Hägglund skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1954
Hägglunds & Söner: Pionerer i Svensk Skinnebusteknologi
Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik, Sverige, har en lang og stolt tradition for fremstilling af forskellige typer køretøjer og udstyr, herunder skinnebusser, som spillede en signifikant rolle i udviklingen af det svenske jernbanenet. Disse skinnebusser er et eksempel på svensk ingeniørkunst og innovation inden for offentlig transport.Historien om Hägglunds & Söner
Hägglunds & Söner blev grundlagt i 1899 i Örnsköldsvik og udviklede sig gennem årene til en betydelig producent af en række industriprodukter, herunder militært udstyr, køretøjer og jernbanemateriel. I midten af det 20. århundrede begyndte Hägglunds at fokusere på produktion af skinnebusser som en løsning på behovet for mere fleksibel og omkostningseffektiv persontransport på jernbanenettet, især på mindre trafikerede strækninger.Design og Driftssikkerhed
Hägglunds skinnebusser var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed i drift. De blev drevet af dieselmotorer og designet til at operere under Sveriges ofte barske klima, med evnen til at håndtere både lave temperaturer og store mængder sne. Designfilosofien bag skinnebusserne lagde vægt på enkelthed, holdbarhed og brugervenlighed for både passagerer og personale.Komfort og Anvendelse
Skinnebusserne fra Hägglunds var typisk udstyret med komfortable passagersæder, god opvarmning og faciliteter til at transportere både passagerer og gods. Dette gjorde dem særdeles velegnede til de varierende transportbehov i de svenske landområder.Udbredelse og Betydning
Hägglunds skinnebusser blev anvendt på mange af de sekundære og tertiære jernbanelinjer over hele Sverige. De var særligt udbredte i de nordlige dele af landet, hvor deres robusthed og pålidelighed virkelig kom til deres ret i områder med færre alternativer til offentlig transport. Disse køretøjer spillede en kritisk rolle i at opretholde forbindelser mellem små byer og landsbyer, hvilket understøttede både lokalsamfund og den bredere svenske økonomi.Hägglunds Skinnebusser i Danmark
Nogle af Hägglunds skinnebusserne kom til danske privatbaner i perioden omkring 1970, hvor de fortsatte med at tjene som pålidelige og effektive transportmidler.Teknologisk Arv og Historisk Betydning
Hägglunds skinnebusser har en særlig plads i den svenske jernbanehistorie, ikke kun som transportmidler, men også som symboler på teknologisk udvikling og tilpasningsevne inden for svensk industri. Deres indførelse og anvendelse illustrerer en periode med innovation inden for offentlig transport, hvor tilgængelighed og effektivitet blev forbedret gennem teknisk nytænkning.Stamdata for Hägglund skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1954
Fabrikant | Hägglund |
Model | Hägglund skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1954 |
Antal indkøbt | 13 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 19.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 200 HK |
Motor | Scania-Vabis D815 8 cylinder dieselmotor. |
Transmission | 5-trins Wilson gearkasse. |
Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Akselrækkefølge | 0B2 |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 115 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.600 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 10.700 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 53 pladser og toilet. |
Antal toiletter | 1 |
Hägglund skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1954 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HHJ YBM 25 | 1953 | 5.524 | ||
HTJ S 37 | 1953 | 5.502 | ||
OHJ S 36 | 1953 | 5.509 | ||
VLTJ YBM 12 | 1953 | 5.513 | ||
VLTJ YBM 13 | 1953 | 5.525 | ||
VLTJ YBM 15 | 1953 | 5.529 | ||
VLTJ YBM 17 | 1953 | 5.508 | ||
VNJ MB 51 | 1953 | 5.520 | ||
VNJ MB 52 | 1954 | 5.532 | ||
VNJ MB 53 | 1953 | 5.521 | ||
VNJ MB 54 | 1953 | 5.528 | ||
ØSJS MB 21 | 1953 | 5.531 | ||
ØSJS MB 22 | 1954 | 5.533 |