Vulcan Litra B, en artikel om Vulcan Litra B
Historien om Vulcan Litra B Lokomotiv
Bygget af A/S Vulcan, C.F. Kiehn, Maribo, Danmark, i 1901, er Litra B-lokomotivet et bemærkelsesværdigt stykke dansk jernbanehistorie. Dette lokomotiv var udstyret med udvendige cylindre, indvendige gliderkasser og Allan-styring. Det var også forsynet med to Salter-sikkerhedsventiler, en vakuumbremse på både maskine og tender, hvilket gjorde det til en kraftfuld og avanceret maskine for sin tid.Behovet for Kraftigere Lokomotiver
Kun to år efter åbningen af Odsherreds Jernbane i 1901 opstod der behov for kraftigere lokomotiver. Litra B blev derfor anskaffet som en tre-koblet godstogsmaskine. Den samme lokomotivtype blev også leveret til Høng-Tølløse Jernbane ved dens åbning i 1901. Lokomotiverne blev produceret på maskinfabrikken Vulcan i Maribo, og OHJ nr. 5 er det eneste privatbane-lokomotiv fra Vulcan, der er bevaret i dag.Design og Teknisk Innovation
Litra B-lokomotiverne blev designet som en nøjagtig kopi af de tre Litra Ls-lokomotiver, som Sjællandske Jernbaneselskab havde anskaffet i 1891. Disse lokomotiver var af den såkaldte "Long-Boiler"-type, hvor fyrkassen var placeret helt bag den bageste kobbelhjulsaksel. Selvom denne type allerede ved leveringen var teknologisk forældet, fortsatte de med at tjene privatbanerne i Holbæk i mange år.Langvarig Tjeneste Trods Forældelse
Trods deres forældede design fortsatte Litra B-lokomotiverne med at spille en vigtig rolle i dansk jernbanetransport, især på privatbanerne i Holbæk. Deres pålidelighed og robusthed gjorde dem til en uundværlig del af jernbanedriften i flere årtier.Links til supplerende læsning:
www.jernbanearkivalier.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
tidsskrift.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
www.sebtus.de (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
Stamdata for Vulcan Litra B
Fabrikant | Vulcan |
Model | Vulcan Litra B |
Antal indkøbt | 4 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 24.000 kg |
Tomvægt | 22.000 kg |
Tendervægt | 16.700 kg |
Fremdriftsmiddel | Kul og vand |
Motor | Dampkedel |
Transmission | Udvendige cylindre med indvendige gliderkasser, indvendig Allan-styring |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Kedeltryk | 10 Atm. |
Kul | 2 Tons |
Vand | 6 m³ |
Akselrækkefølge | 0C0 |
Hastighed MAX | 45 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 12.755 mm |
Hjuldiameter | 1.190 mm |