DSB Litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966



DSB Lyntog Litra MA: "Sølvpilen" og "Staniolekspressen" – En Ikonisk Æra i Dansk Jernbanehistorie

DSB Lyntog Litra MA, bedre kendt som "Sølvpilen" eller "Staniolekspressen", markerede en betydningsfuld æra inden for dansk jernbanetransport som anden generation af lyntog. Disse tog, anskaffet i to serier i henholdsvis 1963 og 1966, var tilpassede versioner af de tyske TEE-tog Baureihe VT 11.5 fra MAN.

Litra MA: Design og Samarbejde

Litra MA blev udviklet i et samarbejde mellem MAN, Linke-Hoffmann-Busch og Wegmann & Co. MAN byggede motorvognene Litra MA, mens Linke-Hoffmann-Busch byggede mellemvognene Litra AM, BM og styrevognene Litra BS. Wegmann & Co byggede mellemvognene Litra BR og BMK.

Ruter og Bekvemmeligheder

Litra MA blev først indsat på ruten København-Langå og senere på ruten København-Kolding, som forgrenede sig til Sønderborg og Struer via Esbjerg. Togene var udstyret med moderne faciliteter som kiosk, lædersæder på første klasse og særlige faciliteter til børnefamilier. I januar 1990 blev Litra MA afløst af IC3-togene og efterfølgende udfaset. Kun et enkelt halvtogsæt blev bevaret af Danmarks Jernbanemuseum, mens resten blev doneret til Polen, hvor de senere blev skrottet.

Teknisk Set-Up og Innovation

Litra MA blev udviklet som svar på stigende klager over de ældre lyntog i slutningen af 1950'erne. I 1961 annoncerede DSB's generaldirektør, P.E.N. Skov, at fem nye lyntog blev bestilt i Tyskland fra Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN). Disse tog, baseret på den tyske type VT 11.5, blev tilpasset danske forhold, herunder muligheden for at dele toget i to halvdele.

Motorvognene MA var næsten identiske med de tyske versioner og var udstyret med en 12-cylindret Maybach-dieselmotor på 1.100 HK samt en hjælpedieselmotor på 300 HK til køleanlæg og strømforsyning. Mellemvognene var selvbærende og bygget i aluminium, mens styrevognene havde et højtsiddende førerrum, der tillod gennemgang, når to halvtogsæt blev koblet sammen.

Sammenkobling og Komfort

En typisk sammenkobling kunne se således ud:

Historiske Hændelser

Litra MA blev involveret i en tragisk ulykke den 10. august 1967, hvor to MA-lyntog kolliderede mellem Odense og Marslev, hvilket resulterede i 11 dødsfald og over 80 sårede passagerer. Efter en omfattende genopbygning blev Litra MA omdannet til det ikoniske "Sølvpilen", hvor togsættene blev malet sølvfarvede i perioden december 1983 til juni 1984.

Afsked og Eftermæle

Den endelige afsked med Litra MA kom i 1990, da IC3-togene blev indført, og samtlige lyntog blev taget ud af drift. De fleste blev doneret til Polen, hvor de i en periode var i drift, inden de blev udrangeret og ophugget. Lyntog Litra MA forbliver et mindeværdigt kapitel i dansk jernbanehistorie, symboliserende en æra af modernisering og udvikling inden for passagertogtransport.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966)


Stamdata for DSB Litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966

FabrikantMAN
ModelDSB Litra MA - MAN TEE årgang 1963-1966
Antal indkøbt11 "halvtog"
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt266.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 stk. 809 kW (1.100 HK) ved 1.500 o/min.
MotorMaybach-Mercedes dieselmotor type MD650 med 12-cylindre.
TransmissionDieselhydraulisk med Voith transmission.
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeB'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX160 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere150.600 mm.
AkselafstandBogietapafstand 12.600 mm og bogieakselafstand 3.200 mm + 2.300 mm
Antal pladser229
Døre pr. side7 døre pr. side
Vogne pr. togsæt2 x 4 vogne i formation: MA-AM-BR-BS + BS-BM-AM-MA
Antal toiletter12
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg og elektrisk varme.