodeller i Europa.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
Stamdata for DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK |
Antal indkøbt | 16 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 116.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
Effekt i KW eller HK | 2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 18 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 620 liter/timen |
Motor | EMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor |
Slagvolumen | 167.550 m³ |
Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
Start trækkraft | 390 kN |
Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | C0'C0' |
Antal trækkende aksler | 6 |
Hastighed MAX | 143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.800 mm |
Bredde | 3.060 mm |
Højde over skinner | 4.260 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
Drivhjulsdiameter | 1.016 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MZ
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.253 HK | Nohab | 10 | |
DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK | Nohab | 16 | |
DSB Litra MZ serie (III) - Nohab 3.845 HK | Nohab | 20 | |
DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.845 HK | Nohab | 15 |
DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1411 | 1970 | 2.760 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1412 | 1970 | 2.761 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1413 | 1970 | 2.762 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1414 | 1970 | 2.763 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1415 | 1970 | 2.764 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1416 | 1970 | 2.765 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1417 | 1970 | 2.766 | Ophugget | |
DSB MZ 1418 | 1970 | 2.767 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1419 | 1970 | 2.768 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1420 | 1970 | 2.769 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1421 | 1970 | 2.770 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1422 | 1970 | 2.771 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1423 | 1970 | 2.772 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1424 | 1970 | 2.773 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1425 | 1970 | 2.774 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1426 | 1970 | 2.775 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |