Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933



Frichs "Firkantede" 5-Akslede Lokomotiv fra 1932/1933: En Markant Konstruktion i Dansk Jernbanehistorie

Frichs' "firkantede" 5-akslede lokomotiv fra 1932/1933 er en bemærkelsesværdig konstruktion inden for dansk materieludvikling. Disse motorlokomotiver blev skabt med fokus på funktionalitet snarere end æstetik, og Frichs spillede en afgørende rolle i udviklingen af dansk jernbanemateriel. Det "firkantede" 5-akslede lokomotiv var et forsøg fra Frichs på at hjælpe de danske privatbaner med at modernisere og motorisere deres flåder i en tid, hvor dampdriften stadig var dominerende på jernbanerne.

Unikt Design og Praktisk Funktionalitet

Det "firkantede" lokomotiv fra Frichs er kendt for sin kasseformede, firkantede udformning, som adskiller sig markant fra de traditionelle, afrundede damplokomotivdesigns fra samme periode. Denne unikke form var ikke drevet af æstetik, men af praktiske hensyn som øget plads til dieselmotoren og nemmere adgang til vedligeholdelse.

Teknisk Specifikation og Ydeevne

Lokomotivet var udstyret med fem aksler, hvoraf tre var trækkende, hvilket gav det en betydelig trækkraft. Dette design var særligt velegnet til at fordele trækkraften og akseltrykket, hvilket var en stor fordel for godstransporterne på de danske privatbaner.

Bevaring og Historisk Betydning

Den "firkantede" 5-akslede lokomotivtype fra Frichs er en sjældenhed i dag, og kun ét eksemplar eksisterer stadig: VNJ DL 12, oprindeligt kendt som TKVJ M 4 fra 1932. Dette lokomotiv blev købt af Dansk Jernbane Klub i 1968 og har været i drift på Mariager Handest Veteranjernbane siden 1989.


Stamdata for Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933

FabrikantFrichs
ModelFrichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933
Købspris135.000 kr. for OHJ 21 og HTJ 22 - de efterfølgende TKVJ M 4, HJJ M 1, HJJ M 2 og HJJ M 3 kostede 157.000 kr.
Antal indkøbt6
KarrosseriStål
Tjenestevægt50.500 kg
Tomvægt48.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter640 liter
Effekt i KW eller HK276 KW (375 HK) ved 600 o/min
MotorFrichs 6 cylinder dieselmotor type 626C.
Slagvolumen105.124 cm³
Cylinderdiameter260 mm
Slaglængde330 mm
TransmissionDieselelektrisk med 3 stk. Thrige AT 50 DC banemotorer på 150 HK.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1'C0'1
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere9.530 mm
Akselafstand1.720 mm + 1.430 mm + 1.430 mm + 1.720 mm.
Drivhjulsdiameter1.250 mm
Løbehjulsdiameter934 mm


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs "firkantede"

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
Frichs "firkantet" 3-akslet på 205 HK årgang 1932Frichs1
Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936Frichs3
Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933Frichs6
Frichs "firkantet" 5-akslet på 410 HK årgang 1936Frichs2




Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933 består af følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HJJ M 11933126
HJJ M 21932125
HJJ M 31933127
HTJ 221932119
OHJ 211932118
TKVJ M 41932124