Nørreport Station (Kn), en artikel om Nørreport Station
Nørreport Station – Fra Fortidens Nørreport til Nutidens Travleste Knudepunkt
Nørreport Station, der i dag er Danmarks travleste station, har en lang og fascinerende historie. Stationen skulle oprindeligt have heddet Frederiksborggade Station, men dette navn blev nedstemt. Med mange andre stationer i København, der allerede bar navne som Frederikssund og Frederiksberg, mente man, at et navn som Frederiksborggade Station blot ville skabe forvirring. I stedet valgte man at opkalde stationen efter byporten Nørreport, som var blevet revet ned i 1857. Som en hyldest til byporten blev der opstillet en kilometersten på Frederiksborggade tæt på stationen.Anlæggelsen af Nørreport Station
Nørreport Station blev anlagt som en del af Boulevardbanen, der åbnede den 1. juli 1918. Stationen fungerede dog i starten kun som et billetsalgssted, da de to vestlige jernbanespor ikke var færdige på grund af materialemangel under Første Verdenskrig. Først den 1. oktober 1921 blev disse spor taget i brug, og de var oprindeligt beregnet til nærtrafik. Da S-togs-nettet blev indført i 1934, blev disse spor en del af den nye S-bane.På grund af forsinkelserne i anlægsarbejdet blev det besluttet, at lokaltogene til Rungsted midlertidigt skulle benytte fjerntogssporene, hvilket førte til opførelsen af en smal perron. Denne perron var væsentligt smallere end nærtogsperronen og var forskudt i forhold til denne.
De Cirkulære Bygninger – "Suppeterrinerne"
Oprindeligt bestod Nørreport Station over jorden af to cirkulære bygninger, en på hver side af Frederiksborggade. Disse bygninger blev designet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, der også tegnede mange andre ikoniske jernbanebygninger i Danmark. De runde bygninger blev hurtigt døbt "suppeterrinerne" på grund af deres karakteristiske form. De rummede blandt andet billetsalg, ventilationsanlæg og en lille ventesal for sporvognspassagerer.I 1932 blev de cirkulære bygninger revet ned som led i en stor ombygning forud for S-banens åbning. Ombygningen var nødvendig for at tilpasse stationen til den øgede trafik og de nye teknologiske krav. Selv om "suppeterrinerne" blev fjernet, overlevede trappenedgangene til S-togs-perronen og bevarede mange af deres dekorative elementer. Den sydlige trappe havde en balustrade med attisk båndslyng, mens den nordlige trappe var prydet med søjler, der bar kugler. Disse trappenedgange stod, indtil stationen igen blev ombygget i 2011-2013 som led i integrationen mellem Nørreport Station og den nye Metrostation.
Modernisering og Sænkning af Sporene
Under ombygningen i 1932 blev nærtrafiksporene sænket for at skabe plads til køreledninger, der skulle elektrificere S-togs-nettet. Dette arbejde blev gentaget i 1985, da fjerntrafiksporene blev sænket for at elektrificere Kystbanen. Den nye station, som stod klar i 1934, blev designet af arkitekt K.T. Seest, der var efterfølgeren til Heinrich Wenck. Stationen fra 1934 var en markant funktionalistisk bygning, og som noget nyt blev stationsnavnet oplyst med neonrør på taget.I 1980'erne gennemgik Nørreport endnu en ombygning, hvor de oprindelige bueåbninger mellem S-togs- og fjerntrafikperronerne blev afskærmet med støjdæmpende paneler. Denne ændring blev gennemført for at reducere støjniveauet og forbedre stationens akustik.
Integration med Metrostationen og Nyeste Ombygning
Mellem 2011 og 2013 gennemgik Nørreport Station en omfattende modernisering som en del af integrationsprojektet med Metrostationen. Formålet var at skabe en mere moderne, effektiv og brugervenlig station, der kunne håndtere den stigende trafik af både metro- og togpassagerer. Trappenedgangene, som havde overlevet siden 1932, blev revet ned som led i ombygningen. Den nye station blev designet med et åbent og lyst udtryk, hvor store paddehatte-lignende tage nu præger stationsområdet.Samtidig blev stationsområdet gjort mere tilgængeligt for fodgængere og cyklister, hvilket har været en vigtig del af det nye design. Området omkring stationen, herunder Israels Plads og Torvehallerne, er også blevet opgraderet og er nu et populært samlingssted for både lokale og turister.
Nørreport Station i Dag
I dag er Nørreport Station den travleste station i Danmark med dagligt flere hundrede tusinde passagerer, der skifter mellem tog, metro, bus og cykel. Stationen ligger i hjertet af København og er omgivet af nogle af byens mest populære attraktioner som Botanisk Have, Rosenborg Slot, Rundetårn og Kongens Have. Det nærliggende madmarked, Torvehallerne, tilbyder et bredt udvalg af delikatesser og gør stationen til et populært sted at besøge, også for dem, der ikke nødvendigvis skal rejse.Nørreport Station er blevet en vigtig del af Københavns infrastruktur og en central transportknudepunkt, hvor passagerer nemt kan skifte mellem forskellige transportmidler. Det åbne og tilgængelige design af stationen gør det også til et af de mest brugervenlige transportcentre i København.
Fremtiden for Nørreport Station
Med den kontinuerlige udvikling af Københavns infrastruktur forventes Nørreport Station fortsat at spille en central rolle i byens transportnetværk. Der er planer om at fortsætte med at forbedre faciliteterne og øge kapaciteten for at imødekomme den stigende efterspørgsel. Stationens placering gør den ideel til at forbinde både lokale og internationale rejsende, og den vil forblive et knudepunkt for byens kollektive transport i mange år fremover.Nørreport Station har gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling siden dens åbning i 1918. Fra de oprindelige "suppeterriner" til dagens moderne og åbne design har stationen tilpasset sig skiftende tider og teknologier. Med sin centrale placering og rolle som en vigtig del af Københavns transportnetværk vil Nørreport Station fortsat være en af de mest travle og betydningsfulde stationer i Danmark.
Stamdata for Nørreport Station
Byggeår | 1918 |
Åbnet | 2002.10.19 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nørre Voldgade 13, 1358 København K |
Stednavneforkortelse | Kn |
Højdeplacering over havet | 9,8 meter |
GPS koordinater | 55.683081,12.571155 |
Oversigt over andre stationer fra Nørreport
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørreport Metrostation (Kn) | Nørreport Metrostation er en del af Nørreport Station, som e... | |
Nørreport Station (Kn) | Nørreport Station – Fra Fortidens Nørreport til Nutidens Tra... | |
Nørreport Station (Kn) [1934-2002] | Nørreport Station [1934-2002] – En Central Del af Københavns... | |
Nørreport Billetsalgssted (Kn) [1918-1934] | Nørreport Billetsalgssted (Kn) [1918-1934] – En Central Stat... |
Nørreport Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Klampenborgbanen [1917-1934] | DSB | 13,3 | 1917.12.01 | 1934-04-03 |
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
København-Hillerød (Nordbanen) | DSB | 60,9 | 1863.10.01 | I drift |
Linje A (S-Banen) | DSB | 65,8 | 1934.05.15 | I drift |
Linje B (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1936.05.15 | I drift |
Linje Bx (S-Banen) | DSB | 46,8 | 1953.10.04 | I drift |
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje E (S-Banen) | DSB | 57,9 | 1968.05.26 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
BBR Data for Nørreport StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:34:11 | |
BBR Højde over havet | 9,8 meter |
BBR GPS koordinater | 55.68327791,12.57103046 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1880 |
BBR Bebygget areal i alt | 6660 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 1155 m2 |
BBR Samlet boligareal | 690 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 5076 m2 |
BBR Antal etager | 5 |
Banedanmarks Data for Nørreport StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Nørreport |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Kn |
Afsnits GPS koordinater | 55.6837158,12.57264796 |
Billede af Nørreport Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. april 2011 Download billede
Billeder af Nørreport Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. april 2011 Download billede
Google Street View af Nørreport Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nørreport Station
Kort over Nørreport Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørreport Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørreport Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nørreport Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nørreport Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørreport Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kystbanen 1897-1972 P. Thomassen 1972 311 Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med damptog til dyrehaven Morten Flindt Larsen 2000 256 Bane Bøger Aps 87-88632-82-2 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år John Poulsen 1991 208 Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune 87-87298-20-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nørreport Station Klaus Holsting 2012 190 Ajour 9788792816122 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |