DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978
Introduktion til DSB Litra MR
DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev benyttet af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, som hver var udstyret med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Den maksimale hastighed var 120 km/t, og togsættene blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control) mellem 1991 og 1994. Togsættene havde en kapacitet på 131 passagerer, og der blev leveret i alt 98 MR/MRD-togsæt til DSB.Togsammensætning og Kapacitet
Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede togsammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog med i alt ti vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Den samlede længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.Anvendelse og Modernisering
MR/MRD-togsættene blev anskaffet i perioden 1978 til 1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. MR/MRD-togsættene markerede et stort fremskridt i forhold til det ældre materiel af Litra MO, der tidligere trafikerede sidebanerne. De første 15 togsæt, bestående af 30 MR-motorvogne, blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR samt alle MRD blev bygget hos ABB Scandia i Randers.I årene 1995-1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med blandt andet nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem samt nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.
Arriva's Brug af MR-Togsæt
Da Arriva overtog kørslen på nogle af de midt- og vestjyske strækninger, lejede de flere af DSB's MR/MRD-togsæt, som blev ommalet i Arriva's blå-tyrkise farver. I 2010 forlængede Trafikstyrelsen aftalen med Arriva om drift af regionaltog i Midt- og Vestjylland. Med den nye aftale blev de lejede MR/MRD-togsæt tilbageleveret til DSB, som henstillede togsættene i Fredericia. Togsættene blev derefter brugt som reservedelslager for de resterende togsæt i drift. Desværre blev tre togstammer og yderligere fem vogne ødelagt af en brand, startet af en pyroman i de parkerede togsæt i Fredericia den 17. december 2018.Udfasning af MR-Togsæt
Efter flere forsinkelser med IC2- og IC4-togene blev de aldrende MR/MRD-togsæt igen sat i drift med køreplanen for 2012, hvor de blev indsat på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg. Dette frigav IC3-tog til de store IC-korridorer mellem Esbjerg og København samt til lyntog mellem Aarhus, Fyn og København. DSB udfasede de sidste MR/MRD-togsæt den 28. januar 2019 efter at have været i drift i imponerende 41 år.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978)
Stamdata for DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978
Fabrikant | Uerdingen |
Model | DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978 |
Antal indkøbt | 30 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 34.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 322 HK |
Motor | 2 x 12-cylindrede Deutz F12L 413F dieselmotorer. |
Transmission | hydraulisk Voith 320 |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Acceleration | 0,76 m/s² |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 22.335 mm |
Bredde | 2.880 mm |
Højde over skinner | 3.810 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 15.100 mm og bogieakselafstand 1.900 mm |
Antal pladser | 64 pladser på 2. klasse. |
Døre pr. side | 2 |
Vogne pr. togsæt | 2 |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MR
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978 | Uerdingen | 30 | |
DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985 | Scandia | 68 | |
DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985 | Scandia | 97 |
Billeder af DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. februar 2010 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. februar 2010 Download billede
DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MR 4001 | 1978 | 83.006 | ||
DSB MR 4002 | 1978 | 83.006 | ||
DSB MR 4003 | 1978 | 83.007 | ||
DSB MR 4004 | 1978 | 83.007 | ||
DSB MR 4005 | 1978 | 83.008 | ||
DSB MR 4006 | 1978 | 83.008 | ||
DSB MR 4007 | 1978 | 83.009 | ||
DSB MR 4008 | 1978 | 83.009 | ||
DSB MR 4009 | 1978 | 83.010 | ||
DSB MR 4010 | 1978 | 83.010 | ||
DSB MR 4011 | 1978 | 83.011 | ||
DSB MR 4012 | 1978 | 83.011 | ||
DSB MR 4013 | 1978 | 83.012 | ||
DSB MR 4014 | 1978 | 83.012 | ||
DSB MR 4015 | 1978 | 83.013 | ||
DSB MR 4016 | 1978 | 83.013 | ||
DSB MR 4017 | 1978 | 83.014 | ||
DSB MR 4018 | 1978 | 83.014 | ||
DSB MR 4019 | 1978 | 83.015 | ||
DSB MR 4020 | 1978 | 83.015 | ||
DSB MR 4021 | 1978 | 83.016 | ||
DSB MR 4022 | 1978 | 83.016 | ||
DSB MR 4023 | 1978 | 83.017 | ||
DSB MR 4024 | 1978 | 83.017 | ||
DSB MR 4025 | 1978 | 83.018 | ||
DSB MR 4026 | 1978 | 83.018 | ||
DSB MR 4027 | 1978 | 83.019 | ||
DSB MR 4028 | 1978 | 83.019 | ||
DSB MR 4029 | 1978 | 83.020 | ||
DSB MR 4030 | 1978 | 83.020 |