Hyllinge Station, bygget i 1870 af den anerkendte arkitekt N.P.C. Holsøe, udgjorde et centralt element i den regionale transportinfrastruktur. Åbnet den 4. oktober 1870 som en del af Slagelse-Næstved-banen, blev stationen et vigtigt knudepunkt for Hyllinge og det omkringliggende samfund.
Hyllinge Station blev opført i den velkendte stil med fem fag og én etage, typisk for stationer af den æra. I 1919 gennemgik stationen en ombygning, hvor det mekaniske signalanlæg blev installeret, og et signalhus blev opført, i stil med Flakkebjerg Station. Stationen havde et læssespor på samme side som bygningen samt et blindspor i den modsatte ende. Efter årene blev sporforbindelserne gradvist fjernet, og i dag findes kun minder om den tidligere funktion.
Hyllinge er en lille by beliggende i det maleriske Sydsjælland. Med sine 455 indbyggere (2023) er byen en del af Næstved Kommune og har en rig historie, der strækker sig tilbage i tiden. Navnet Hyllinge antyder en tilknytning til hyldetræet eller refererer til det oldnordiske udtryk "hulvænget", hvilket beskriver byens placering i en dal.
Byen trivedes omkring Hyllinge Station, der tjente som et centrum for lokal handel og kommunikation. I 1898 beskrives Hyllinge som en levende by med en kirke, skole, forsamlingshus, sparekasse, andelsmejeri, mølle og selvfølgelig jernbanestation med telegrafstation. Denne beskrivelse giver et indblik i byens dynamiske karakter og dens rolle som et lokalt samlingspunkt.
Efter nedlæggelsen af jernbanen i 1971 og postkontorets lukning i 1971, gik Hyllinge ind i en ny æra. Stationsbygningen blev privatiseret og området fik nye formål. I dag står stationsbygningen som en privatbolig og bærer stadig minderne om en svunden tid. Den asfalterede cykel- og gangsti "Fodsporet" er anlagt på det gamle banetracé og er et populært rekreativt område for lokalbefolkningen.
Hyllinge Station forbliver et symbol på fortidens transportnetværk og en påmindelse om byens historie. Selvom jernbanen ikke længere er en del af hverdagen, er dens arv stadig synlig i byen og dens omgivelser, og den fortsatte eksistens af stationsbygningen tjener som et monument over fortidens glans.
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:13
Tegning af Hyllinge Stations varehus. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 18. maj 1893 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Hyllinge Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB) Jernbanested: Slagelse - Næstved Beskrivelse: Varehus for *Flakkebjerg, *Hyllinge og *Sønder-Bjerge. Infrastrukturejer: Statsbanedriften Motivdato: 18. maj 1893 Fotograf/ billedkunstner: Sign.: C. Holten Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: DSB-Sg-Næ-varehus-Flakkebj-Sønderbjerre-Hyllinge-scan451
Kort over Hyllinge Station
Kort over Hyllinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hyllinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hyllinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hyllinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hyllinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hyllinge Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN