DSB s-tog Litra MM 1. generation (III) - Frichs årgang 1949-1950
Den Danske S-bane: En Milepæl i Københavns Transporthistorie
Den danske S-bane, et ikonisk symbol på Københavns travle pendlerliv, har dybe rødder i landets jernbanehistorie. Blandt de forskellige generationer af S-tog står 1. generation, bygget af Frichs, som en banebrydende milepæl i udviklingen af Københavns moderne transportsystem.S-togsnetværkets Lancering
S-togsnetværket blev lanceret den 3. april 1934, hvilket markerede begyndelsen på en ny æra af struktureret og effektiv bytransport i København. Inspireret af lignende systemer i Hamburg og Berlin blev S-togskonceptet udviklet med klare principper for togsammensætning og drift.Fleksibel Togsammensætning
S-togsstammerne blev oprangeret efter et fast mønster, hvor endecifferet i individnummeret angav togets løb. Oprangeringen var baseret på halv- og heltogsprincippet, hvilket tillod en fleksibel tilpasning til forskellige behov i løbet af dagen. I begyndelsen bestod et halvtog af tre vogne: en motorvogn (litra Mm), en mellemvogn (litra Fm) og endnu en motorvogn. Denne sammensætning gjorde det muligt at skalere togstammer op og ned med lethed, samtidig med at den samme maskinkraft blev bevaret, uanset togstørrelse.Tilpasning og Udvikling
I 1936 blev togstørrelsen ændret for at imødekomme ændringer i rejsefrekvensen og passagerbehovet. Halvtogene blev udvidet til fire vogne, og nye vogntyper som Fml og Fs blev introduceret for at muliggøre mere fleksible togstammer. Under krigen og efterkrigstiden tilpassede S-togsdriften sig løbende skiftende behov og omstændigheder, hvilket krævede midlertidige ændringer i oprangeringen og eksperimenter med forskellige vogntyper.Udfasning og Bevaring
I 1978 blev 1. generation af S-tog endeligt udfaset fra aktiv drift. Selvom nogle af de yngste vogne teknisk set kunne have fortsat i flere år, blev typen betragtet som forældet på grund af det voksende behov for modernisering og effektivisering af transportsystemet. En trevognsstamme fra 1933 blev bevaret og restaureret som et nostalgisk indblik i fortiden. Motorvognen MM 718 blev udstillet på Danmarks Jernbanemuseum, mens andre vogne enten blev skrottet eller deponeret.Arven fra 1. Generation S-tog
1. generations S-tog markerede begyndelsen på en æra af moderne bytransport i København. Dets oprangeringsprincipper og driftsstandarder satte standarden for fremtidige S-togs-generationer og tjente som et symbol på Danmarks engagement i at levere effektiv og pålidelig offentlig transport. Selvom de brune S-tog ikke længere præger Københavns skinner, lever deres arv videre i byens kollektive bevidsthed som et symbol på etableringen af et af verdens mest velfungerende transportsystemer.S-tog af 1. Generation: En Del af Danmarks Jernbanearv
S-tog af 1. generation forbliver ikke blot en del af Danmarks jernbanehistorie, men også et levende minde om en tid, hvor togene satte fart på byens puls og forbandt mennesker på tværs af Københavns mangfoldige landskab. Med deres særegne design og historiske betydning vil 1. generations S-tog altid være en central del af Danmarks jernbanearv og en påmindelse om det kontinuerlige behov for innovation og udvikling inden for bytransporten.Designændringer og Tilpasninger i DSB Litra MM
DSB's S-tog Litra MM blev oprindeligt leveret med indbyggede toiletter, men disse blev fjernet i 1937 som en del af en større modernisering og tilpasning til ændrede passagerbehov.Stamdata for DSB s-tog Litra MM 1. generation (III) - Frichs årgang 1949-1950
Fabrikant | Frichs |
Model | DSB s-tog Litra MM 1. generation (III) - Frichs årgang 1949-1950 |
Antal indkøbt | 19 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 62.000 kg |
Tomvægt | 46.000 kg |
Fremdriftsmiddel | 1.500 V DC |
Effekt i KW eller HK | 4 x 120 KW (163 HK) |
Motor | 4 stk. synkrone DC banemotorer af typen EE 501 R |
Transmission | Elektrisk med synkrone DC banemotorer af typen EE 501 R med en udveksling på 1:3,47. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Skruekobling og kortkobling mellem vognene |
Akselrækkefølge | B0'B0' (for MM motorvogn) |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 90 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.200 mm (for MM motorvogn) |
Bredde | 3.020 mm |
Højde over skinner | 3.695 mm uden pantograf - med nedslået pantograf 4.165 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 13.370 mm og bogieakselafstand 2.500 mm (for MM motorvogn) |
Drivhjulsdiameter | 934 mm |
Antal pladser | 68 sidepladser og 74/155 ståpladser |
Antal toiletter | 0 |
Monteret komfortudstyr | Elektriske (1.500 V DC) varmeapparater. |