Tølløse Station (Tø), en artikel om Tølløse Station
Tølløse Station: Historisk Oprindelse
Tølløse stationsby stammer fra 1874, og ved åbningen af Nordvestbanen var der kun ganske få huse, bl.a. hotel "Haabet" og en købmandsforretning. Begge var opført samtidig med banens anlæg. Byen lå uden for Holbæk købstads læbælte, og dermed kunne byen. udvikle sig uden begrænsninger. I de følgende år slog flere håndværkere og købmænd sig ned omkring stationen, og snart udviklede byen sig til et mindre handelscentrum for egnen med jernbane- og postfaciliteter. Senere dukkede adskillige virksomheder op, bl.a. teglværk i 1898, flødefabrik fra 1922, margarinefabrik fra 1923 og camembertfabrik fra 1933. Befolkningen voksede, og da stationsbyen omkring 1900 var væsentlig større end Gl. Tølløse, opførte man i 1901 en ny skole i stationsbyen, den nuværende Tølløse centralskole. I 1895 grundlagdes den private realskole, Sejergaardsskolen, og i 1928 flyttede Det danske Baptistsamfund sin højskole fra Nordjylland til Tølløse, I 2001 er baptisternes skolecenter i Tølløse mest kendt for sin store dag- og efterskolevirksomhed. På 125 år har Tølløse stationsby således udviklet sig fra stort set ingenting til en by med ca. 3.000 indbyggere. Da Hong-Tølløse Jernbane åbnede i 1901, var der ca. 625 indbyggere, og i 1950 var der ca. 1375 indbyggere. Tølløse er hovedbyen i Tølløse kommune med i alt ca. 9.300 indbyggere.Stationens Anlæg og Tidlige Faciliteter
Ved anlægget af Nordvestbanen i 1874 anlagdes læssevej med tilhørende pakhus sammen med selve stationsbygningen på banens vestside. Stationsbygningen blev tegnet af arkitekt A. Ahrens. Af hensyn til Høng-Tølløse banens sporanlæg på vestsiden af den forlængede perron 1 måtte statsbanerne flytte anlæggene for godstrafikken til den anden side af hovedsporene. I forbindelse hermed blev såvel godsspor som de øvrige sporanlæg udvidet. Det nye varehus med en enkelt sporforbindelse blev opført i temmelig lang afstand fra de øvrige spor for at skabe plads til et evt. anlæg af dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Udvidelsen af Tølløse station havde længe været på tale, men var udskudt af hensyn til privatbanen, og dobbeltsporet forblev på tegnebrættet! Omlægninger i godstrafikken medførte lukning af godsekspeditionen i Tølløse i slutningen af 1970'erne, og efter at have stået ubenyttet hen i nogle år blev pakhuset nedrevet i 1984. Af sikkerhedsmæssige grunde blev der i 1991 opsat en gangbro mellem DSB's perron 1 og 2 på Tølløse station. Gangbroen blev etableret, så den står i umiddelbar nærhed af HTJ's perron. I dag er statens spornet i Tølløse indskrænket til de to hovedspor og forbindelsessporet til HTJ.Postekspedition og Lokale Servicetilbud
I forbindelse med Nordvestbanens åbning oprettedes brevsamlingssted på stationen, og først fra 1906 fik byen egentligt postkontor i lejede lokaler. Opførelsen af posthuset, der er tegnet af kgl. bygningsinspektør A. Clemmensen, blev begyndt i 1909, og det blev taget i brug i maj 1910.Høng-Tølløse Jernbanes Rolle i Tølløse
Høng-Tølløse Jernbane (HTJ) fik fuld optagelse på statsbanernes station i Tølløse fra åbningen i 1901, og al ekspedition af personer og gods til og fra HTJ varetoges af statsbanernes personale. Personalet på Tølløse station varetog også stationstjenesten i forbindelse med privatbanens toggang. Tilslutningsvederlaget aftaltes til 3.000 kr. pr. år. HTJ's hovedspor blev ført ind på Tølløse station fra syd på den vestlige side af perronen. For enden af sporet nærmest stationsbygningen anlagdes en drejeskive. Drejeskiven blev på 11,5 m., da statsbanerne havde forlangt en drejeskive på mindst 11 m., så den i påkommende tilfælde kunne benyttes ved drejning af statsbanernes lokomotiver. Langs med hovedsporet anlagdes omløbsspor og læssespor med tilhørende læssevej med adgang fra Jernbanevej. Både omløbsspor og læssespor stod i forbindelse med drejeskiven.Forbindelsesspor og Remise
I stationens sydlige ende anlagdes forbindelsessporet mellem statsbanerne og HTJ. Langs dette fik privatbanen endnu et depotspor. Mellem overleveringssporet og privatbanens hovedspor opførtes privatbanens lokomotivremise med fire spor. Ved sporet til remisen anlagdes en kulgård. Til vedligeholdelse af det rullende materiel blev der indrettet et mindre værksted i remisen. Banen fik fra 1905 egentligt reparationsværksted sammen med OHJ i Holbæk. I 1943 blev remisen i Tølløse udvidet mod sydvest, så de to midterste spor blev ca. 4 meter længere. I 1953-54 udskiftedes HTJ's spor på Tølløse station, og depotsporet langs overleveringssporet blev fjernet. Forbindelsen mellem perronspor, opstillingsspor, overleveringsspor og remisen blev klaret ved ilægning af en "englænder" i østenden af stationen. Samtidig forsvandt kulgården.Sporomlægninger og Opdateringer
"Englænderen" i Tølløse viste tegn på at være nedslidt, så i juni 1982 blev den ombygget, således at den herefter kun fungerede som sporskifte fra hovedsporet til forbindelsessporet og remisesporet. Til spor 2 og 3 lagdes et nyt sporskifte fra hovedsporet. HTJ's spornet i Tølløse blev atter udskiftet og omlagt i 1985-87. Drejeskiven blev fjernet i november 1986, og her opførte DSB en cykelparkeringsplads. I 1986 etableredes et helt nyt forbindelsesspor mellem HTJ og DSB, således at HTJ's tog herefter kan ankomme og afgå direkte fra DSB's spor 1. Den gamle "englænder" blev erstattet af en halv "englænder", og samtidig blev det gamle omløbsspor langs hovedsporet ændret til togvejsspor ved kørsel til og fra DSB. Det nye forbindelsesspor mellem DSB og HTJ blev taget i brug lørdag den 3. maj 1986. Moderniseringen blev færdiggjort i foråret 1987 med anlæg af ny perron og etablering af fjernbetjente elektrisk drevne sporskifter fra FC i Dianalund. Fjernstyringen af Tølløse blev taget i brug den 4. juni 1987.Sikringsanlæg og Nedlæggelse af Spor
I efteråret 1994 blev den halve "englænder" udbygget, så det var muligt at køre på "signaler" mellem HTJ's spor ved remiseområdet, HTJ's hovedspor og DSB, og HTJ's station i Tølløse fik nyt sikringsanlæg. Samtidig fjernedes sporet til spor 4 i remisen. HTJ's personale havde i mange år ikke noget egentligt opholdsrum ved Tølløse station. Der opførtes et mindre skur til opbevaring af olie, lamper m.m. ved læssesporet. I forbindelse med anskaffelse af motormateriel anlagdes et tankanlæg ved drejeskiven. Først i 1986 fik personalet et opholdslokale, da der blev opsat en pavillon med stue, toilet og baderum ved siden af cykelparkeringspladsen. Mandskabspavillonen blev udvidet i 1991. Af miljømæssige hensyn blev der i sommeren 1992 anlagt en ny tankpåfyldningsplads for togene ved HTJ's perron i Tølløse. Eventuelt oliespild opsamles herefter i en olieudskiller.Byens Institutioner og Lokalsamfund
Tølløse huser bl.a. Tølløse Baptistkirke samt skolerne Tølløse Privat- og Efterskole (tidligere Baptisternes Skoler), Kildedamsskolen, Tølløse Slots Efterskole, Sejergaardsskolens Privatskole og Sejergaardens Musikefterskole. Tølløse Station blev indviet 30. december 1874 i forbindelse med åbningen af Nordvestbanen. Herudover blev den under Tour de France 2007 kendt som cykelrytteren Michael Rasmussens gamle hjemby. Op gennem 1990'erne fik byens ungdomsfodboldhold (årgang '84) stor succes som 6 gange danmarksmestre, 7 gange amtsmestre og 5 gange sjællandsmestre. Tølløse har gennem de seneste år med succes søgt at styrke sammenholdet bl.a. gennem foreningen Fællesskab Tølløse, Kulturhuset No1 og senest Tølløse Ny Festival.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Tølløse Station
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.12.30 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Adolf Ahrens |
Adresse | Jernbanevej 21, 4340 Tølløse |
Stednavneforkortelse | Tø |
Højdeplacering over havet | 47,4 meter |
GPS koordinater | 55.611875,11.773087 |
Tølløse Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Nordvestbanen Jernbane på Sjælland | DSB | 79,3 | I drift | |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
BBR Data for Tølløse StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:26 | |
BBR Højde over havet | 47,4 meter |
BBR GPS koordinater | 55.61184875,11.77299141 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1982 |
BBR Seneste ombygning | 1991 |
BBR Bebygget areal i alt | 34 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 34 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 34 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Tølløse StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Tølløse |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Tø |
Afsnits GPS koordinater | 55.61199858,11.77308232 |
Billede af Tølløse Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede
Video fra Tølløse Station
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022
Billeder af Tølløse Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede
Tegninger af Tølløse Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: N/A - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Tølløse Stations pakhus.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Tølløse
På strækningen: Roskilde - Kalundborg
Beskrivelse: Varehus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Tollose-varehus-scan27832

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (september) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Tølløse Stations remise Sign.: H. Wenck.
Transportselskab/ operatør: Høng - Tølløse Jernbane (HTJ)
Jernbanested: Tølløse
På strækningen: Høng - Tølløse
Beskrivelse: Lokomotivremise. Sign.: H. Wenck.
Infrastrukturejer: Høng - Tølløse Jernbanens Aktieselskab
Motivdato: 9/1900
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: HTJ-Tollose-remise-scan27598

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (september) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Tølløse Stations remise.
Transportselskab/ operatør: Høng - Tølløse Jernbane (HTJ)
Jernbanested: Tølløse
På strækningen: Høng - Tølløse
Beskrivelse: Lokomotivremise.
Infrastrukturejer: Høng - Tølløse Jernbanens Aktieselskab
Motivdato: 9/1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: HTJ-Tollose-remise-scan27597
Google Street View af Tølløse Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Tølløse Station

Kort over Tølløse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tølløse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tølløse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Tølløse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Tølløse Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Tølløse Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Remisen Tølløse - En bygning som forsvandt Marina Wijngaard 2011 60 Lokalhistoriskforening for Tølløse egnen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |