DSB Litra EA - Henschel årgang 1984, en artikel om DSB Litra EA - Henschel årgang 1984
DSB Litra EA El-lokomotiv: En Milepæl i Dansk Jernbanehistorie
DSB litra EA el-lokomotiv markerede en vigtig milepæl i DSB's historie som det første elektriske lokomotiv, der blev indkøbt i forbindelse med elektrificeringen af Danmarks hovedstrækninger. EA-lokomotivet var et alsidigt universallokomotiv, designet til fjernstyring fra en styrevogn eller et andet EA-lokomotiv, og var udstyret med fire kraftfulde asynkrone banemotorer.Trækkraft og Ydeevne
Disse lokomotiver kunne trække op til 1.100 tons med en hastighed på 120 km/t på flade strækninger. EA-lokomotivet havde også evnen til at starte et godstog på 1.400 tons på stigninger op til 15,6 promille, såsom op ad tunnelen på Storebælt. Lokomotivet blev drevet af en spænding på 25 kV ved 50 Hz, og den elektriske udrustning blev leveret af BBC (Brown, Boveri & Cie). Derudover var EA udstyret med det danske ATC-sikringssystem og et ZWS-anlæg til styrevognskørsel.Design og Anvendelse
I 2007 ejede DSB seks EA-lokomotiver, som senere blev malet i DSB's nye blå design. Resten af EA-lokomotiverne blev enten overtaget af Railion eller solgt til Bulgarien.EA-lokomotiverne blev erhvervet i to serier: 1984-1986 (lokomotivnumre 3001-3010) og 1992-1993 (lokomotivnumre 3011-3022). Disse lokomotiver blev først taget i brug på Kystbanen i 1986 og senere på Vestbanen i perioden 1987-1989. Efter åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997 blev EA også anvendt til at trække godstog, indtil litra EG-lokomotiverne blev leveret fra 2000.
Gradvis Udfasning
Som nyere elektriske lokomotiver blev introduceret, blev EA-lokomotiverne gradvist erstattet, og nogle af dem blev solgt til Bulgarien. De tilbageværende EA-lokomotiver blev brugt til at trække internationale nattog mellem København og Padborg indtil 2014. Efterfølgende blev de ombygget til at trække dobbeltdækkervogne mellem Østerport og Ringsted/Slagelse.De sidste EA-lokomotiver blev taget ud af drift i december 2020 og blev afløst af de nye litra EB-lokomotiver. EA-lokomotivernes historie markerer en vigtig periode i DSB's elektrificering og modernisering af lokomotivflåden i Danmark.
Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra EA - Henschel)
Stamdata for DSB Litra EA - Henschel årgang 1984
Fabrikant | Henschel |
Model | DSB Litra EA - Henschel årgang 1984 |
Antal indkøbt | 2 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 84.000 kg |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz |
Effekt i KW eller HK | 4.000 kW (5.400 HK) |
Motor | BBC asynkron AC (Brown, Boveri & Cie) |
Transmission | Elektrisk med 4 asynkrone AC banemotorer. |
Start trækkraft | 260 KN ( Boost på 300 KN) |
MAX togvægt | 1.400 Tons |
Bremsetype | El-bremsning: 3.700 kW (5.000 HK) - 118 KN |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | B0'B0' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 175 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 19.380 mm |
Bredde | 3.150 mm |
Højde over skinner | 4.590 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 9.940 mm og bogieakselafstand 2.800 mm |
Hjuldiameter | 1.250 mm (ved slid min 1.170 mm) |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | ZWS |
Monteret komfortudstyr | Energiforsyning til tog: 1.500 V 50 Hz |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra EA
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra EA - Henschel årgang 1984 | Henschel | 2 | |
DSB Litra EA - Scandia årgang 1985-1992 | Scandia | 20 |
DSB Litra EA - Henschel årgang 1984 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB EA 3001 | 1984.09.17 | 32.741 | Ophugget | |
DSB EA 3002 | 1984.10.14 | 32.742 | Solgt til udlandet |