Den sjællandske sydbane (Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund) åbnede den 4. oktober 1870, med dampskibsforbindelse fra Masnedsund til Falster.
I 1883 ibrugtoges færgestation på Masnedø sammen med Masnedsundbroen og fra 1884 blev der indsat jernbanefærger til Orehoved. Indtil da var ruten varetaget af mindre dampskibe fra P&T.
Fra starten var der kun billetsalg på Masnedø Station, men i 1887 oprettedes en lille godsekspedition af hensyn til lokale fisketransporter.
Færgefarten over Storestrømmen blev indstilledes med Storstrømsbroens åbning den 26. september 1937 og Masnedø Station blev lukket ved samme lejlighed.
Efter lukningen af Masnedø Station blev stationsbygningen anvendtes til forskellige formål, indtil den blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til et olielager på stedet.
Billede af Masnedø Station under Storstrømsbroens indvielse den 26. september 1937. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1937.09.26 - LINK til kilde.
Kort over Masnedø Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Masnedø Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Masnedø Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Masnedø Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Masnedø Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN