DSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013



DSB Litra MP IC2: En Udfordret Togsatsning

DSB Litra MP IC2, også kendt som IC2, er et togsæt produceret af det italienske firma AnsaldoBreda. Dette togsæt består af to vogne og er en del af samme serie som IC4-togene. IC2 blev skabt med det formål at kunne sammenkobles med IC4-togene. Der blev i alt produceret 23 eksemplarer af IC2, og det første togsæt forlod produktionshallen i Pistoia i juni 2010.

Udfordringer ved Ankomsten af IC2 til Danmark

Ankomsten af IC2 til Danmark var præget af betydelige udfordringer. Selvom det oprindeligt var planlagt, at togsættene skulle leveres i 2004-2005, blev det første togsæt først overdraget til DSB i slutningen af 2011. Dette skyldtes leveringsvanskeligheder, som også påvirkede IC4-programmet. I oktober 2011 anbefalede konsulentfirmaet Atkins, at IC2-programmet skulle stoppes på grund af disse udfordringer. DSB var dog bundet af kontrakten med AnsaldoBreda og kunne ikke afslutte programmet.

Drift og Teknologi i IC2 Togsættet

IC2 blev taget i drift den 12. november 2012 på strækningen mellem Kolding og Vejle. I december samme år blev to IC2-togsæt for første gang sammenkoblet i almindelig drift. Teknisk set deler IC2 mange ligheder med IC4, herunder to højtydende V8-dieselmotorer fra Iveco og aluminiumsvognkasser. Designet af IC2 blev udviklet i samarbejde mellem DSB's designteam og det italienske designfirma Pininfarina, med en stærk præget af nordiske designtraditioner.

Indretning og Funktioner

Indvendigt er IC2 udstyret med sæder både vis-a-vis og i flyopstilling. Hver siddeplads har computerstik, og der er en flexvogn med niveaufri indstigning samt internetadgang. Toget er også udstyret med to toiletter, hvilket er en forbedring i forhold til IC4 og IC3.

Udfasning og Vurdering af IC2

På trods af udvidet drift i regionaltrafikken på Vestfyn i december 2013 fortsatte udfordringerne med leverancer og teknisk driftsstabilitet. En uafhængig rapport fra december 2014 konkluderede, at IC2 var en dårlig investering. Dette førte til DSB's beslutning om at udfase alle 23 IC2-togsæt i 2016. IC2-projektet blev således præget af leveringsforsinkelser, tekniske problemer og en samlet vurdering af manglende levedygtighed, hvilket førte til togsættets tidlige udfasning.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MP (IC2) - AnsaldoBreda årgang 2004–2013)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MP (IC2) - AnsaldoBreda årgang 2004–2013)


Stamdata for DSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013

FabrikantAnsaldoBreda
ModelDSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013
Antal indkøbt23
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt102.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 × 560 kW (ca. 750 HK)
Motor2 stk. 20-liters V8-motorer fra Iveco
TransmissionDieselmekanisk
BremsetypeTrykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX200 km/t
Acceleration1,2 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere48.000 mm
Bredde3.150 mm
Højde over skinner4.200 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemDansk ATC
Antal pladser113
Døre pr. side2 stk. dobbeltdøre
Vogne pr. togsæt2-vogns togsæt i formation: MP-FP
Indstigningshøjde1,29 m (MP-vogn) 0,60 m (FP-vogn) - Trin (MP-vogn) Niveau (FP-vogn)
Antal toiletter2 - et almindelig toilet og et handicap toilet
Kørestolspladser1
Antal flexområder1
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg, WiFi og GSM repeater