DSB Litra G (II) - Hartmann



Otto Busse og Standardiseringen af DSB's Godstogsmaskiner: Litra G

Otto Busse blev ansat som maskiningeniør ved Statsbanerne i Aarhus i 1876 og blev i 1882 forfremmet til overmaskiningeniør i Jylland. Han var ansvarlig for Statsbanernes omfattende standardiseringsprogram af maskinparken, hvor den nye Litra G godstogsmaskine spillede en central rolle.

Udviklingen af Litra G Godstogsmaskiner

I 1884 færdiggjorde Otto Busse designet af Litra G godstogsmaskinen, og der blev produceret en prototype-serie på ni maskiner, som blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1875-1878.

Litra G (I) blev bygget efter udbud i årene 1875-1878. To firmaer stod for produktionen af de ni Litra G (I)-maskiner:

Litra G (II): Forbedret Version

Litra G (II) var en forbedret version af Litra G (I), hvor driftserfaringer blev anvendt til at optimere maskinerne uden at ændre for meget på den oprindelige konstruktion. Maskinen lignede de tidligere G-maskiner af "Long-Boiler" typen, men blev opdateret med Otto Busses nyheder, såsom udvendige gliderkasser, Allan-styringer, næsten flade trætage på førerhuset, vakuumbremser på både maskine og tender, to sikkerhedsventiler på fyrkassen og tendere af samme type som dem på A-maskinerne.

De 14 nye Litra G (II)-maskiner blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1884-1888.

Litra G (II) blev bygget efter udbud i årene 1884-1888. To firmaer stod for produktionen af de 14 Litra G (II)-maskiner:

Litra G (III): Den Største Serie

Litra G (III) var stort set identisk med Litra G (II). Serie III af G-maskinerne blev leveret i perioden 1896-1901 med i alt 51 stk. af de nye Litra G (III)-maskiner.

Litra G (III) blev bygget efter udbud i årene 1896-1901. Tre firmaer stod for produktionen af de 51 Litra G (III)-maskiner:

Tekniske Forbedringer og Lang Levetid

Kedeltrykket var oprindeligt på 10 atm., men blev ved fornyelse af kedlerne øget til 12 atm. I årene 1912-1925 blev alle G-maskiner forsynet med overhedere. Nogle af dem var af smårørstypen med kun to elementer i hvert røgrør, men de fleste var af storrørstypen med fire elementer i hvert røgrør. 29 G-maskiner overlevede begge verdenskrige og blev udstyret med trykluftudrustning og -bremse i slutningen af 1940'erne. Under montering af trykluftudrustning fik G-maskinerne vest for Storebælt en sandkasse ved domen under en pladejernskappe, mens maskinerne øst for Storebælt fik to små runde "bolsjedåser", én foran og én bagved domen. Disse "bolsjedåser" blev indført af hensyn til baglænskørslen på Slangerupbanen, hvor maskinerne ikke kunne vendes.

G-Maskinernes Operationelle Historie

G-maskinerne kørte i deres lange levetid på næsten alle statsbanestrækninger. På Sjælland kørte de på hovedstrækningerne fra ca. 1896 til 1930, og på den østjyske længdebane kørte de fra 1884 til 1945, hvor de i de sidste år primært blev brugt til lokale godstog.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra G (II) - Hartmann)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra G (II) - Hartmann)
evp.dk (Beskrivelse af DSB Litra G (II) - Hartmann)


Stamdata for DSB Litra G (II) - Hartmann

FabrikantHartmann
ModelDSB Litra G (II) - Hartmann
Antal indkøbt8
KarrosseriStål
Tjenestevægt29.600 kg
Tomvægt27.900 kg
Tendervægt21.200 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
Cylinderdiameter406 mm
Slaglængde560 mm
Hedeflade68,70 kvm
Overheder20,50 kvm
Risteareal1,30 kvm
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk10 Atm.
Kul3,5 Tons
Vand7 m³
Akselrækkefølge0C0-T2
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX50 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere13.848 mm
Drivhjulsdiameter1.384 mm


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra G

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
DSB Litra G (III) - BredaBreda32
DSB Litra G (III) - SaronnoSaronno9
DSB Litra G (III) - BorsigBorsig10
DSB Litra G (I) - EsslingenEsslingen5
DSB Litra G (I) - HanomagHanomag4
DSB Litra G (II) - HartmannHartmann8
DSB Litra G (II) - MaffeiMaffei6




DSB Litra G (II) - Hartmann består af følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
JFJ G 16018841.312
JFJ G 16118841.313
JFJ G 16218841.314
JFJ G 16318841.315
JFJ G 16418841.316
JFJ G 16518841.317
JFJ G 16618841.318
JFJ G 16718841.319


Litteratur for: DSB Litra G (II) - Hartmann

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Damplokomotiver
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Damplokomotiver
Niels Jensen
1971
156

J. Fr. Clausens Forlag, Aschehoug
8711004169