DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939, en artikel om DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939
DSB Litra MB: En Videreudvikling af Lyntoget og Dets Rolle i Dansk Jernbanehistorie
DSB Litra MB repræsenterede en videreudvikling af det oprindelige MS-lyntogsdesign, der blev introduceret efter Lillebæltsbroens åbning i 1935. Disse firevognssæt, litreret MB-AB-FJ-MB, blev udviklet som en reaktion på den stigende efterspørgsel efter lyntogstransport og passagerernes krav om øget komfort og effektivitet. Hvert tog havde en samlet effekt på 1.000 HK, fordelt på to Frichs-motorer i hver motorvogn. En motorvogn indeholdt en restaurant, mens den anden havde et rejsegodsrum.Levering og Drift
De første to sæt blev leveret i 1937, efterfulgt af yderligere to sæt året efter. DSB havde dermed i alt otte lyntog i drift af denne type. Disse firevognssæt blev også påvirket af den midlertidige indstilling af lyntogsdriften under besættelsen fra 1940 til 1945.Kapacitet og Komfort
Hver motorvogn i litra MB var udstyret med 40 pladser på 2. klasse, mens mellemvognen tilbød 76 pladser på samme klasse. AB-vognen indeholdt 42 pladser på 1. klasse og 8 pladser på 2. klasse. Samlet set kunne et komplet tog rumme 42 pladser på 1. klasse og 164 pladser på 2. klasse.Efterkrigstiden og Nye Ruter
Efter krigen blev nogle lyntogsruter ændret, og nye destinationer blev tilføjet for at tilpasse sig ændrede rejsemønstre. Desværre oplevede litra MB også sin del af ulykker, herunder en alvorlig hændelse i 1961, hvor Lyntoget Vesterhavet fra Esbjerg kolliderede med et andet tog på Hedehusene station på grund af tåge og forbigåelse af et stopsignal.Udfasning og Eftermæle
I løbet af 1960'erne og 1970'erne blev litra MB gradvist udfaset og erstattet af de nybyggede litra MA-lyntog. Det sidste litra MB-tog blev udrangeret i 1973 og efterfølgende skrottet på Centralværkstedet i København.Selvom litra MB-lyntogene kun var i drift i en relativt kort periode, spillede de en væsentlig rolle i udviklingen af dansk jernbanetransport. De bidrog til at sætte standarden for komfortable og effektive togrejser i Danmark.
Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939)
evp.dk (Beskrivelse af DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939)
Stamdata for DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939
Fabrikant | Frichs |
Model | DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939 |
Antal indkøbt | 4 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 196.000 kg |
Tomvægt | 176.600 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 2.600 liter |
Effekt i KW eller HK | 4 x 184 kW (4 x 250 HK) ved 1.000 o/min. |
Motor | 4 stk. Frichs 6185 CA 6-Cylindre dieselmotorer |
Slagvolumen | 41.933 cm³ |
Cylinderdiameter | 185 mm |
Slaglængde | 260 mm |
Transmission | Dieselelektrisk med 4 stk. Thrige AT 48 DC banemotorer |
Bremsetype | Trykluftbremse & magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Fast sammenkoblede enheder. |
Akselrækkefølge | 2'B0'2'+2'B0'2' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 82.370 mm |
Bredde | 2.864 mm |
Højde over skinner | 3.675 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 16.665 mm og bogieakselafstand 3.500 mm + 3.300 mm + 3.000 mm |
Drivhjulsdiameter | 966 mm |
Løbehjulsdiameter | 966 mm |
Antal pladser | 1. klasse: 42 sæder 2. klasse: 180 sæder |
Vogne pr. togsæt | 4 vogne i formation: MB-AB-FJ-MB |
Monteret komfortudstyr | Opvarmning med Koksfyr og dynamo på 65 volt til togbelysning. |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs Lyntog
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MS - Frichs Lyntog årgang 1935 | Frichs | 4 | |
DSB Litra MB - Frichs Lyntog årgang 1935-1939 | Frichs | 4 |