DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK, en artikel om DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK
Introduktion til MX Lokomotiv
MX lokomotiv serie II blev bygget af NOHAB (Nydquist & Holm AB) i Sverige på licens fra General Motors, med bidrag fra danske underleverandører. Frichs byggede den midterste del af vognkassen, rammen og bogierne, mens Scandia monterede fronterne, og Thrige leverede banemotorerne. DSB modtog to lokomotiver, Litra MX serie I (131-132), fra Frichs i 1932. MX lokomotiverne fra NOHAB blev dog leveret som serie II i perioden 1960-1962. Hvert af disse lokomotiver kostede cirka 1,3 millioner kroner.Teknisk Konstruktion og Anvendelse
MX lokomotiverne blev bygget på samme måde som MY lokomotiverne, med det amerikanske F7-lokomotiv som forbillede. De var udstyret med en General Motors dieselmotor af typen EMD 567 med 12 cylindre. Motoren var koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til fire banemotorer af typen D47, som trak på to treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, der kun havde førerrum i den ene ende, blev MX lokomotiverne designet med førerrum i begge ender. Lokomotiverne var specifikt bygget til DSB's sidebaner med et akseltryk på 16 tons og blev anvendt i både person- og godstrafik over hele landet, men især på sidebanerne på grund af det lave akseltryk.Leverancer og Variationer
MX lokomotiverne blev leveret i to næsten identiske serier. Den første leverance bestod af 20 dieselelektriske lokomotiver af typen NOHAB AA12, litra MX 1001-1020, udstyret med en General Motors dieselmotor EMD type 567C på 1.425 HK, leveret i 1960-1961. Den anden leverance omfattede 25 lokomotiver, litra MX 1021-1045, udstyret med en General Motors dieselmotor EMD type 567D på 1.445 HK, leveret i 1961-1962.Motoropgraderinger og Standardisering
For at standardisere motorerne i DSB's diesellokomotiver, og fordi EMD ikke længere leverede reservedele til 567-motoren, blev flere MX lokomotiver (MX 1008-1010, 1016-1020, 1036 og 1042) sammen med alle Litra MY-lokomotiver, udstyret med foringer og stempler fra EMD 645 E motorer i perioden fra starten af 1980'erne til 1983. Dette hævede det maksimale omdrejningstal fra 835 o/min til 905 o/min for at undgå kritiske svingninger i motoren, mens ydelsen blev bibeholdt. Oprindeligt var det planen at ombygge alle MX-lokomotiver, men da de stod til snarlig udrangering, blev kun 10 lokomotiver ombygget.Salg til Privatbaner og Svenske Operatører
Fra slutningen af 1980'erne blev en del af MX lokomotiverne solgt til danske privatbaner og svenske operatører. Disse salg markerede begyndelsen på en ny æra for MX lokomotiverne, som stadig er en vigtig del af den danske jernbanehistorie.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
Stamdata for DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK |
Købspris | 1.300.000 kr. pr. stk. |
Antal indkøbt | 25 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 89.300 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 2.800 liter |
Effekt i KW eller HK | 1.445 HK ved 835 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 15 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 300 liter/timen |
Motor | General Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567D 45° V 12-Cylindre |
Slagvolumen | 109.931 m³ |
Cylinderdiameter | 216 mm |
Slaglængde | 250 mm |
Transmission | Dieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18. |
Bremsetype | Trykluftsbremse & skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | A1A'A1A' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 133 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.300 mm |
Bredde | 3.080 mm |
Højde over skinner | 4.295 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm |
Drivhjulsdiameter | 1.015 mm |
Løbehjulsdiameter | 1.015 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og MX 1021: ATCS |
Fjernstyring | EMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns ) |
Monteret komfortudstyr | Automatisk oliefyret dampvarmekedel |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MX
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK | Nohab | 20 | |
DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK | Nohab | 25 |
DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MX 1021 | 1961 | 2.461 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1022 | 1961 | 2.462 | Ophugget | |
DSB MX 1023 | 1961 | 2.463 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1024 | 1961 | 2.464 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1025 | 1961 | 2.465 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1026 | 1961 | 2.466 | Ophugget | |
DSB MX 1027 | 1961 | 2.467 | Ophugget | |
DSB MX 1028 | 1961 | 2.468 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1029 | 1961 | 2.469 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1030 | 1961 | 2.470 | Ophugget | |
DSB MX 1031 | 1961 | 2.471 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1032 | 1961 | 2.472 | Ophugget | |
DSB MX 1033 | 1961 | 2.473 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1034 | 1962 | 2.474 | Ophugget | |
DSB MX 1035 | 1962 | 2.475 | Veteran | |
DSB MX 1036 | 1962 | 2.476 | Ophugget | |
DSB MX 1037 | 1962 | 2.477 | Ophugget | |
DSB MX 1038 | 1962 | 2.478 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1039 | 1962 | 2.479 | Ophugget | |
DSB MX 1040 | 1962 | 2.480 | Ophugget | |
DSB MX 1041 | 1962 | 2.481 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1042 | 1962 | 2.482 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1043 | 1962 | 2.483 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1044 | 1962 | 2.484 | Ophugget | |
DSB MX 1045 | 1962 | 2.485 | I drift i Danmark |
Litteratur for: DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |