Orenstein Köf årgang 1959-1960, en artikel om Orenstein Köf årgang 1959-1960
Orenstein & Koppel (O&K): En Pioner i Lokomotivproduktion
Orenstein & Koppel (O&K) var en fremtrædende tysk ingeniørvirksomhed og lokomotivfabrikant, kendt for deres produktion af en bred vifte af industrielt udstyr, herunder smalsporsbanemateriel og lokomotiver. En af de mest bemærkelsesværdige lokomotivtyper, som O&K producerede, var Köf rangertraktorerne, der spillede en vigtig rolle i jernbaneindustrien i Europa gennem det 20. århundrede.Hvad Er Köf Rangertraktorer?
"Köf" står for "Kleinlokomotive mit Öl-motor und Flüssigkeitsgetriebe," hvilket oversættes til "lille lokomotiv med dieselmotor og hydraulisk transmission." Disse rangertraktorer blev designet til at udføre rangeropgaver og lette transportopgaver på jernbanestationer og i industriområder, hvor deres kompakte størrelse og manøvredygtighed var særligt værdifulde.Teknologi og Anvendelse
Köf-lokomotiverne var kendetegnet ved deres kompakte design, hvilket gjorde dem ideelle til arbejde på steder med begrænset plads eller hvor større lokomotiver ikke var praktiske. Rangertraktorerne var typisk udstyret med en kraftfuld dieselmotor og en hydraulisk transmission, hvilket tillod præcis kontrol over hastigheden—en essentiel funktion ved rangeringsopgaver. Disse lokomotiver havde ofte en motorydelse på omkring 100 hestekræfter, afhængigt af modellen og dens specifikke anvendelse.Brug af Köf Rangertraktorer
Köf-lokomotiverne blev primært anvendt til rangeringsopgaver, herunder sammenkobling af togvogne, transport af togvogne over korte afstande inden for fabriks- og lagerområder samt vedligeholdelsesopgaver på banenettet. Deres design og størrelse gjorde dem særligt egnede til opgaver, hvor større lokomotiver ikke var økonomiske eller praktiske. Disse lokomotiver var yderst alsidige og kunne tilpasses forskellige behov, hvilket gjorde dem populære både i Tyskland og internationalt.Köf i Danmark
Fra 1966 til 1969 anskaffede DSB 40 rangertraktorer (nr. 251-290) fra Frichs, baseret på de tyske Köf. På dansk bliver rangertraktorerne populært kaldt 'Køf' eller 'fladlus' grundet deres lave konstruktion. Mange af de danske Köf-rangertraktorer er bevaret, og nogle er stadig i drift eller anvendes ved veteranjernbaner.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Orenstein Köf årgang 1959-1960)kwmosgaard.dk (Beskrivelse af Orenstein Köf årgang 1959-1960)
Stamdata for Orenstein Köf årgang 1959-1960
Fabrikant | Orenstein |
Model | Orenstein Köf årgang 1959-1960 |
Antal indkøbt | 6 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 17.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 94 kW (128 HK) ved 1.300 o/min. |
Motor | 6-cylindret Deutz A6M 617 dieselmotor. |
Transmission | Dieselhydraulisk med Voith L33H transmission. |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 0B0 |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 45 km/t - 30 km/t ved rangering |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 6.392 mm. |
Akselafstand | Akselafstand 2.506 mm. |
Orenstein Köf årgang 1959-1960 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
LJ M 13 | 1959 | 26.010 | I drift i Danmark | |
LJ M 16 | 1960 | 26.095 | ||
LJ M 17 | 1960 | 26.087 | ||
LJ M 8 | 1960 | 26.037 | ||
SB T 3 | 1960 | 26.058 | I drift i Danmark | |
VNJ KF 16 | 1960 | 26.070 |