Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.



Y-togsættene: En Central Del af Dansk Jernbanetransport

Y-togsættene, også kendt som "Y-togene," er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte de ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Oprindeligt blev Y-togsættene bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterede en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, og virksomheden blev i 1981 omdøbt til Duewag.

Design og Karakteristika

Y-togsættene var karakteriseret ved deres iøjnefaldende gule og røde farveskema, som gjorde dem let genkendelige. Designet fokuserede på at tilbyde god passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og effektiv opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt for dem at køre i begge retninger uden at skulle vendes. Nogle motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.

Duewag's Rolle i Offentlig Transport

Düsseldorfer Waggonfabrik AG, bedre kendt som Duewag, var en fremtrædende tysk producent af jernbanevogne og sporvogne, som spillede en vigtig rolle i udviklingen af offentlig transport i Tyskland og internationalt. Virksomheden, grundlagt i Düsseldorf, specialiserede sig i fremstillingen af forskellige typer rullende materiel, herunder motorvogne, som blev brugt i både bymæssig og regional transport.

Teknologiske Fremskridt og Komfort

Duewag-motorvogne var kendt for deres innovative design og teknologiske fremskridt. De inkorporerede letvægtskonstruktioner og moderne trækkraftsystemer, hvilket gjorde dem både effektive og økonomiske i drift. Designfilosofien bag Duewag's rullende materiel lagde vægt på passagerkomfort, pålidelighed og let vedligeholdelse. Motorvognene var udstyret med kraftfulde, men økonomiske Daimler-Benz dieselmotorer og hydromekaniske Voith-gear.

Alsidighed og Anvendelse

Kapaciteten og det indre layout i Duewag's motorvogne var designet til at opfylde kravene i den offentlige transportsektor, med varierende konfigurationer tilpasset både bymæssig og regional drift. Dette omfattede rummelige passagerarealer og fleksible sidde-/ståområder. Duewag-motorvogne blev bredt anvendt i hele Tyskland og i mange andre lande, hvor de udgjorde rygraden i mange offentlige transportsystemer. Deres alsidighed gjorde dem velegnede til en bred vifte af transportopgaver, fra bysporvogne til regional drift.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)


Stamdata for Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.

FabrikantDuewag
ModelDuewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Antal indkøbt13
KarrosseriStål
Tjenestevægt27.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK360 HK
Motor2 stk. 6 cylinder Daimler-Benz dieselmotor
TransmissionHydromekanisk Voith gear.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.850 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser40 pladser, rejsegodsrum og toilet.
Monteret komfortudstyrOliefyr


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrumUerdingen4
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrumUerdingen2
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1970-1974 - HHGB/ØSJS med dobbelt førerrumUerdingen3
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965 - LJUerdingen4
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.Uerdingen17
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJUerdingen2
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.Uerdingen12
Stedet er fotograferetDuewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.Duewag13
Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.Duewag17




Billeder af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.

Billede af "Kysten" (MjbaD YM 39) og oprindelig OHJ YM 57 - her fotograferet ud for Lemvig Station.
Billede af "Kysten" (MjbaD YM 39) og oprindelig OHJ YM 57 - her fotograferet ud for Lemvig Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af "Kysten" (MjbaD YM 39) og oprindelig OHJ YM 57 - her fotograferet ud for Lemvig Station.
Billede af "Kysten" (MjbaD YM 39) og oprindelig OHJ YM 57 - her fotograferet ud for Lemvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Billede af indretningen fra "Kysten" (MjbaD YM 40), som oprindelig var OHJ YM 56.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021
Download billede

Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj. består af følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HHJ YM 35198386.336
HHJ YM 36198487.174
HP YM 35198386.335
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 56198386.339
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 57198386.340
OHJ-HTJ YM 58198487.175
Stedet er fotograferetSB YM 5198487.176
SB YM 6198889.130
Stedet er fotograferetVLTJ YM 12198386.341
VLTJ YM 13198386.342
VLTJ YM 14198386.343
VNJ YM 71198386.338
VNJ YM 72198386.337