DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012
DSB Øresundstog: En Nøgleforbindelse Mellem Danmark og Sverige
DSB Øresundstog, også kendt som Litra ET, udgør en central del af den skandinaviske jernbanetrafik og er et resultat af et dansk-svensk samarbejde. Disse tog, der har været i drift siden 2000, blev introduceret i forbindelse med åbningen af Øresundsbroen den 2. juli 2000, som forbinder Danmark med Sverige. Øresundstogene var de første i Danmark til at være helt røgfrie.Teknologi og Design
Øresundstogene er bygget af Adtranz Sweden AB (nu en del af Bombardier Transportation) og er designet til at betjene strækningen mellem Helsingør, København H og Malmö samt andre lokale ruter i Skåne. Et bemærkelsesværdigt træk ved disse tog er deres evne til at operere på både det danske og svenske jernbanenet, idet de er udstyret til både 15 kV/16,7 Hz og 25 kV/50 Hz og har både Dansk ATC og Svensk ATC (Automatisk Togkontrol).Togsammensætning og Kapacitet
Hvert Litra ET-togsæt består af to motorvogne (Litra ET) med førerrum og en mellemvogn (Litra FT) med lavgulv og flexareal. Togene er udstyret med otte 3-fasede asynkrone banemotorer, hver på 265 kW, og kan nå en maksimal hastighed på 180 km/t. Passagerfaciliteterne omfatter 176 siddepladser og 41 klapsæder i 2. klasse samt 20 siddepladser i 1. klasse. Togsættene er udstyret med trykluftbremser, el-bremser, magnetskinnebremser, klimaanlæg og to toiletter ombord.Driftsområder og Materielpulje
Litra ET-togene er en integreret del af Øresundstrafikken og anvendes primært på strækningerne mellem Østerport, Københavns Hovedbanegård og Malmö, men kører også videre til byer som Göteborg, Kalmar, Karlskrona og på Pågatågen til Ystad/færge til Rønne. I Øresundstrafikkens fælles materielpulje indgår 77 svensk-ejede og 24 dansk-ejede Øresundstogsæt, som er udlånt uden vederlag til Skånetrafikken. Ved køreplansskiftet i 2023 har DSB kun 10 togsæt (Litra ET 4391 - ET 4400) i drift i den sjællandske regionaltrafik mellem Helsingør og Roskilde/Næstved samt mellem Københavns Lufthavn via Ny Ellebjerg til Slagelse.Udfordringer og Opgraderinger
Der har været tekniske udfordringer med motorerne og informationssystemerne på disse tog, men de har stadig været en vital del af jernbanenettet i Skandinavien. En ombygnings- og opgraderingsproces vil medføre forbedrede faciliteter i mange af disse tog, herunder nye polstrede sæder, renoverede toiletter og opgraderede bagagehylder.DSB Øresundstogs Betydning
DSB Øresundstog har ikke kun været et symbol på grænseoverskridende jernbanetrafik, men har også fungeret som en vigtig transportforbindelse mellem Danmark og Sverige, hvilket har lettet pendling og turisme mellem de to lande.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012)
Stamdata for DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012
Fabrikant | Bombardier |
Model | DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012 |
Købspris | 65 millioner kr. pr. togsæt inkl. dansk og svensk ATC (2009 prisen) |
Antal indkøbt | 76 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 153.000 kg |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz |
Effekt i KW eller HK | 8 × 265 kW (360 HK) |
Motor | 8 asynkrone AC banemotorer. |
Transmission | Elektrisk med 8 asynkrone AC banemotorer. |
Bremsetype | Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Antal trækkende aksler | 8 |
Hastighed MAX | 180 km/t |
Acceleration | 0,87 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 76.900 mm |
Bredde | 2.970 mm |
Højde over skinner | 3.800 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 19.000 mm og bogieakselafstand 2.700 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og Svensk ATC |
Antal pladser | 237 |
Døre pr. side | 4 stk. dobbeltdøre pr. side. |
Vogne pr. togsæt | 3-vogne i formation: ET-FT-ET |
Indstigningshøjde | 1.020 mm for styrevogne og 600 mm for mellem vogn. |
Antal toiletter | 2 - De 7 svenske togsæt ET4343 - ET 4349 er Litreret X32K og har 3 toiletter pr. togsæt. |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg, WiFi og GSM repeater |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Øresundstog Litra ET
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001 | Adtranz Danmark A/S | 35 | |
DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012 | Bombardier | 76 |
Billeder af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB ET 4336 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4337 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4338 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4339 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4340 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4341 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4342 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4343 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4344 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4345 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4346 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4347 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4348 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4349 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4350 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4351 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4352 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4353 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4354 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4355 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4356 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4357 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4358 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4359 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4360 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4361 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4362 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4363 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4364 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4365 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4366 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4367 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4368 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4369 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4370 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4371 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4372 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4373 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4374 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4375 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4376 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4377 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4378 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4379 | 2006 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4380 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4381 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4382 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4383 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4384 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4385 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4386 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4387 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4388 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4389 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4390 | 2008 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4391 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4392 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4393 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4394 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4395 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4396 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4397 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4398 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4399 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4400 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4401 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4402 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4403 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4404 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4405 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4406 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4407 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4408 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4409 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4410 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4411 | 2012 | I drift i Danmark |