DSB Traktor - Frichs årgang 1933



DSB Rangertraktorer: En Milepæl i Dansk Jernbaneteknologi

DSB's rangertraktorer, leveret af Frichs i 1933, markerede en vigtig udvikling inden for rangerings- og manøvreringsteknologi på de danske jernbaner. Disse traktorer var udstyret med en Frichs 6-cylindret dieselmotor af typen 6100CA og havde en mekanisk transmission, som bidrog til deres effektivitet og pålidelighed.

Udviklingen og Designet af DSB Rangertraktorer

I deres oprindelige konfiguration havde DSB-traktorerne ikke førerhuse, men disse blev monteret i løbet af årene 1935-1937 for at forbedre arbejdsmiljøet for personalet. Oprindeligt var traktorerne malet sorte, men omkring 1960 blev de omlakeret i en grøn farveskala, som blev den nye standardfarve for DSB's rangeringsudstyr.

Motorer og Teknisk Specificering

Frichs tilbød en serie standardiserede dieselmotorer fra 1932, hvilket gjorde dem velegnede som drivkraft til rangertraktorer. Designet af disse traktorer var baseret på princippet om enkelhed og enmandsdrift. De var konstrueret således, at de kunne betjenes af stationspersonalet uden behov for specialuddannet lokomotivfører. Kontrollerne var tilgængelige fra begge sider af traktoren, hvilket gjorde det muligt for personalet at manøvrere maskinen fra sideløbebrætterne.

Levering og Serieproduktion

Traktorerne blev drevet af en dieselmotor, og kraften blev overført mekanisk gennem en gearkasse og rullekæder til begge hjulsæt. DSB modtog to serier af disse Frichs-traktorer. Den første serie, med en motorydelse på 60 HK, blev leveret som DSB 72-76 i 1933, mens den anden serie, med en motorydelse på 82 HK, fulgte som DSB 77-85 i 1933-1934.

Modernisering og Efterliv

I 1937 blev traktorerne udstyret med mere omfangsrige førerhuse, der strakte sig over hele bredden af køretøjerne. Dette gav dem tilnavnet "Kommoder" (Traktor 75 havde dog et anderledes design med tøndetag). Disse traktorer blev primært anvendt i Jylland og var i drift indtil 1966, hvor de blev erstattet af Køfs. Nogle af køretøjerne blev solgt til private jernbaneselskaber som OHJ, SB og VLTJ, men ingen blev bevaret i DSB's flåde.

Betydningen af Frichs-Traktorerne

Denne serie af Frichs-traktorer bidrog væsentligt til effektiviseringen af rangeringsarbejdet på de danske jernbaner og repræsenterede et vigtigt skridt i udviklingen af ​​lokomotivteknologi og driftspraksis inden for DSB.


Links til supplerende læsning:

www.jernbanearkivalier.dk (Tegninger af DSB Traktor - Frichs årgang 1933-1934)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Traktor - Frichs årgang 1933)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Traktor - Frichs årgang 1933)


Stamdata for DSB Traktor - Frichs årgang 1933

FabrikantFrichs
ModelDSB Traktor - Frichs årgang 1933
Antal indkøbt5
KarrosseriStål
Tjenestevægt10.400 kg (Vægt inklusive eftermonteret førerhus)
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter120 liter
Effekt i KW eller HK44 kW (60 HK) ved 1.800 o/min
MotorFrichs 6 cylinder dieselmotor type 6100CA.
Slagvolumen6.126 cm³
Cylinderdiameter100 mm
Slaglængde130 mm
TransmissionFrichs 4 gear mekanisk transmission med udveksling: 35,7-18,9-13,3-6,8
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge0B0
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX33 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere5.270 mm
Bredde2.400 mm
Højde over skinner3.090 mm (med hus)
Akselafstand2.500 mm
Drivhjulsdiameter660 mm


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs Traktor

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
DSB Traktor - Frichs årgang 1933-1934Frichs9
DSB Traktor - Frichs årgang 1933Frichs5




Tegninger af DSB Traktor - Frichs årgang 1933

Tegning af DSB Traktor - Frichs årgang 1933.
Tegning af DSB Traktor - Frichs årgang 1933.
Kilde: Jernbanearkivalier - Dato: Ukendt - LINK til kilde.