Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933
Frichs "Firkantede" 5-Akslede Lokomotiv fra 1932/1933: En Markant Konstruktion i Dansk Jernbanehistorie
Frichs' "firkantede" 5-akslede lokomotiv fra 1932/1933 er en bemærkelsesværdig konstruktion inden for dansk materieludvikling. Disse motorlokomotiver blev skabt med fokus på funktionalitet snarere end æstetik, og Frichs spillede en afgørende rolle i udviklingen af dansk jernbanemateriel. Det "firkantede" 5-akslede lokomotiv var et forsøg fra Frichs på at hjælpe de danske privatbaner med at modernisere og motorisere deres flåder i en tid, hvor dampdriften stadig var dominerende på jernbanerne.Unikt Design og Praktisk Funktionalitet
Det "firkantede" lokomotiv fra Frichs er kendt for sin kasseformede, firkantede udformning, som adskiller sig markant fra de traditionelle, afrundede damplokomotivdesigns fra samme periode. Denne unikke form var ikke drevet af æstetik, men af praktiske hensyn som øget plads til dieselmotoren og nemmere adgang til vedligeholdelse.Teknisk Specifikation og Ydeevne
Lokomotivet var udstyret med fem aksler, hvoraf tre var trækkende, hvilket gav det en betydelig trækkraft. Dette design var særligt velegnet til at fordele trækkraften og akseltrykket, hvilket var en stor fordel for godstransporterne på de danske privatbaner.Bevaring og Historisk Betydning
Den "firkantede" 5-akslede lokomotivtype fra Frichs er en sjældenhed i dag, og kun ét eksemplar eksisterer stadig: VNJ DL 12, oprindeligt kendt som TKVJ M 4 fra 1932. Dette lokomotiv blev købt af Dansk Jernbane Klub i 1968 og har været i drift på Mariager Handest Veteranjernbane siden 1989.Stamdata for Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933
Fabrikant | Frichs |
Model | Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933 |
Købspris | 135.000 kr. for OHJ 21 og HTJ 22 - de efterfølgende TKVJ M 4, HJJ M 1, HJJ M 2 og HJJ M 3 kostede 157.000 kr. |
Antal indkøbt | 6 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 50.500 kg |
Tomvægt | 48.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 640 liter |
Effekt i KW eller HK | 276 KW (375 HK) ved 600 o/min |
Motor | Frichs 6 cylinder dieselmotor type 626C. |
Slagvolumen | 105.124 cm³ |
Cylinderdiameter | 260 mm |
Slaglængde | 330 mm |
Transmission | Dieselelektrisk med 3 stk. Thrige AT 50 DC banemotorer på 150 HK. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 1'C0'1 |
Antal trækkende aksler | 3 |
Hastighed MAX | 70 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 9.530 mm |
Akselafstand | 1.720 mm + 1.430 mm + 1.430 mm + 1.720 mm. |
Drivhjulsdiameter | 1.250 mm |
Løbehjulsdiameter | 934 mm |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs "firkantede"
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
Frichs "firkantet" 3-akslet på 205 HK årgang 1932 | Frichs | 1 | |
Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936 | Frichs | 3 | |
Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933 | Frichs | 6 | |
Frichs "firkantet" 5-akslet på 410 HK årgang 1936 | Frichs | 2 |
Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HJJ M 1 | 1933 | 126 | ||
HJJ M 2 | 1932 | 125 | ||
HJJ M 3 | 1933 | 127 | ||
HTJ 22 | 1932 | 119 | ||
OHJ 21 | 1932 | 118 | ||
TKVJ M 4 | 1932 | 124 |