Jejsing Trinbræt med Sidespor (Js) [1969-1971], en artikel om Jejsing Trinbræt med Sidespor
Jejsing fra Station til Trinbræt
Jejsing Holdeplads med sidespor var en af de oprindelige mellemstationer på Tinglev-Tønder banen, da denne åbnede den 26. juni 1867. Holdepladsen, som i tysk tid hed Jeising-Hostrup, skiftede navn til det danske Jejsing Holdeplads efter genforeningen den 15. juni 1920. Navneskiftet var en del af den nationale genopretning, hvor man ønskede at genindføre danske navne og identiteter i de tidligere tyske områder.Fra Holdeplads til Station og Tilbage til Trinbræt
Da DSB nedlagde begrebet "Holdeplads" i 1922, blev Jejsing Holdeplads ophøjet til station ved samme lejlighed. Dette betød, at Jejsing nu fik en mere fremtrædende rolle på jernbanenettet og blev et vigtigt knudepunkt for lokaltrafikken. Stationens betydning voksede særligt under 2. verdenskrig, hvor det øgede behov for transport af både varer og passagerer medførte en vækst i trafikken. I kølvandet på krigen gennemgik Jejsing Station en større modernisering for at imødekomme de stigende krav til infrastrukturen.Trods moderniseringen oplevede stationen en nedgang i trafikken efter krigen, især i løbet af 1960'erne. Det faldende passagerantal og den stigende konkurrence fra vejtrafikken gjorde det vanskeligt at opretholde den tidligere aktivitet. Dette førte til, at Jejsing Station i 1969 blev nedrykket til et trinbræt med sidespor, hvilket markerede begyndelsen på stationens nedgang.
Lukning af Jejsing Station og Sidesporets Historie
Persontrafikken på Tinglev-Tønder banen ophørte den 22. maj 1971, og med dette blev Jejsing Trinbræt også lukket. Lukningen var en del af en bredere tendens i Danmark, hvor mange små jernbanestationer blev lukket som følge af det faldende passagerantal og ændrede transportvaner.Dog var der i Jejsing en stærk lokal opbakning til at bevare sidesporet, som fortsat kunne anvendes til godstransport. Denne opbakning gjorde det muligt at bevare sidesporet i hele 13 år efter trinbrættets lukning, indtil det endeligt blev nedlagt i 1984. Dette vidner om det lokale samfunds engagement og dets ønske om at opretholde en forbindelse til jernbanen, selv i en tid hvor jernbanedriften generelt var i tilbagegang.
Selve stationsbygningen blev nedrevet i 1969, hvilket markerede afslutningen på en æra for Jejsing som et knudepunkt i det danske jernbanenet.
Stamdata for Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971]
Byggeår | 1867 |
Åbnet | 1969 |
Nedlagt | 1971.05.22 |
Nedrevet | 1970'erne |
Stednavneforkortelse | Js |
Højdeplacering over havet | 5,7 meter |
GPS koordinater | 54.941491,8.966903 |
Oversigt over andre stationer fra Jejsing
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Jejsing Sidespor (Js) [1971-1984] | Jejsing fra nedlagt Trinbræt til SidesporJejsing Holdeplads ... | |
Jejsing Trinbræt med Sidespor (Js) [1969-1971] | Jejsing fra Station til TrinbrætJejsing Holdeplads med sides... | |
Jejsing Station (Js) [1922-1969] | Jejsing fra Holdeplads til StationJejsing Holdeplads med sid... | |
Jejsing Holdeplads med sidespor (Js) [1867-1922] | Jejsing Holdeplads: Fra Mellemstation til Nedlagt StationJej... |
Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Tønder-Tinglev Jernbane | DSB | 26,7 | 1867.06.26 | 2004 |
Billede af Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Billeder af Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971]
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kort over Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Jejsing Trinbræt med Sidespor [1969-1971]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
På tværs med toget fra Tinglev til Tønder Steen Thunberg, Flemming Wraae 2004 112 87-985561-2-6 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |