DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998
DSB Litra MK Rangerlokomotiver: Alsidige og Pålidelige Maskiner
DSB litra MK rangerlokomotiver blev indkøbt af DSB til brug som både ranger- og strækningslokomotiver. Lokomotiverne blev bygget af Siemens Schienenfahrzeugtechnik GmbH i Kiel, Tyskland, i perioden 1996-1998, og serien består af i alt 25 enheder.Tekniske Specifikationer for MK Lokomotiver
MK rangerlokomotiverne er i Tyskland kendt som Siemens/Vossloh type G322B og er udstyret med V8-cylindrede dieselmotorer af typen MTU 8V 183TD13. Lokomotiverne har hydraulisk kraftoverføring via Voith-gear, en akselafstand på 4 meter, og de kan fjernbetjenes via en bærbar kontrolenhed. Hver maskine kostede cirka 5,3 millioner kr. ved anskaffelsen.Formål og Design af MK Lokomotiver
MK-lokomotiverne blev oprindeligt anskaffet for at erstatte DSB's ældre MH- og MT-serier, som også blev brugt til rangering og strækningskørsel. Lokomotiverne blev designet med standardkomponenter som en del af det tredje MaK-typeprogram og blev tilbudt som MaK 400 B. De var teknisk identiske med Vossloh G400 B rangerlokomotiver, som blev bygget til Holland og Tyskland.Anvendelse og Begrænsninger
I begyndelsen blev MK-lokomotiverne primært brugt til rangering og lettere strækningskørsel. De blev betragtet som effektive og pålidelige maskiner. Dog blev brugen af MK-lokomotiverne til strækningskørsel begrænset efter år 2000 på grund af kravet om ATC (Automatic Train Control), som lokomotiverne ikke var udstyret med. Kun MK 609 og 619 blev eftermonteret med et forenklet ATC-system.Ændringer i Ejerskab og Drift
Da DSB udskilte deres godsdivision til Railion, blev nogle af MK-lokomotiverne overført til Railion Danmark A/S i 2001, mens andre blev solgt til Tyskland. DSB beholdt kun et enkelt MK-lokomotiv, nummereret 625, som blev anvendt til rangering af personvogne på København H (Belvedere).Gennem årene har der været ændringer i ejerskab og drift af MK-lokomotiverne. Nogle blev solgt til forskellige operatører i Tyskland og Italien, mens andre vendte tilbage til Danmark som udlejningslokomotiver i forskellige farver og med forskellige logoer.