Sandved Station (San), en artikel om Sandved Station
Sandved Station, der blev indviet den 4. oktober 1870, repræsenterede et afgørende kapitel i den lokale transporthistorie. Arkitektonisk skabt af N.P.C. Holsøe, udgjorde stationen et symbol på moderniseringen og udviklingen af det danske jernbanenet i det 19. og 20. århundrede.
Inden jernbanen nåede Sandved, var byen Hårslev sogns mindste, men i 1910 blomstrede Sandved med et centrum der havde et væld af forretninger og andre virksomheder. I og med Sandved voksede, så blev Sandved Station tilpasset og udvidet med et større varehus i træ samtidig med at læssesporene blev forlænget.
Sandved Station var en nøglefaktor i denne udvikling. Stationsbygningen, oprindeligt i kun én etage, og mangen til Flakkebjerg, blev udvidet i 1919-1920 med en første sal, hvor stationsforstanderen fik en lejlighed, samt værelser til tjenestepiger og elever. Stueetagen indeholdt en imponerende forhal, kontorer, venteværelser og faciliteter til rejsegods, alt sammen med en elegant gulvbelægning i bornholmsk granit. Det var arkitekt Heinrich Wenck, som forestod ombygninge af Sandved Station. Postekspeditionen flyttede først til Sandved Station i 1938, hvor byen fik brevsamlingssted under Næstved postkontor.
Sandved Station var en del af Danmarks længste lige jernbanestrækning mellem Hårslev og Herlufsholm. Byen havde ikke kun jernbane- og telegrafstation, men også et blomstrende handelsliv med flere butikker og håndværkere. Jernbanen blev en vital forbindelse for byens økonomi og vækst.
Efter nedlæggelsen af jernbanen i 1971 og postkontorets lukning i 1971, gik Sandved ind i en ny æra. Stationsbygningen blev solgt, og området fik nye formål. I årene efter blev en veteranbane en kortvarig bruger af stationen og skinnerne, men den egentlige aktivitet og livet, som engang prægede området, aftog gradvist.
I dag er stationsbygningen en privatbolig, der stadig bærer minderne om en svunden tid. Cykel- og gangstien "Fodsporet" er anlagt på det gamle banetracé, og et madpakkehus formet som en togvogn står som et symbol på fortiden. Sandved fortsætter sin rejse gennem historien, men dens arv som et vigtigt knudepunkt mellem lokalsamfund og jernbanetransport vil altid være en del af dens identitet.
Inden jernbanen nåede Sandved, var byen Hårslev sogns mindste, men i 1910 blomstrede Sandved med et centrum der havde et væld af forretninger og andre virksomheder. I og med Sandved voksede, så blev Sandved Station tilpasset og udvidet med et større varehus i træ samtidig med at læssesporene blev forlænget.
Sandved Station var en nøglefaktor i denne udvikling. Stationsbygningen, oprindeligt i kun én etage, og mangen til Flakkebjerg, blev udvidet i 1919-1920 med en første sal, hvor stationsforstanderen fik en lejlighed, samt værelser til tjenestepiger og elever. Stueetagen indeholdt en imponerende forhal, kontorer, venteværelser og faciliteter til rejsegods, alt sammen med en elegant gulvbelægning i bornholmsk granit. Det var arkitekt Heinrich Wenck, som forestod ombygninge af Sandved Station. Postekspeditionen flyttede først til Sandved Station i 1938, hvor byen fik brevsamlingssted under Næstved postkontor.
Sandved Station var en del af Danmarks længste lige jernbanestrækning mellem Hårslev og Herlufsholm. Byen havde ikke kun jernbane- og telegrafstation, men også et blomstrende handelsliv med flere butikker og håndværkere. Jernbanen blev en vital forbindelse for byens økonomi og vækst.
Efter nedlæggelsen af jernbanen i 1971 og postkontorets lukning i 1971, gik Sandved ind i en ny æra. Stationsbygningen blev solgt, og området fik nye formål. I årene efter blev en veteranbane en kortvarig bruger af stationen og skinnerne, men den egentlige aktivitet og livet, som engang prægede området, aftog gradvist.
I dag er stationsbygningen en privatbolig, der stadig bærer minderne om en svunden tid. Cykel- og gangstien "Fodsporet" er anlagt på det gamle banetracé, og et madpakkehus formet som en togvogn står som et symbol på fortiden. Sandved fortsætter sin rejse gennem historien, men dens arv som et vigtigt knudepunkt mellem lokalsamfund og jernbanetransport vil altid være en del af dens identitet.
Stamdata for Sandved Station
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevej 7, 4262 Sandved |
Stednavneforkortelse | San |
Højdeplacering over havet | 20,1 meter |
GPS koordinater | 55.264425,11.521006 |
Sandved Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Slagelse-Næstved | DSB | 40,1 | 1892.05.15 | 1986 |
BBR Data for Sandved StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:00 | |
BBR Højde over havet | 20,1 meter |
BBR GPS koordinater | 55.26441667,11.52096639 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1891 |
BBR Bebygget areal i alt | 352 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 176 m2 |
BBR Samlet boligareal | 176 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 176 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Billede af Sandved Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Billeder af Sandved Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sandved Station.
Titel:- 1959 - Sandved Station
Sted:Danmark, Sjælland, Sandved
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B08859_014.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Svend Andersen - Dato: 1950-1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sandved Station.
Titel:Sandved Station
Bygningsnavn:Sandved Station
Sted:Danmark, Sjælland, Sandved
Ophav:Svend Andersen
År:1950-1954
Id:SA00764_005.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Svend Andersen - Dato: 1950-1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sandved Station.
Titel:Sandved Station, Hotel Sandved
Bygningsnavn:Sandved Station, Hotel Sandved
Sted:Danmark, Sjælland, Sandved
Ophav:Svend Andersen
År:1950-1954
Id:SA00765_014.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sandved Station.
Titel:- 1950 - Sandved Station
Bygningsnavn:Sandved Station
Sted:Danmark, Sjælland, Sandved
Ophav:Dana Luftfoto
År:1950
Id:DA00570_008.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Google Street View af Sandved Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Sandved Station
Kort over Sandved Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Sandved Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Sandved Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Sandved Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Sandved Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Sandved Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 1 Torben Andersen 2004 96 Lokomotivet 87-90-779-04-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Toget går via Dalmose: Slagelse-Næstved og Skælskør-Banen gennem 100 år Henning Pedersen og Ole-Chr. M. Plum 1992 96 Bane Bøger 87-88632-38-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |