Nærum Station (Nær) [1900-1954], en artikel om Nærum Station
Nærum Station var Nærumbanens eneste "rigtige" station med fuld ekspedition. Foruden perronsporet havde Nærum Station et læssespor, der var forsynet med både en ende- og siderampe ud mod den daværende Skodsborgvej (vejen hedder i dag Nærum Hovedgade). Derudover var der kvægfold, omløbsspor, vognopstillingsspor, en kulgård og en drejeskive. Drejeskive lå oprindelig sydvest for remisen, og fra drejeskive var der to spor, der førte ind i remisen. Remisen indeholdt et mindre værksted og havde plads til 3 lokomotiver og remisen lå ud til den daværende Skodsborgvej.
Stationsbygningen er en toetages bygning, hvor der forneden var kontorer, billetsalg og rejsegodsekspedition samt ventesal, som med tiden blev indskrænket efterhånden som postvæsenet inddrog pladsen. Desuden var der bolig for driftsbestyreren og senere for stationsforstanderen, men lejlighed både i stueplan og på 1. sal.
Ved perronen lå et pakhus af træ og i årene 1926-1927 blev der yderlige opført en motorvognsremise til de indkøbte motorvogne fra 1926. Dertil kom der en vognremise til to vogne og senere kom der flere forskellige skure bl.a. til cykler, brænde, redskaber m.v. Et af skurene var vognkassen fra en ophugget godsvogn.
Nærum fik vokseværk efter 2. Verdenskrig, hvilket medførte at pladsforholdene på Nærum Station blev knebne. Det var både postvæsenet, der skulle bruge mere plads, men også den stærkt forøgede trafik på Nærumbanen der gjorde det nødvendigt at foretage flere udvidelser bl.a. en tilbygning til hovedbygningen ud mod perronen i 1950-1951, få år inden Nærum Station blev nedlagt.
Billetsalget på Lyngby-Vedbæk Jernbanes stationer blev indstillet i 1917 og flyttet til toget. For at lette billetteringen i togene og mindske snyd med manglende rejsehjemmel, blev der igen etableret billetsalg på Nærum Station i starten af 1950'erne. Stationen anskaffede et brugt billetskab fra den nu nedlagte Tømmerup Station fra Amagerbanen. Dog har man hele tiden kunne få kortfornyelser på Nærum Station.
Både hvad person- og godstrafikken på Nærum Station var på niveau med mange andre "gode" danske landstationer. Billetsalget var ikke speciel imponerende op til 2. Verdenskrig, og godstrafikken var yderst ringe. Før 2. Verdenskrig var Nærum by en beskeden bebyggelse med beskeden industri uden større betydning.
Ved Lyngby-Vedbæk Jernbane åbning i år 1900 var der ca. 600 indbyggere i Nærum og Nærum bestod kun af sporadisk bebyggelse, en enkelt gyde, et stræde og et par stier. Det var først fra omkring år 1910 der tilkom reel udvikling af Nærum, som i 1925 var vokset til ca. 900 indbyggere og der var efterhånden kommet en del institutioner til Nærum, der nu havde 3 skoler, et sanatorium, hvile- og rekreationshjem samt et børnehjem. Af industri var der "Nærum og Omegns Andelsbageri" (brødfabrikken), en mineralvandsfabrik, et større antal forretninger og et mejeri.
Godstransporterne på Nærum Station bestod i de for den tid sædvanlige godsartikler som kul, byggematerialer, landbrugsvarer og købmandsgods. Under 2. Verdenskrig blev godset midlertidig suppleredes med det gods, som lastbilerne ikke kunne få brændstofrationer til. Efter 2. Verdenskrig fik Nærum Station nogle lidt usædvanlige godsleverancer, i form af pilekviste til A/S Dansk Salix Industri på "Solhjem" i Nærum. Det var et Røde Kors støttet foretagne, der dog kun fik en kun kort levetid fra 1947 til likvidationen den 18. juli 1949.
I december 1950 var der 766 passagerer dagligt på Nærum Station, og vognladningsgodset var reduceret til stort set ingen ting og kunne ikke ekspederes efter 1953 da læssesporene var optaget og flyttet til den nye remise i Jægersborg. Stykgods og banepakker var også flyttet til lastbil. Til sidst havde Nærum Station kun et hovedspor, et spor til remisen og en enkelt vigesporstump tilbage, som blev optaget og hentet i begyndelsen af oktober 1954.
Ved anlægget af Hørsholmvejen i 1954, den nuværende Helsingørmotorvej, valgte man at undgå krydsning med Nærumbanen (af økonomiske årsager) ved at nedlægge strækningen øst for vejen og opføre en ny endestation vest for vejen. Nærum Station blev nedlagt efter ca. 54 års tro tjeneste da den nye Nærum Station åbnede den 3. oktober 1954, da den nye Nærum Station var taget i brug.
Efter nedlæggelse af den "gamle" Nærum Station forblev bygningen i Nærumbanens eje, som tjenestebolig for den nye stations stationsforstander og postekspeditionen fortsatte på den nedlagte station. Da Postvæsenet flyttede til deres eget nye postkontor, blev den tidligere Nærum Station overtaget af Søllerød Kommunes biblioteksvæsen.
I dag er den tidligere Nærum Station privatbolig.
Stamdata for Nærum Station [1900-1954]
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.08.25 |
Nedlagt | 1954.10.03 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Bystykket 16, 2850 Nærum |
Stednavneforkortelse | Nær |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 55.818662,12.538686 |
Oversigt over andre stationer fra Nærum
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nærum Station (Nær) | Nærum oprindelige station er tegnet af statsbanearkitekt Hei... | |
Nærum Station (Nær) [1900-1954] | Nærum Station er tegnet af statsbanearkitekt Heinrich Wenck ... |
Nærum Station [1900-1954] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Jægersborg-Nærum [1936-1954] | LNJ | 8,3 | 1936.05.15 | 1954.10.03 |
Lyngby-Nærum Jernbane [1923-1936] | LNJ | 8,0 | 1923.01.01 | 1936.05.15 |
Lyngby-Vedbæk Jernbane [1900-1923] | LVJ | 12,1 | 1900.08.25 | 1923.01.01 |
BBR Data for Nærum Station [1900-1954]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2023-01-28 21:21:14 | |
BBR Højde over havet | 30,5 meter |
BBR GPS koordinater | 55.81866172,12.53878044 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1900 |
BBR Seneste ombygning | 1955 |
BBR Bebygget areal i alt | 174 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 174 m2 |
BBR Samlet boligareal | 315 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Nærum Station [1900-1954]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Billeder af Nærum Station [1900-1954]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nærum Station.
Titel:s
Sted:Danmark, Sjælland, Nærum
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_02959_2.tif
Tegninger af Nærum Station [1900-1954]
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 6. sep. 1899 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nærum Stations remise.
Transportselskab/ operatør: Lyngby - Vedbæk Jernbane (LVJ)
Jernbanested: Nærum (1.)
På strækningen: Lyngby - Vedbæk
Beskrivelse: Lokomotivremise. H. Wenck.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Lyngby - Vedbæk Banen
Motivdato: 6. sep. 1899
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: LVJ-Naerum-remise-scan26950
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 12. september 1899 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nærum Station.
Transportselskab/ operatør: Lyngby - Vedbæk Jernbane (LVJ)
Jernbanested: Nærum (1.)
På strækningen: Lyngby - Vedbæk
Beskrivelse: Stationsbygning. Sign.: H. Wenck.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Lyngby - Vedbæk Banen
Motivdato: 12. sep. 1899
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: LVJ-Naerum-scan26948
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 6. september 1899 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Nærum Stations Lokomotivremise. Sign.: H. Wenck.
Transportselskab/ operatør: Lyngby - Vedbæk Jernbane (LVJ)
Jernbanested: Nærum (1.)
På strækningen: Lyngby - Vedbæk
Beskrivelse: Lokomotivremise. H. Wenck.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Lyngby - Vedbæk Banen
Motivdato: 6. sep. 1899
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: LVJ-Naerum-remise-scan26949
Google Street View af Nærum Station [1900-1954]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nærum Station [1900-1954]
Kort over Nærum Station [1900-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nærum Station [1900-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nærum Station [1900-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nærum Station [1900-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nærum Station [1900-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nærum Station [1900-1954]
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 1 Torben Andersen 2004 96 Lokomotivet 87-90-779-04-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lyngby-Vedbæk Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 17) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 99 Dansk Jernbane-Klub 65.841 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900- 1975 (Dansk Jernbane-Klub: 38) Ole-Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1975 191 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen 1900-2000 100 år langs Mølleåen (Dansk Jernbane-Klub: 51) Ole-Chr. Munk Plum 2000 179 Dansk Jernbane-Klub 9788787050449 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nærumbanen gennem 75 år: 1900 - 25. august - 1975 P. Thomassen 1975 232 87-87113-01-5 |