DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998, en artikel om DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998
DSB Litra MK Rangerlokomotiver: Alsidige og Pålidelige Maskiner
DSB litra MK rangerlokomotiver blev indkøbt af DSB til brug som både ranger- og strækningslokomotiver. Lokomotiverne blev bygget af Siemens Schienenfahrzeugtechnik GmbH i Kiel, Tyskland, i perioden 1996-1998, og serien består af i alt 25 enheder.Tekniske Specifikationer for MK Lokomotiver
MK rangerlokomotiverne er i Tyskland kendt som Siemens/Vossloh type G322B og er udstyret med V8-cylindrede dieselmotorer af typen MTU 8V 183TD13. Lokomotiverne har hydraulisk kraftoverføring via Voith-gear, en akselafstand på 4 meter, og de kan fjernbetjenes via en bærbar kontrolenhed. Hver maskine kostede cirka 5,3 millioner kr. ved anskaffelsen.Formål og Design af MK Lokomotiver
MK-lokomotiverne blev oprindeligt anskaffet for at erstatte DSB's ældre MH- og MT-serier, som også blev brugt til rangering og strækningskørsel. Lokomotiverne blev designet med standardkomponenter som en del af det tredje MaK-typeprogram og blev tilbudt som MaK 400 B. De var teknisk identiske med Vossloh G400 B rangerlokomotiver, som blev bygget til Holland og Tyskland.Anvendelse og Begrænsninger
I begyndelsen blev MK-lokomotiverne primært brugt til rangering og lettere strækningskørsel. De blev betragtet som effektive og pålidelige maskiner. Dog blev brugen af MK-lokomotiverne til strækningskørsel begrænset efter år 2000 på grund af kravet om ATC (Automatic Train Control), som lokomotiverne ikke var udstyret med. Kun MK 609 og 619 blev eftermonteret med et forenklet ATC-system.Ændringer i Ejerskab og Drift
Da DSB udskilte deres godsdivision til Railion, blev nogle af MK-lokomotiverne overført til Railion Danmark A/S i 2001, mens andre blev solgt til Tyskland. DSB beholdt kun et enkelt MK-lokomotiv, nummereret 625, som blev anvendt til rangering af personvogne på København H (Belvedere).Gennem årene har der været ændringer i ejerskab og drift af MK-lokomotiverne. Nogle blev solgt til forskellige operatører i Tyskland og Italien, mens andre vendte tilbage til Danmark som udlejningslokomotiver i forskellige farver og med forskellige logoer.
Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MK - Siemens Vossloh årgang 1996-1998)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB MK rangerlokomotiv)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB MK rangerlokomotiv)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB MK rangerlokomotiv)
Stamdata for DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998
Fabrikant | Siemens Mobility GmbH |
Model | DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998 |
Købspris | 5.300.000 kr. |
Antal indkøbt | 25 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 40.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 330 kW (450 HK) ved 2100 o/min. |
Motor | MTU 8V 183TD13 8 Cylindret |
Transmission | Dieselhydraulisk med Voith Voith L2r4zseU2 transmission. |
Start trækkraft | 129 kN |
Sammenkoblingstype | Skruekobling |
Akselrækkefølge | 0B0 |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 60 km/t - dog kun 30 km/t under rangering |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 9.400 mm |
Bredde | 3.060 mm |
Højde over skinner | 4.180 mm |
Akselafstand | 4.000 mm |
Hjuldiameter | 1.000 mm |
Sikkerhedssystem | Kun MK 609 og MK 619 blev eftermonteret med et forenklet Dansk ATC-system. |
Fjernstyring | Radiofjernbetjening via en bærbar betjeningsboks (fjernstyrring) |
DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Byggeår | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MK 601 | 1996 | 220.120 | Solgt til udlandet | |
DSB MK 602 | 1996 | 220.121 | Solgt til udlandet | |
DSB MK 603 | 1996 | 220.122 | Solgt til udlandet | |
DSB MK 604 | 1996 | 220.123 | I drift i Danmark | |
DSB MK 605 | 1996 | 220.124 | I drift i Danmark | |
DSB MK 606 | 1996 | 220.125 | I drift i Danmark | |
DSB MK 607 | 1997 | 220.126 | I drift i Danmark | |
DSB MK 608 | 1997 | 220.127 | I drift i Danmark | |
DSB MK 609 | 1997 | 220.128 | I drift i Danmark | |
DSB MK 610 | 1997 | 220.129 | I drift i Danmark | |
DSB MK 611 | 1997 | 220.130 | I drift i Danmark | |
DSB MK 612 | 1997 | 220.131 | I drift i Danmark | |
DSB MK 613 | 1997 | 220.132 | I drift i Danmark | |
DSB MK 614 | 1997 | 220.133 | I drift i Danmark | |
DSB MK 615 | 1997 | 220.134 | I drift i Danmark | |
DSB MK 616 | 1997 | 220.135 | I drift i Danmark | |
DSB MK 617 | 1997 | 220.136 | I drift i Danmark | |
DSB MK 618 | 1997 | 220.137 | I drift i Danmark | |
DSB MK 619 | 1997 | 220.138 | I drift i Danmark | |
DSB MK 620 | 1997 | 220.140 | I drift i Danmark | |
DSB MK 621 | 1998 | 220.141 | I drift i Danmark | |
DSB MK 622 | 1998 | 220.142 | I drift i Danmark | |
DSB MK 623 | 1998 | 220.143 | I drift i Danmark | |
DSB MK 624 | 1998 | 220.144 | I drift i Danmark | |
DSB MK 625 | 1998 | 220.145 | I drift i Danmark |
Litteratur for: DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 9: Rangertraktorer John Poulsen og Peter Christensen 2019 160 Bane Bøger ApS 97887-91434-51-8 |