DSB Litra MH (I) - Henschel



DSB Litra MH fra Henschel: En Pioner i Dansk Dieselhydraulisk Jernbanedrift

DSB litra MH rangerlokomotiver markerede en vigtig overgangsperiode, hvor DSB omstillede sig fra dampkraft til moderne dieselhydrauliske lokomotiver til både rangering og strækningskørsel.

I 1958 ønskede DSB at afprøve større dieselhydrauliske rangerlokomotiver og lejede derfor et prøvelokomotiv fra den tyske fabrik Henschel. Lokomotivet blev leveret i fabrikkens karakteristiske blå farve med betegnelsen DH 440, som står for Diesel Hydraulisk 440 HK. Efter vellykkede prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe tre lokomotiver af denne type. Det oprindelige prøvelokomotiv, der blev nummereret 203, blev efterfølgende beholdt og ommalet i DSB's grønne farve.

En almindelig antagelse har været, at det oprindelige prøvelokomotiv blev returneret til Henschel-fabrikken, og at MH 203 var et andet lokomotiv. Men under en renovering og ommaling af MH 203 i foråret og sommeren 2006 blev det opdaget, at lokomotivet under flere lag maling stadig havde sin originale fabriksfarve. Dette beviste, at lokomotivet faktisk var det oprindelige prøvelokomotiv, som blev besluttet bevaret og restaureret tilbage til sin oprindelige farve.

De Tre MH-lokomotiver

De tre MH-lokomotiver, nummereret 201, 202 og 203, blev brugt til forskellige rangerings- og strækningsopgaver. Selvom MH-lokomotiverne var effektive og pålidelige i mange henseender, stødte de også på udfordringer, herunder hyppige afsporinger.

En Vigtig Del af DSB's Lokomotivflåde

Gennem deres levetid beviste DSB litra MH rangerlokomotiverne sig som en vigtig del af DSB's lokomotivflåde og bidrog betydeligt til moderniseringen af dansk jernbanetransport. Deres historie og bidrag til jernbanedrift i Danmark udgør et værdifuldt kapitel i landets transportudvikling.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)


Stamdata for DSB Litra MH (I) - Henschel

FabrikantHenschel
ModelDSB Litra MH (I) - Henschel
Antal indkøbt3
KarrosseriStål
Tjenestevægt40.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK323 kW (440 HK) ved 1.100 o/min.
MotorM.A.N. 8-Cylindre W8V17,5/22A
Slagvolumen31.750 cm³
Cylinderdiameter175 mm
Slaglængde220 mm
TransmissionDieselhydraulisk med Voith L37U transmission med trin og vendegear H.S.W.N. 1000/2
Start trækkraft135 kN
SammenkoblingstypeSkruekobling
Akselrækkefølge0C0
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX60 km/t - dog kun 30 km/t under rangering
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere9.440 mm
Bredde3.130 mm
Højde over skinner4.290 mm
Akselafstand2.900 mm + 1.600 mm
Hjuldiameter1.150 mm


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MH

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
DSB Litra MH (I) - HenschelHenschel3
DSB Litra MH (II) - FrichsFrichs120




DSB Litra MH (I) - Henschel består af følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MG 56832013Solgt til udlandet


Litteratur for: DSB Litra MH (I) - Henschel

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 9: Rangertraktorer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 9: Rangertraktorer
John Poulsen og Peter Christensen
2019
160

Bane Bøger ApS
97887-91434-51-8