Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ, en artikel om Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ
Y-togsættene: En Central Del af Danmarks Jernbanelandskab
Y-togsættene, kendt som "Y-togene," har spillet en afgørende rolle i det danske jernbanelandskab siden deres introduktion i 1960'erne. Disse dieseldrevne tog blev udviklet som led i en moderniseringsindsats for at erstatte de ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger i hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt produceret af Waggonfabrik Uerdingen og markerer en vigtig periode i overgangen til en mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt bar producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, hvor virksomheden i 1981 blev omdøbt til Duewag.Design og Komfort i Y-togsættene
Y-togsættene var karakteriseret ved deres genkendelige gule og røde farveskema, der gjorde dem lette at identificere. Designet fokuserede på at tilbyde passagererne en behagelig rejseoplevelse med rummelige sæder, god belysning og opvarmning—en markant forbedring i forhold til de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt for togene at køre i begge retninger uden behov for at vende dem. Nogle motorvogne blev leveret som enkeltvogne med styrerum i begge ender.Uerdingen Motorvogne: En Økonomisk Løsning
Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for sin produktion af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen-motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. Introduceret i 1950'erne, blev de hurtigt populære på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.Uerdingen Motorvognes Rolle i Danmark
Uerdingen-motorvognene spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur i 1960'erne, en tid præget af mange banelukninger og nedslidt materiel. Disse motorvogne bidrog væsentligt til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ)
Stamdata for Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ
Fabrikant | Uerdingen |
Model | Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ |
Antal indkøbt | 2 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 29.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.850 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser og rejsegodsrum. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |