DSB Litra MH (II) - Frichs



DSB Litra MH Rangerlokomotiver fra Frichs: Fra Damp til Dieselhydraulik

DSB litra MH rangerlokomotiver var dieselhydrauliske lokomotiver, der blev introduceret i 1958, da DSB lejede et prøvelokomotiv fra Henschel. Henschel brugte betegnelsen DH 440, som står for Diesel Hydraulisk 440 HK. Efter vellykkede prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe i alt tre lokomotiver af denne type. Overraskende nok blev det oprindelige prøvelokomotiv, nummereret 203, ikke returneret til Henschel-fabrikkerne, men forblev i DSB's tjeneste.

Anvendelse og Drift

De tre lokomotiver, nummereret 201, 202 og 203, blev anvendt til tung rangering og lettere strækningskørsel med godstog. I starten af 1960'erne blev de også brugt til at trække enkelte persontog på Assensbanen.

Selvom MH-lokomotiverne viste sig at være effektive, stod de overfor udfordringer, herunder hyppige afsporinger. Trods disse udfordringer forblev MH-lokomotiverne i drift hos DSB helt frem til 2001. I starten af 1990'erne blev nogle af lokomotiverne miljørenoveret for at opfylde ændrede arbejdsmiljøkrav.

Erstatning og Eftermæle

DSB planlagde oprindeligt at erstatte MH-lokomotiverne med litra MJ, men da denne lokomotivtype aldrig blev taget i brug af DSB, blev MH-lokomotiverne først afløst af litra MK, som blev introduceret fra 1996.

Efter deres tjeneste hos DSB fandt nogle MH-lokomotiver anvendelse på industribaner, mens andre blev bevaret af forskellige veteranbaner og jernbanemuseer. I dag er der fire bevarede MH-lokomotiver: nummer 302, ejet af Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum, nummer 304, ejet af Struer Jernbaneklub, nummer 322, ejet af Danmarks Jernbanemuseum, og nummer 406, ejet af Dansk Jernbane-Klub.

En Vigtig Del af Dansk Jernbanehistorie

DSB litra MH rangerlokomotiver markerer en vigtig periode i dansk jernbanehistorie og repræsenterer skiftet fra dampdrevne til dieselhydrauliske lokomotiver i rangering og godstransport. Deres historie og bidrag til jernbanedrift i Danmark er værd at huske og bevare.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (II) - Frichs)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MH (II) - Frichs)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (II) - Frichs)


Stamdata for DSB Litra MH (II) - Frichs

FabrikantFrichs
ModelDSB Litra MH (II) - Frichs
Antal indkøbt120
KarrosseriStål
Tjenestevægt40.500 kg - MH 350-390 & MH 401-420 har en tjenestevægt på 45.000 kg ink. 4.500 kg ballast
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter800 liter
Effekt i KW eller HK323 kW (440 HK) ved 1.100 o/min.
MotorM.A.N. 8-Cylindre W8V17,5/22A
Slagvolumen31.750 cm³
Cylinderdiameter175 mm
Slaglængde220 mm
TransmissionDieselhydraulisk med Voith L37U transmission med trin og vendegear H.S.W.N. 1000/2
Start trækkraft135 kN
SammenkoblingstypeSkruekobling
Akselrækkefølge0C0
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX60 km/t - dog kun 30 km/t under rangering
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere9.440 mm
Bredde3.090 mm
Højde over skinner4.241 mm
Akselafstand2.900 mm + 1.600 mm
Drivhjulsdiameter1.150 mm - nedslidt ved 1.074 mm


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MH

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
DSB Litra MH (I) - HenschelHenschel3
DSB Litra MH (II) - FrichsFrichs120




Litteratur for: DSB Litra MH (II) - Frichs

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 9: Rangertraktorer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 9: Rangertraktorer
John Poulsen og Peter Christensen
2019
160

Bane Bøger ApS
97887-91434-51-8