DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935, en artikel om DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935
Introduktion til DSB Litra MS
DSB Litra MS, det første lyntog hos DSB, repræsenterede en banebrydende udvikling i dansk jernbanetransport. Bygget af Scandia i Randers med teknisk udstyr fra Frichs i Aarhus, blev disse fire sæt af typen MS-AA-MS taget i brug i 1935. Hvert sæt bestod af to motorvogne og en mellemvogn og blev betragtet som et flagskib for dansk industri på det tidspunkt.Tekniske Specifikationer
Hver vogn i litra MS var udstyret med to Frichs 6185ca-motorer, hver med en ydelse på 250 HK. Motorerne var monteret på bogierne tættest på førerrummet, hvor også generatorerne var placeret. De fire banemotorer var monteret på de delte bogier mellem motorvognene og mellemvognen, hvor hver motor trak på hver sin aksel. I den ene motorvogn var der en restaurant med 12 pladser, mens den anden motorvogn havde et rejsegodsrum.Drift og Historisk Betydning
Litra MS blev taget i drift samtidig med åbningen af den første Lillebæltsbro ("Den gamle Lillebæltsbro") og reducerede rejsetiden markant mellem København og flere jyske byer. I 1937 blev yderligere fire firevognssæt af samme konstruktion, kendt som litra MB, indsat for at supplere de oprindelige MS-sæt.Litra MS Under Besættelsen
Under den tyske besættelse i 1940 blev al drift med lyntogene indstillet, og togene blev gemt væk på Helgoland Maskindepot. Først efter besættelsen, den 12. oktober 1945, kom lyntogene i drift igen, men de opererede med en nedsat maksimalhastighed på 100 km/t på grund af skader på spor og sikringsanlæg under krigen.Modernisering og Udfasning
I 1955, efter 20 års tjeneste, blev behovet for modernisering af MS-lyntogene tydeligt. De blev gradvist erstattet af de nybyggede litra MA-lyntog i 1963 og 1966. Efter en periode med forskellige tjenester og ruter blev de gamle MS-lyntog endeligt udfaset i 1973. Det sidste MS-tog blev returneret fra Berlin, og de fleste af dem blev brændt på Centralværkstedet i København.Bevaring af Litra MS
Selvom de fleste MS-tog blev ødelagt, blev et enkelt sæt, MS 401 og 402, bevaret og overdraget til Jernbanemuseet. Dette sæt forblev som et symbol på den tidlige æra af dansk lyntogstransport. Efter forskellige udstillinger og restaureringsforsøg blev det overflyttet til Museumstogs afdeling på Centralværkstedet i København med henblik på restaurering i 2000. Senere kom det i drift som museumstog.Litra MS' Betydning for Dansk Jernbanehistorie
Litra MS' betydning for dansk jernbanehistorie er uomtvistelig. Det indledte en ny æra af hurtig og effektiv togtransport, og det bevarede sæt er en vigtig del af Danmarks jernbanearv.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
evp.dk (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
Stamdata for DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935
Fabrikant | Frichs |
Model | DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935 |
Antal indkøbt | 4 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 152.200 kg. |
Tomvægt | 137.800 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.000 liter |
Effekt i KW eller HK | 4 x 184 kW (4 x 250 HK) ved 1.000 o/min. |
Motor | 4 stk. Frichs 6185 CA 6-Cylindre dieselmotorer |
Slagvolumen | 41.933 cm³ |
Cylinderdiameter | 185 mm |
Slaglængde | 260 mm |
Transmission | Dieselelektrisk med 4 stk. Thrige AT 48 DC banemotorer |
Bremsetype | Trykluftbremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Fast sammenkoblede enheder. |
Akselrækkefølge | 2'B0'B0'2' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 63.980 mm |
Bredde | 2.864 mm |
Højde over skinner | 3.824 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 17.415 mm + 18.550 mm + 17.415 mm og bogieakselafstand 3.500 mm + 3.300 mm |
Drivhjulsdiameter | 961mm |
Løbehjulsdiameter | 961 mm |
Antal pladser | 1. klasse: 36 sæder 2. klasse: 132 sæder |
Vogne pr. togsæt | 3 vogne i formation: MS-AA-MS |
Monteret komfortudstyr | Opvarmning med Koksfyr og dynamo på 65 volt til togbelysning. |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs Lyntog
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935 | Frichs | 4 | |
DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939 | Frichs | 4 |