DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935



Introduktion til DSB Litra MS

DSB Litra MS, det første lyntog hos DSB, repræsenterede en banebrydende udvikling i dansk jernbanetransport. Bygget af Scandia i Randers med teknisk udstyr fra Frichs i Aarhus, blev disse fire sæt af typen MS-AA-MS taget i brug i 1935. Hvert sæt bestod af to motorvogne og en mellemvogn og blev betragtet som et flagskib for dansk industri på det tidspunkt.

Tekniske Specifikationer

Hver vogn i litra MS var udstyret med to Frichs 6185ca-motorer, hver med en ydelse på 250 HK. Motorerne var monteret på bogierne tættest på førerrummet, hvor også generatorerne var placeret. De fire banemotorer var monteret på de delte bogier mellem motorvognene og mellemvognen, hvor hver motor trak på hver sin aksel. I den ene motorvogn var der en restaurant med 12 pladser, mens den anden motorvogn havde et rejsegodsrum.

Drift og Historisk Betydning

Litra MS blev taget i drift samtidig med åbningen af den første Lillebæltsbro ("Den gamle Lillebæltsbro") og reducerede rejsetiden markant mellem København og flere jyske byer. I 1937 blev yderligere fire firevognssæt af samme konstruktion, kendt som litra MB, indsat for at supplere de oprindelige MS-sæt.

Litra MS Under Besættelsen

Under den tyske besættelse i 1940 blev al drift med lyntogene indstillet, og togene blev gemt væk på Helgoland Maskindepot. Først efter besættelsen, den 12. oktober 1945, kom lyntogene i drift igen, men de opererede med en nedsat maksimalhastighed på 100 km/t på grund af skader på spor og sikringsanlæg under krigen.

Modernisering og Udfasning

I 1955, efter 20 års tjeneste, blev behovet for modernisering af MS-lyntogene tydeligt. De blev gradvist erstattet af de nybyggede litra MA-lyntog i 1963 og 1966. Efter en periode med forskellige tjenester og ruter blev de gamle MS-lyntog endeligt udfaset i 1973. Det sidste MS-tog blev returneret fra Berlin, og de fleste af dem blev brændt på Centralværkstedet i København.

Bevaring af Litra MS

Selvom de fleste MS-tog blev ødelagt, blev et enkelt sæt, MS 401 og 402, bevaret og overdraget til Jernbanemuseet. Dette sæt forblev som et symbol på den tidlige æra af dansk lyntogstransport. Efter forskellige udstillinger og restaureringsforsøg blev det overflyttet til Museumstogs afdeling på Centralværkstedet i København med henblik på restaurering i 2000. Senere kom det i drift som museumstog.

Litra MS' Betydning for Dansk Jernbanehistorie

Litra MS' betydning for dansk jernbanehistorie er uomtvistelig. Det indledte en ny æra af hurtig og effektiv togtransport, og det bevarede sæt er en vigtig del af Danmarks jernbanearv.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)
evp.dk (Beskrivelse af DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935)


Stamdata for DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935

FabrikantFrichs
ModelDSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935
Antal indkøbt4
KarrosseriStål
Tjenestevægt152.200 kg.
Tomvægt137.800 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.000 liter
Effekt i KW eller HK4 x 184 kW (4 x 250 HK) ved 1.000 o/min.
Motor4 stk. Frichs 6185 CA 6-Cylindre dieselmotorer
Slagvolumen41.933 cm³
Cylinderdiameter185 mm
Slaglængde260 mm
TransmissionDieselelektrisk med 4 stk. Thrige AT 48 DC banemotorer
BremsetypeTrykluftbremse og magnetskinnebremse
SammenkoblingstypeFast sammenkoblede enheder.
Akselrækkefølge2'B0'B0'2'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX120 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere63.980 mm
Bredde2.864 mm
Højde over skinner3.824 mm
AkselafstandBogietapafstand 17.415 mm + 18.550 mm + 17.415 mm og bogieakselafstand 3.500 mm + 3.300 mm
Drivhjulsdiameter961mm
Løbehjulsdiameter961 mm
Antal pladser1. klasse: 36 sæder 2. klasse: 132 sæder
Vogne pr. togsæt3 vogne i formation: MS-AA-MS
Monteret komfortudstyrOpvarmning med Koksfyr og dynamo på 65 volt til togbelysning.


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs Lyntog

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935Frichs4
DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939Frichs4